Skip to content
Dynamic Product Retargeting (1/3) Dutch Search Awards

Hoe begin ik met Dynamic Product Retargeting?

Wanneer je een webshop beheert, is het gebruiken van dynamic product retargeting een waardevolle toevoeging aan jouw online marketingactiviteiten. Deze manier van adverteren is namelijk zeer relevant en gericht op bezoekers van jouw webshop, waardoor de kans op conversie hoger is dan bij nieuwe bezoekers.

Hoe werkt het?

Dynamische product retargeting omvat het tonen van banners met producten op websites van externe aanbieders, nadat bezoekers deze producten in jouw webshop bekeken hebben of in de winkelmand geplaatst. Zoals je begrijpt is de relevantie hiervan hoog en de kans op een aankoop dus groot.

Beginnen met Dynamic Product Retargeting

Dynamic product retargeting begint wanneer een bezoeker van jouw website een product bekijkt, of dit product in de winkelwagen legt, maar uiteindelijk geen aankoop doet. Het product-id (of SKU) van de producten sla je op, zodat je deze bezoeker hierna nog een keer de juiste producten kan tonen.

Er zijn verschillende manieren om dynamische product retargeting in te zetten. Wij maken hiervoor o.a. gebruik van Facebook en Adform. Maar om dynamische advertenties te tonen via Facebook en Adform moet je eerst voldoen aan een aantal technische vereisten op jouw website:

  1. Productfeed op orde
  2. Productinformatie in de broncode van de website
  3. Trackingpixels geïnstalleerd.

Bovenstaande zaken zijn niet voor iedereen vanzelfsprekend en kunnen zelfs lastig zijn zonder technische kennis van websites. Hieronder zal ik proberen je alles uit te leggen, maar als je er zelf niet uitkomt is het verstandig om iemand met een technische achtergrond te vragen om je hiermee te helpen.

Een productfeed voor Facebook of Adform

Met een actuele productfeed kan je dynamische banners op Facebook en Adform ‘voeden’. Deze feed bevat de informatie van alle producten die je in jouw webshop hebt staan en het is belangrijk dat je deze up-to-date houdt door hem elke dag (automatisch) te verversen.

Productfeed naar Channable

Meestal wordt een feed opgesteld in XML. Dit een universele manier van tekstopmaak, waarmee informatie kan worden doorgegeven. Als je gebruik maakt van een standaard (ecommerce) platform, zoals Magento of WordPress, bestaan er verschillende plugins die je hiermee kunnen helpen, zonder dat je de technische kennis nodig hebt.

In de feed neem je informatie op van de producten in jouw webshop. Per platform, zoals Facebook of Adform, zijn er verschillende velden die verplicht zijn om mee te sturen, zodat de advertenties getoond worden:

Facebook
Per product:

  • Titel
  • ID
  • Beschikbaarheid
  • Staat (conditie)
  • Omschrijving
  • Link naar afbeelding
  • Prijs
  • GTIN, MPN of merk

Adform
Per product:

  • Titel
  • ID
  • URL
  • Link naar afbeelding
  • Category-ID
  • Prijs

Voorbeelden productfeed

Om het makkelijker te maken, hebben we voor Facebook en Adform een voorbeeld gemaakt van een XML-feed:

Lees meer over de feedspecificaties van Facebook of Adform DCO

Productinformatie in de broncode

Om via Facebook en Adform dynamische productinformatie te tonen in een banner moet wel duidelijk zijn welke producten getoont moet worden in de banners. Er moet een link worden gelegd tussen de bekeken producten op de website en de producten uit de feed die je eerder hebt gemaakt.

Implementatie van de dataLayer van NHAD.de

Dit doe je door informatie mee te sturen met de trackingpixel. Dit kan je doen door productinformatie toe te voegen aan de dataLayer van jouw webshop. De dataLayer is in feite niet meer dan een lijstje met informatie. Zo kan je op een productpagina zorgen dat de productnaam, id en prijs worden opgenomen in de dataLayer. De trackingpixel kan deze informatie oppikken vanuit de dataLayer en meesturen naar Facebook of Adform.

Als de informatie binnenkomt bij Facebook of Adform is gelijk duidelijk welk product is bekeken door de bezoeker en kan deze na het verlaten van de website opnieuw benaderd worden met een banner met daarin bekeken producten. De implementatie van de dataLayer is iets voor en webbouwer of je kan dit in een standaard (ecommerce) platform doen met een plugin.

Trackingpixel installeren

Nu de productfeed op orde is en we relevante informatie per pagina aan de dataLayer hebben toegevoegd, moet de tracking worden ingesteld. Door het plaatsen van een trackingpixel van Facebook of Adform sturen we informatie door naar deze systemen over het websitegebruik per bezoeker.

! Tip: Om pixels overzichtelijk en eenvoudig toe te voegen kan je gebruik maken van de Google Tag Manager (GTM)

Voor zowel Facebook als Adform geldt dat je op alle pagina’s van jouw webshop een basispixel plaatst, die bijhoudt welke pagina is bekeken. Daarnaast zijn er verschillende pixels om deze basisinformatie uit te breiden. Zo kan er een pixel geplaatst worden op een productpagina, de winkelwagen en de conversiepagina. Deze laatste pixel is belangrijk, omdat je bezoekers die iets gekocht hebben niet onnodig wilt lastigvallen met banners.

Basispixel van Adform

In de pixels kan je informatie opnemen die je in de dataLayer hebt geplaatst. Zo neem je productnaam en id mee naar Facebook en Adform gestuurd, zodat deze gekoppeld kan worden aan de productfeed.

Voorbeeld: Een bezoeker bekijkt de productpagina van een laptop. In de dataLayer staat dat het product-ID ‘123’ is. Dit sturen we met behulp van een trackingpixel mee naar Facebook. Als je op Facebook een banner gaat tonen aan deze bezoeker, kijkt het systeem naar de ontvangen informatie (hier dus product-ID ‘123’), zoekt het bijbehorende product in de productfeed erbij en toont alle actuele informatie aan deze bezoeker op Facebook. Waar de bezoeker in jouw webshop nog twijfelde over de aankoop, besluit hij/zij nu toch om het product te kopen en klikt op de banner.

Is dat alles?

Met bovenstaande informatie voldoe je aan de basisbenodigdheden om dynamic product retargeting in te gaan zetten. Al met al is dit een behoorlijk technisch verhaal. Toch hoop ik dat je hier iets aan hebt, wanneer je aan de slag gaat met dynamic product retargeting. Kom je ergens niet uit of loop je even vast? Aarzel dan niet en neem contact met mij op: tibbe@increase.nl. Wellicht kan ik je uit de brand helpen!