Skip to content
Local SEO Dutch Search Awards

Local SEO

Bijna 50% van alle online zoekopdrachten is gebaseerd op Local SEO. Onder local SEO verstaan wij zoekopdrachten in combinatie met een locatie (lees stad, regio, provincie of land). Het inspelen op lokale zoekopdrachten zorgt voor een verhoogde relevantie, wat vervolgens kan zorgen voor meer sessies en conversies. Vandaag vertellen wij meer over hoe je kunt inspelen op lokale zoekresultaten en hoe je dit (beter) meetbaar maakt.

Hoe werkt local SEO

Stel: Je woont in het schitterende Harderwijk en je zoekt een loodgieter om je lekkende kraan te herstellen. Het overgrote gedeelte van de zoekers zal dan zoeken op ‘Loodgieter’. Aangezien Google steeds relevantere resultaten wilt tonen, gebruiken ze tegenwoordig steeds vaker de locatie (via 4G of wifi) van de gebruiker. 

Mocht jij je als loodgieter in Harderwijk bevinden en jij hebt je website geoptimaliseerd, dan is de kans groot dat de zoeker het resultaat van jouw website tevoorschijn krijgt. 

Website optimaliseren voor Local SEO

Aangezien Google zijn zoekresultaten voornamelijk baseert op relevantie, is het belangrijk om de juiste informatie op je website te hebben staan. Mocht jij een loodgieter zijn uit Harderwijk, is het logisch dat deze informatie ook op je website staat. Wij raden altijd aan de NAW-gegevens op je website te vermelden. 

Daarnaast kun je de lokale SEO-resultaten ook beïnvloeden, door het aanmaken van specifieke landingspagina’s gericht op andere locaties. Mocht je naast Harderwijk ook werkzaam zijn in bijvoorbeeld Amersfoort of Zwolle, kun je hier specifieke pagina’s voor aanmaken. Let op: het moet wel relevant blijven. 

Als jij een pagina gaat aanmaken voor ‘Loodgieter in Maastricht’, zullen zowel bezoekers als zoekmachines dit (hoogstwaarschijnlijk) niet appreciëren, omdat dit niet relevant is. De kans dat jij hierop getoond gaat worden is erg klein. 

Schematische opmaak Local Business

Om de informatie op je website zo goed mogelijk over te brengen aan de zoekmachines, raden wij altijd aan om gebruik te maken van schematische opmaak. Wat schematische opmaak precies is, lees je op onze blog omtrent Structured Data

Met schematische opmaak geef je de zoekmachine extra informatie omtrent de inhoud op de desbetreffende pagina. Hierdoor kunnen zoekmachines makkelijker de zoekopdracht koppelen aan jouw relevante pagina. Voor Lokale SEO kun je het best gebruik maken van de ‘Local Business’ opmaak

Local SEO met Google My Business

Google My Business (GMB) is een tool van Google om meer informatie te verstrekken omtrent jouw bedrijf, wat naar voren zal komen in de zoekresultaten. Je kunt volledig gratis een account aanmaken en je hebt mogelijkheden om hier je bedrijfsnaam, foto’s, adresgegeven en specialiteiten te vermelden. Dit zal vervolgens vertoond worden bij gerelateerde zoekopdrachten, zoals zoekopdrachten naar de bedrijfsnaam, maar ook bij zoekopdrachten omtrent diensten die het bedrijf levert. Je kunt je GMB profiel dus optimaliseren om beter vindbaar te worden op bepaalde zoektermen voor jouw bedrijf. Voor Increase is dit bijvoorbeeld ‘Online Marketingbureau’. Zodra je zoekt op ‘Online Marketingbureau Nijkerk’, zal Increase naar voren komen. Ook als je in de locatie Nijkerk zoekt op ‘Online Marketingbureau’, zal de snippet van Increase vertoond worden. Dit komt omdat Google de website van Increase relevant en kwalitatief genoeg acht om relevant te zijn op deze zoekopdrachten. 

In Google My Business kun je zelf ook de links bewerken, dit is handig voor de meetbaarheid. Door het toevoegen van UTM-coderingen kun je bijhouden hoe vaak er op jouw website wordt geklikt vanuit GMB, maar ook hoe vaak bijvoorbeeld een route wordt gezocht naar het bedrijf. Via Call-tracking zou je ook kunnen bijhouden hoe vaak er wordt gebeld naar het bedrijf, via een zoekopdracht waarbij het GMB-profiel wordt getriggerd. Via de UTM-codering builder kun je zelf een codering aanmaken, waardoor in je Google Analytics de data beter binnenkomt. 

Voor alle klikken naar je website van GMB, zouden wij het volgende instellen. 

?utm_source=gmb&utm_medium=organic

Dit ziet er als volgt dan uit in je Google Analytics overzicht: 

Afbeelding met tekst Automatisch gegenereerde beschrijving
Figuur 1: Google Analytics overzicht UTM

Naast de informatie over het bedrijf, kunnen bezoekers ook vragen stellen en reviews geven over het bedrijf. Dit zorgt voor een stukje betrouwbaarheid en autoriteit. Wij raden altijd aan om hier actief reviews mee te vergaren. 

Local 3 pack

Naast de GMB, heb je door het optimaliseren van je pagina’s, ook een grotere kans om vertoond te worden in de ‘Local 3 pack’. De ‘Local 3 pack’ van Google wordt getriggerd aan de hand van zoekterm relevantie, autoriteit en afstand vanaf de zoeker. Het is dus belangrijk om naast je voornaamste locatie, ook pagina’s aan te maken voor andere relevante locaties waar jij je diensten kunt leveren. Je hebt hiermee meer kans om in de local 3 pack vertoond te worden.

Figuur 2: Local 3 pack binnen Google

Local Linkbuilding

Naast het finetunen van techniek en content voor lokale vindbaarheid, is autoriteit ook een belangrijke pijler. Door middel van Local Linkbuilding kun jij niet alleen aan je autoriteit werken, maar ook aan je plaatselijke bekendheid. 

Door bijvoorbeeld een nieuwsbericht te publiceren in de lokale (online) krant, het sponsoren van een sportclub of door samenwerkingen met andere winkels in de regio, kun jij op een snelle manier (lokale) links realiseren. Dit zorgt niet alleen voor de extra relevantie in de regio, maar ook voor extra merkbekendheid in het betreffende gebied. Een win-win situatie voor lokale SEO.

Recap scoren met Local SEO

Als je de bovenstaande tips en informatie goed hebt verwerkt, is de kans groot dat jij beter gaat scoren met lokale zoekresultaten. Ben jij toch die loodgieter uit Harderwijk die nog niet voldoende vindbaarheid heeft? Neem dan contact op met één van onze SEO-specialisten!