Skip to content
Search automatiseren Dutch Search Awards

Google Ads automatische biedstrategieën

Ben jij al bekend met alle automatische biedstrategieën die er zijn binnen Google Ads? Het is niet altijd makkelijk om te bepalen welke biedstrategie je moet inzetten bij het opzetten van een nieuwe campagne. In deze blog geven we een uitleg om je op weg te helpen, zodat jouw campagne vanaf de start een succes wordt!

Zoals ook in bovenstaande video naar voren komt, is het van belang om te bepalen wat het doel is van een nieuwe campagne. Wil je merkbekendheid voor jouw product/dienst genereren of wil je de campagne richten op het krijgen van meer leads of aankopen? Je moet er dus bewust van zijn in welke fase jouw doelgroep zich bevindt. Is de doelgroep al eerder in aanraking geweest met jouw product of is het een eerste contact? Hoe dieper de doelgroep zich in de funnel bevindt des te meer kans dat jouw doelgroep overgaat tot het genereren van een conversie.

see, think, do, care

Merkbekendheid creëren

Is het doel van de campagne om de bezoeker te informeren over je nieuwe product of dienst? Kies dan voor een biedstrategie die aanstuurt op zoveel mogelijk websitebezoekers. Een geschikte biedstrategie die goed op dit doel aansluit is de automatische biedstrategie: het maximaliseren van klikken.

Tevens kan je ook kiezen voor de biedstrategie doelvertoningspercentage. Het doel bij deze biedstrategie is om de advertenties over al op de pagina, bovenaan op de resultatenpagina of helemaal bovenaan op de resultatenpagina van Google weer te geven. De biedstrategie doelvertoningspercentage is ook beschikbaar als een portfoliostrategie.

Een portfoliostrategie is een automatische, op doelen gebaseerde biedstrategie is, waarin meerdere campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden zijn gegroepeerd. Hierdoor is het mogelijk is om biedingen voor meerdere campagnes tegelijk te optimaliseren. Naast de biedstrategie doelvertoningspercentage is de portfoliostrategie ook toe te passen op doel-CPA, doel-ROAS, aantal conversies maximaliseren, conversiewaarde maximaliseren en klikken maximaliseren

Meer aankopen of leads genereren

Is jouw merk al bekend en wil je aansturen op conversies? Dan zijn er verschillende mogelijkheden.

Wanneer je zoveel mogelijk conversies wilt genereren binnen een vast budget is de biedstrategie maximaliseren van conversies een goede optie. Google adviseert om het budget niet te beperken. Echter raden wij aan het budget wel te beperken. Dit vanwege het feit dat Google gaat optimaliseren met het budget wat beschikbaar is. Het niet beperken van het budget kan dus resulteren in te hoge kosten per conversie.

Als je je liever richt op het behalen van zoveel mogelijk conversiewaarde binnen een vast budget, kies dan voor de strategie “het maximaliseren van conversiewaarde”. Deze biedstrategie haalt de maximale conversiewaarde uit je budget en is met name interessant voor E-commerce.

Als je zoveel mogelijk conversies wilt genereren tegen een vast ingesteld budget per actie, dan is de biedstrategie doel CPA een goede keuze. Heb je een productaanbod met uiteenlopende prijzen en marges? Kies dan voor Target ROAS. Bij deze biedstrategieën moet je er op letten dat je niet een te agressief doel CPA of ROAS instelt. Stel daarom altijd een realistisch doel in. Je kunt altijd later je doel nog bijstellen.

Om Target ROAS voor search campagnes te gebruiken adviseert Google om minimaal 15 conversies te hebben behaald in 30 dagen. Voor andere campagnes adviseert Google om minimaal 20 conversies te hebben behaald in 20 dagen.  Wij zien dat deze biedstrategie beter presteert als er meer data beschikbaar is. Daarom adviseren wij een richtlijn van minimaal 60 conversie in 30 dagen.

We hebben in deze blog de automatische biedstrategieën op een rij gezet, maar hoe beslis je welke biedstrategie je gaat gebruiken? Stel jezelf de vraag: Heb ik een doel CPA of ROAS om te halen? Heb je die niet kies dan voor conversie maximaliseren of conversiewaarde maximaliseren. Onderstaand een handige Visual om je te helpen bij het kiezen van de juiste biedstrategie.

Google Ads Biedstrategieën

Tips

Tot slot nog een paar tips voor het kiezen van de juiste biedstrategie.

  • Een automatische biedstrategie heeft altijd een leerperiode. Wacht één week à twee weken af voordat je te snel conclusies trekt.
  • Voor het gebruik van Target ROAS heb je voldoende conversiedata nodig wil deze biedstrategie goed zijn werk doen.
  • Doe in de leerperiode van de biedstrategie op één dag meerdere aanpassingen. Dus niet elke dag één aanpassing. Dit om de beidstrategie de ruimte te geven om goede resultaten te genereren.
  • Bij een nieuw Google Ads account adviseren wij om niet direct te starten me automatische biedstrategieën, omdat er nog te weinig data in het account aanwezig is waarmee Google kan optimaliseren.

Wil jij meer weten over automatische biedstrategieën of meer lezen over eerder behaalde resultaten? Bekijk dan onze actuele cases of neem direct contact met ons op.