Skip to content
GUSSTA - Meer bedden verkopen via online Dutch Search Awards

Van afstudeeronderzoek tot digitaal marketingplan

Eén van de uitdagingen die ik in het dagelijks leven tegenkom, is het combineren van mijn HBO-studie met mijn werk bij Increase. Ik heb mij de afgelopen tijd beziggehouden met het afronden van mijn traineeshipopdracht voor onze klant GUSSTA. In deze blog vertel ik je graag meer over het onderzoek en het gegeven advies.

Start van het onderzoek

Een belangrijk onderdeel van mijn traineeship was het onderzoeken van een strategisch vraagstuk. In samenwerking met GUSSTA is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: met welke digitale-marketingstrategie kan GUSSTA binnen één jaar 50% meer omzet genereren?

Onderzoeksmethoden

Bij Increase zijn wij gek op digitale vraagstukken en we hebben dan ook alle middelen in huis om deze onderzoeksvraag te beantwoorden. Het onderzoek is onderverdeeld in de volgende onderzoeksmethoden per deelgebied:

Micro-omgeving
Door middel van deskresearch is zowel de afnemer als de effectiviteit van de targeting op deze doelgroep geanalyseerd. Dit heb ik geanalyseerd met behulp van Google Analytics en Google AdWords data.

Meso-omgeving
De meso-omgeving is onderzocht door middel van field- en deskresearch. De concurrenten zijn geanalyseerd met behulp van Lipperhey. Vervolgens is middels Hotjar het gedrag van de afnemer in kaart gebracht en zijn er enquêtes verstuurd. De afnemersanalyse is gedaan aan de hand van Google Analytics.

Macro-omgeving
Deze omgeving heb ik door middel van deskresearch onderzocht. Google Trends & Google Keyword Planner zijn gebruikt om het potentieel zoekvolume te onderzoeken. Vervolgens zijn de resultaten van het Centraal Bureau van Statistiek gebruikt om de macro-omgeving in de vorm van een DESTEP in kaart te brengen.

Resultaten & conclusies

Buyer Persona’s

Uit de afnemersanalyse is gebleken dat 60% van de websitebezoekers vrouw is, 30,9% van de bezoekers 25 t/m 34 jaar is en dat het grootst gedeelte van de mensen de website bezoekt via het mobiele device. Wanneer ik keek naar de converterende bezoekers zag ik een tegenstelling. Ik heb bijvoorbeeld kunnen concluderen dat mannen via desktop de aankoop doen. Om deze reden was het zaak om de afnemer te onderzoeken en Buyer Persona’s op te stellen. Dit heeft geresulteerd in de volgende 3 Buyer Persona’s.

Marleen de Vries

  • Geslacht: vrouw
  • Leeftijd: 35 – 44
  • Burgerlijke staat: gehuwd, twee kinderen
  • Interesses: wonen & decoratie, familie, nieuws en reizen
  • Inkomen: € 30.000 – € 45.000

Dennis Meijer

  • Geslacht: man
  • Leeftijd: 35 – 34
  • Burgerlijke staat: niet gehuwd
  • Interesses: auto’s, fitness, sporten, technologie & fotografie
  • Inkomen: € 30.000 – € 50.000

Rianne de Jong

  1. Geslacht: vrouw
  2. Leeftijd: 25 – 34
  3. Burgerlijke staat: niet gehuwd
  4. Interesses: wonen & decoratie, koken, shoppen & nieuws
  5. Inkomen: € 25.000 – € 35.000

Wil jij ook weten hoe jij Buyer Persona’s van jouw doelgroep kunt maken? Lees dan onze reeks blogs over het maken van jouw Buyer Persona’s.

1. Waarom Buyer Persona’s de toekomst zijn.
2. Hoe ontwikkel je Buyer Persona’s?
3. Gericht toepassen van Buyer Persona’s.

Productassortiment uitbreiden

Uit een klanttevredenheidsonderzoek kwam naar voren dat een groot deel van de websitebezoekers niet konden vinden wat zij zochten. Uit de enquête is gebleken dat de belangrijkste reden is dat het assortiment niet groot genoeg is. Volgens de respondenten is het zaak dat GUSSTA het assortiment dekbedovertrekken, plaids en matrassen uit gaat breiden, oftewel: het complete plaatje voor jouw slaapkamer aanbieden.

Productpagina optimaliseren

50% van de paginabezoekers scrollt naar de footer van de productpagina. Uit onderzoek blijkt dat de productpagina’s geoptimaliseerd kunnen worden door contactgegevens en USP’s toe te voegen. Daarnaast zouden een aantal producten een betere afbeelding of positie in het assortiment kunnen krijgen. Bijvoorbeeld het ‘Hemelbed’, dit scoort vrij laag met een CTR van 0,95%. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de afbeelding die bij dit product geplaatst is. Een goed voorbeeld is het ‘Eikenhouten balkenbed’. Door de positie bovenaan de pagina en de kwalitatief goede afbeelding, scoort deze pagina een CTR van 18%.

Homepage optimaliseren

Uit onderzoek blijkt dat 50% van de bezoekers op de homepage afhaakt na het bereiken van de fold. Slechts 12% scrollt naar de footer, met de intentie de contactgegevens te bereiken. Om deze reden zou GUSSTA de header afbeelding moeten verkleinen, contact en bestel informatie op moeten nemen in het menu en de overige afbeeldingen moeten verkleinen.

Pinterest toevoegen

In 2017 is het aantal maandelijks actieve gebruikers van Pinterest in Nederland gestegen van 2 miljoen naar 2,4 miljoen. Gezien het feit dat de doelgroep van GUSSTA actief is op dit kanaal en dat de concurrenten ook actief zijn, is het voor GUSSTA een kans om actiever te ‘pinnen’ op Pinterest.

AdWords uitbreiden en focussen op Google Shopping

Uit onderzoek blijkt dat de inzet van Google Shopping rendabeler is dan Adwords tekstadvertenties. De kosten per conversie en de kosten per klik zijn goedkoper bij het gebruik van Google Shopping. Het gebruik van Google Shopping scheelt GUSSTA zo’n €0,30 per klik. Uit keywordresearch blijkt dat Adwords campagnes uitgebreid kunnen worden met een flink aantal keywords. GUSSTA moet eerst prioriteit leggen op de producten waar het meeste volume op zit en op producten die de laagste kosten per klik betreffen.

SEO

Er is onderzoek gedaan naar de laadtijd van de website en de kwaliteit van SEO. Daarnaast is er onderzoek gedaan naar het linkbuildingprofiel van de concurrenten. Dit heeft geresulteerd in de volgende, belangrijkste resultaten:

  1. Laadtijd optimaliseren. Dit kan door het verminderen en verkleinen van afbeeldingen op de homepage en door de HTML en CSS code op te schonen.
  2. Autoriteit van het domein verhogen. Dit kan door het verkrijgen van kwalitatief goede backlinks.
  3. Optimaliseren van ALT teksten & Meta Data.

Resultaten implementeren

Alle resultaten, conclusies en adviezen voor de implementatie heb ik verwerkt in een adviesrapport en dit heb ik opgeleverd aan GUSSTA. Tot slot heb ik een implementatieplan gepresenteerd.

Om terug te komen op de vraag hoe ik dit uiteindelijk heb gecombineerd met school, is het antwoord: mijn planning. Ik heb ervoor gezorgd dat ik structureel twee dagen in de week besteedde aan mijn onderzoek voor GUSSTA. De overige dagen ben ik bezig geweest met het implementeren van mijn bevindingen en het werk voor andere klanten. Wil jij meer weten over het onderzoek ? Bekijk de case van GUSSTA op onze website.