Skip to content
Nog slimmere display campagnes

The value of Smart Display

Niet alleen video is een kanaal dat steeds harder groeit, ook display mag niet ontbreken in jouw digitale marketingstrategie. Met 20,2 miljard impressies per week kunnen we niet meer om display heen. Daarnaast zal ook automation een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Niet meedoen is eigenlijk geen optie. Dit geldt ook voor Smart Display. Door gebruik te maken van Google’s machine learning zijn we beter in staat om snel rendement te behalen. In deze blog geven we je een update over relevante do’s en don’ts met betrekking tot Smart Display.

Met Smart Display wordt er geoptimaliseerd op basis van automatisering of zoals Google het noemt: prediction. Bij Smart Display gaat het om campagnes die als doel het behalen van conversies en omzet hebben. Bij het inzetten van deze relatief nieuwe vorm van display kunnen we alle zorgen omtrent de reguliere display vergeten. Denk aan ‘geen conversies’, ‘geen lage CPA’, ‘weinig volume’. Bij Smart Display wordt alles van A tot Z geautomatiseerd. Dit gebeurt op basis van jouw domein en niet op basis van jouw AdWords account.

Hoe werkt het?

Er wordt gekeken naar data vanuit AdWords en naar de content op de site. Google kijkt hierbij naar het verleden, tot wel twee jaar terug. Wat heeft goed gewerkt? Wat gebeurt er op een landingspagina? Welke remarketinglijsten bevatten bruikbare informatie? Welke zoekwoorden zijn succesvol geweest? Het systeem bekijkt zelfs de inhoud van jouw video’s.

Google kijk ook naar alle doelgroepen binnen jouw accounts, van elke remarketinglijst wordt een stukje gepakt. Van al deze stukjes wordt een nieuwe doelgroep gemaakt. Op dit moment is het nog niet zichtbaar welke doelgroep of welk deel dit is en welke het beste presteert. Hopelijk wordt deze mogelijkheid snel toegevoegd!

Jouw campagne structuur

Per advertentiegroep maak je de keuze naar welke landingspagina jouw website het verkeer wilt sturen. Een voorbeeld: Sportvoeding en babyvoeding laat je niet in dezelfde advertentiegroep landen, hierbij kies je voor twee aparte advertentiegroepen. Hoe specifieker de landingspagina, hoe beter de algoritmes aan de hand van de data relevante bezoekers kan sturen.

Wil je product specifieke ads laten zien? Dat kan! Koppel jouw campagne dan aan jouw Merchant Center feed. Let op: deze moet wel eerst gewhitelist worden door Google. Het advies is om hiervoor een aparte campagne aan te maken.

Responsive creatives

Het systeem combineert eindeloos de door jou aangeleverde copy en assets:

  • Headlines (5)
  • Descriptions (5)
  • Logo’s (5)
  • 15 verschillende afbeeldingen

Op basis hiervan maakt het systeem responsive advertenties op verschillende plaatsen met verschillende combinaties. Leuk weetje: als jij zelf op basis van deze elementen verschillende display ads zou willen maken, dan ben je zeker drie jaar bezig! (zie onderstaande een voorbeeld ad van onze klant Maaltijdservice.nl.)

Optimalisatie en resultaat

Op welke termijn heeft Google voldoende learnings gedaan en gaan we de eerste resultaten zien? Dit hangt van de volgende drie dingen af:

  • Een realistische CPA
  • Een realistisch budget
  • Pakkende teksten

Na twee weken zal je de eerste resultaten zien.

Measuring is the key

Het moet duidelijk zijn dat de meeste mensen die uiteindelijk converteren, waarschijnlijk niet hebben geklikt op een display ad. Ondanks dit is men wel beïnvloed door de display ad en levert het uiteindelijk wél rendement op. Deze inzichten kun je verkrijgen in Google Analytics.

De optimalisatie mogelijkheden voor Smart Display beperken zich tot het aanpassen van de ad copy en de assets. Wil je nou echt niet gevonden worden op bepaalde domeinen? Voer dan accountlevel placements exclusions uit (dit vind je tussen instellingen in het menu, zie afbeelding). Let op: doe dit wel voor het volledige account. Wist je dat het ook invloed heeft op je andere campagnes?

Do’s:

  • Zorg dat je account Customer match remarketinglijsten bevat
  • Geef je campagne de tijd, laat de CPA zijn werk doen
  • Zorg voor voldoende afbeeldingen
  • Maak volledig gebruik van alle adcopy mogelijkheden

Don’ts

  • Stuur het verkeer niet naar je homepage
  • Kies in het begin niet voor target ROAS
  • Je hoeft je display remarketing ads niet te pauzeren, er is voldoende ruimte binnen het display netwerk

Smart display houdt geen rekening met de style guidelines van jouw organisatie. Binnen het display netwerk zijn er 65K advertentieformaten. Het gebruik van Smart Display geeft Google de mogelijkheid in te zetten op de posities die gaan leiden tot conversie.

Betalen per lead of sale?

Wist je dat het voor diverse adverteerders mogelijk is om af te rekenen op basis van CPA/CPL? Wij kunnen hier al mee aan de slag, maar dit is helaas nog niet voor alle accounts beschikbaar. Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact op dan kijken we wat we kunnen regelen.

Heb jij hulp nodig met het bepalen van een realistische CPA en een passend budget? Geef ons gerust een seintje, we helpen je graag!