Skip to content
Buyer persona's - deel 1 Dutch Search Awards

Waarom buyer persona’s de toekomst zijn

Dit blog is deel 1 uit een drieluik, lees ook deel 2 ‘Hoe ontwikkel je buyer persona’s?‘ en deel 3 ‘Gericht toepassen van buyer persona’s‘.

Klanten bepalen tegenwoordig zelf waar en wanneer ze op zoek gaan naar informatie. Het is voor een bedrijf de uitdaging om een bezoeker op het goede moment te benaderen en de juiste informatie aan te bieden. Door het gebruik van buyer persona’s is een gerichte klantbenadering mogelijk. Dit artikel is het eerste deel in een serie over de buyer persona. Na deze reeks artikelen weet je exact wat het belang van buyer persona’s is en hoe je ze opstelt.

Geef de klanten een gezicht

In de klassieke marketing worden alle bezoekers op dezelfde manier benaderd, in de hoop dat het zoveel mogelijk mensen aanspreekt. Daarnaast hebben we de doelgroepbenadering, maar hier wordt het onderscheid gemaakt op basis van standaard kenmerken (leeftijd, opleiding).

Het werd tijd om de klant een gezicht te geven en dit gebeurde in de vorm van de buyer persona. De buyer persona is een fictief profiel van een klant. Ook dit profiel beschikt over klantkenmerken. Het grootste verschil met doelgroepen is dat de buyer persona een gezicht heeft en een verhaal vertelt.

Wat zijn buyer persona’s?

Een buyer persona is veel meer dan een profiel met kenmerken; het is een verhaal van een klant, waarin zijn of haar gedrag en doelen naar voren komen. Dit verhaal is niet gebaseerd op aannames, maar is volledig data-driven.

Waarom zijn ze belangrijk?

Buyer persona’s zijn een ideale basis voor je marketingactiviteiten en contentstrategie. Door intensief onderzoek te doen, leer je je klanten door en door kennen. Zo is het mogelijk om optimaal in te spelen op de beweegredenen van je (potentiële) klanten.

Enkele specifieke aspecten waarbij Increase kan helpen en persona’s toepast:

  • Het opstellen van een gerichte content- en blogstrategie.
  • Het gericht targeten van Facebooks Ads (met de juiste aanspreekvorm).
  • Het gericht targeten van programmatic display (met de juiste aanspreekvorm).
  • De nieuwsbriefstrategie aanpassen en specificeren per persona.

Hoe ontwikkel je buyer persona’s?

De data is het startpunt bij het ontwikkelen van buyer persona’s. Duik in Google Analytics om inzicht te krijgen in de klant. Op basis van de verkregen inzichten ontwikkel je vervolgens enkele profielen. Houd het slechts bij een aantal buyer persona’s; hoe meer profielen je ontwikkelt, des te meer strategieën je moet gebruiken.

leeftijd-geslacht-buyer-personas

Enquêtes zijn een andere vorm van kwantitatief onderzoek. Met behulp van vragenlijsten onderzoek je of jouw beeld van je klanten correct is. Heeft jouw bedrijf relatief weinig inzicht in de beweegredenen van klanten en is er weinig data beschikbaar? Dan is het raadzaam om interviews te houden en zo meer inzicht te krijgen in de klant. Op basis van de gegevens die uit de enquêtes en/of de interviews komen, werk je de persona’s vervolgens verder uit tot gedetailleerde profielen.

Goede buyer persona’s zijn altijd op onderzoek gebaseerd. Het verschilt per bedrijf welke onderzoeksvormen relevant zijn. Wil je buyer persona’s uitwerken voor jouw bedrijf? Wij helpen je hier graag bij. Vul het onderstaande formulier in of neem vrijblijvend contact op.

Hoe ziet een buyer persona eruit?

Een buyer persona bevat in ieder geval de volgende elementen:

  • Persoonlijke gegevens, inclusief een naam en gezicht (foto)
  • De rol binnen het gezin, werk of gemeenschap
  • Doelen, verlangens en behoeften
  • Pijnpunten, angsten en uitdagingen
  • Waar laat hij/zij zich door leiden?
  • Hoe ziet zijn/haar (online) zoekgedrag eruit?

Meer informatie over de buyer persona

Je hebt nu een algemeen beeld van het belang van de buyer persona, maar aan de hand van welke stappen ontwikkel je deze profielen? In de volgende blogs vertel ik meer over de verschillende onderzoeksvormen, het schetsen van de buyer persona’s en het grondig toetsen van deze profielen.

Buyer persona's: het complete verhaal

Deel 1
Waarom buyer persona's de toekomst zijn

Deel 2
Hoe ontwikkel je buyer persona’s?

Deel 3
Gericht toepassen van buyer persona's