Skip to content
Buyer Persona's - deel 3 Dutch Search Awards

Gericht toepassen van buyer persona’s

Dit blog is deel 3 uit een drieluik, lees ook deel 1 ‘Waarom buyer persona’s de toekomst zijn‘ en deel 2 ‘Hoe ontwikkel je buyer persona’s?‘. 

Je hebt een voorsprong op je concurrenten als je buyer persona’s op de juiste manier toepast. Het ontwikkelen van deze klantprofielen kost wat tijd, maar de investering betaalt zich dubbel en dwars terug. Je moet alleen wel bereid zijn om de buyer persona’s in je marketingactiviteiten en rest van het bedrijf te implementeren. Maar hoe doe je dat?

Mijn buyer persona’s zijn af. En nu?

Het is geen uitzondering dat buyer persona’s, waar de nodige energie en kosten in zijn gestopt, in een lade belanden. Het toepassen van de klantprofielen wordt ‘tijdelijk stopgezet’, omdat het echte nut ervan niet wordt onderkend. Dat is zonde, want je kan deze klantprofielen juist op zoveel manieren in je voordeel gebruiken.

Gericht communiceren met je doelgroep

Als bedrijf wil je jouw belangrijke doelgroep(en) aanspreken, om te zorgen dat ze je diensten gaan gebruiken of producten kopen. Hoe meer kennis je hebt van je (potentiële) klanten, hoe beter je ze kan aanspreken. Buyer persona’s kunnen hierbij helpen; ze geven namelijk een beeld van het gedrag en de gedachtengang van je klanten. Door de persona’s te implementeren in je marketingactiviteiten kan je heel gericht communiceren met je (potentiële) klanten.

Het toepassen van buyer persona’s: praktijkvoorbeelden

Zie je het toepassen van buyer persona’s nog niet echt voor je? Hieronder vind je 8 manieren om deze klantprofielen succesvol in te zetten.

Facebook campagnes

De persona’s inzetten als standaard of aangepaste doelgroepen aan de hand van demografie, geografie, interesses en gedrag. Zo zet je snel campagnes in en target je eenvoudig de juiste doelgroep.

Productaanbod bepalen

Bepalen welke producten aansluiten bij de verschillende persona’s. Vice versa: is er genoeg aanbod voor iedere persona?

E-mailmarketing

Gepersonaliseerde e-mails opstellen voor de verschillende persona’s. Zo kan je iedere doelgroep op een gerichte manier aanspreken en inspelen op hun wensen, behoeften of pijnpunten.

Bepalen mediakanalen

Iedere radio- of televisiezender richt zich op een ander publiek. Je beslist aan de hand van de persona’s op welk station je gaat adverteren en kan de advertentie op de verschillende persona’s aanpassen.

Displaycampagnes Adform

In Adform kan je een DMP-audiences inkopen. Deze audiences kunnen algemeen zijn, maar ook opgesplitst zijn in groepen met specifieke kenmerken. Persona’s helpen bij het gericht bepalen van deze audiences.

CTR-optimalisatie

Op basis van de persona’s de meta-data inrichten, om te zorgen dat de juiste (potentiële) klanten doorklikken.

Dynamic content

Leid website bezoekers door profilering naar één van de persona’s. De bezoeker is vervolgens met gerichte content aan te spreken. Speel bijvoorbeeld in op zijn/haar wensen, behoeften of pijnpunten.

Content / SEO Strategie

Iedere persona kan je met specifieke content aanspreken. Richt bepaalde pagina’s of blogs op persona’s in en gebruik gerichte content.

Meer informatie over de buyer persona

We hebben je in een serie van drie artikelen kennis laten maken met de buyer persona. Je weet nu wat een buyer persona is, hoe je dit klantprofiel opstelt en hoe je het profiel gebruikt. Wil je buyer persona’s uitwerken of ben je benieuwd hoe je deze profielen inzet in jouw bedrijf? Wij helpen je hier graag bij. Vul het onderstaande formulier in of neem vrijblijvend contact met ons op.

Buyer persona's: het complete verhaal

Deel 1
Waarom buyer persona's de toekomst zijn

Deel 2
Hoe ontwikkel je buyer persona's

Deel 3
Gericht toepassen van buyer persona's