Skip to content
Meer mogelijkheden op Facebook Dutch Search Awards

20% regel Facebook geschrapt

Het gerucht rondom het schrappen van de 20%-tekstregel hing al een tijdje in de lucht, maar is per direct doorgevoerd door Facebook. Advertenties worden vanaf heden niet meer afgekeurd omdat deze teveel tekst bevatten.

Geschiedenisles over de 20%-tekstregel

De 20%-tekstregel is in september 2012 door Facebook geïntroduceerd. De achterliggende gedachte van deze regel was dat Facebook adverteerders wilde helpen bij het creëren van advertenties die niet te pusherig waren en dus beter aansloten bij de beleefwereld van Facebook en haar gebruikers.

“To help advertisers achieve their business goals while providing people with an enjoyable experience on Facebook, we’ve had a policy limiting excessive text (more than 20%) on images in ads.” (Bron: Facebook)

Is het te mooi om waar te zijn?

Het schrappen van de 20%-tekstregel door Facebook betekent niet dat de hoeveelheid tekst in je advertentie geen invloed meer heeft op je campagnes. Het sociale netwerk heeft laten weten dat het advertenties in vier categorieën indeelt namelijk:

  • Afbeeldingstekst “OK”: Vrijwel geen tekst in de afbeelding.
  • Afbeeldingstekst “Low”: je afbeelding bevat weinig tekst. Bereik wordt licht beperkt.
  • Afbeeldingstekst “Medium”: afbeelding bevat gemiddeld veel tekst. Bereik wordt in sterkere mate beperkt.
  • Afbeeldingstekst “High”: de advertentieafbeelding bevat veel tekst. Het wordt een uitdaging om je doelgroep te bereiken. De CPC (cost per click) moet worden verhoogd om überhaupt een deel van je beoogde doelgroep te bereiken met de advertentie.

Facebook_20procent_regel_1Facebook_20procent_regel_2

Kortom: Advertenties worden niet meer afgekeurd, maar hebben een directe invloed op de resultaten van je Facebook campagnes. De hoeveelheid tekst kan impact hebben op zowel de CPC als het bereik. Een advertentie die de geschrapte 20%-tekstregel overschrijdt wordt dus gestraft inplaats van gewaarschuwd.

Uitzonderingen op de vier categorieën

Niet altijd is het mogelijk om alleen met behulp van een afbeelding of een foto de gewenste boodschap over te brengen. Facebook heeft dan ook een aantal uitzonderingen op een rijtje gezet waarbij de hierboven staande categorieën niet van toepassing zijn.

  • Strips en cartoons.
  • Boeken en albumhoezen.
  • Verpakkingen (alleen als het hele product zichtbaar is) ingezoomde productshots worden wel bestraft door Facebook.
  • Aankondigingen voor concerten, festivals, voetbalwedstrijden, films en andere event/entertainment.
  • Screenshots uit games of mobiele apps.
  • Beleidteksten.

Facebook had wel twee aanvullingen op deze categorieën en uitzonderingen. Allereerst worden watermerken, getallen en logo’s ook gezien als tekst. Daarnaast wordt ook trucage opgemerkt door het advertentieplatform van Facebook. Het verstoppen van letters, getallen, logo’s en watermerken in de creatie wordt ook bestraft door Facebook.