Skip to content
Meer sales met remarketing Dutch Search Awards

Warme acquisitie met Google Ads remarketing campagnes

Met remarketing kan je bezoekers, die interactie hebben gehad met je website of app, opnieuw benaderen. Je kan remarketing inzetten om om bezoekers (die geen conversie hebben gedaan) opnieuw te benaderen en hen alsnog te verleiden tot een conversie. In deze blog vertel ik je meer over het gebruik en het instellen van remarketing.

Voor je gebruik kan maken van remarketing moet je eerst een Google-Ads tag installeren op je website. Dit kan door een tag aan je websitecode toe te voegen of de tag installeren via Google Tag Manager. Weet je niet precies waar je de tag moet plakken in de broncode? Kies dan voor de installatie via Google Tag Manager. Je komt bij de bovenstaande opties door in Google Ads te klikken op tools en instellingen. Vervolgens volg je het volgende pad: Gedeelde bibliotheek > doelgroepbeheer > doelgroepbronnen> tag instellen.

De doelgroep

Welke doelgroep je kiest is cruciaal voor de performance van je campagne. Als een advertentie niet aan het juiste publiek getoond kunnen de resultaten erg tegenvallen. Net zoals de campagne doelstelling, ben je bij het promoten van je bericht beperkt in de keuze van de doelgroep.

Remarketing kanalen

Zodra je de remarketing tag op je website hebt geïnstalleerd, is het belangrijk om te bepalen via welk netwerk je de bezoekers wilt retargeten. Remarketing kan je binnen Google Ads inzetten via de netwerken: search, display en video. Houd bij deze keuze altijd het aantal bezoekers in gedachten. Remarketinglijsten moeten namelijk een minimumaantal bezoekers hebben om je advertenties te kunnen weergeven. Als er te weinig bezoekers op je website zijn geweest werkt de remarketing campagne niet. Google hanteert de volgende richtlijnen:

  • Het zoeknetwerk van Google moet minimaal 1.000 actieve bezoekers of gebruikers hebben gehad in de afgelopen 30 dagen.
  • Het Google Display Netwerk moet minimaal 100 actieve bezoekers of gebruikers hebben gehad in de afgelopen 30 dagen.
  • YouTube moet minimaal 1.000 actieve bezoekers of gebruikers hebben gehad in de afgelopen 30 dagen.
  • Gmail moet in het Display Netwerk minimaal 100 actieve bezoekers of gebruikers hebben gehad in de afgelopen 30 dagen

Remarketing doelgroepen

Na het kiezen van een netwerk kan je de remarketinglijsten gaan aanmaken. Een remarketinglijst is een verzameling van bezoekers die dezelfde interactie met je website hebben gehad. Standaard wordt er een remarketinglijst aangemaakt voor alle website bezoekers binnen Google Ads. Aangezien dit erg breed is, is het belangrijk om de lijsten de specificeren. Denk hierbij aan:

  • Bezoekers die iets in het winkelmandje op de website hebben geplaatst, maar geen aankoop hebben gedaan.
  • Bezoekers die op één bepaalde pagina zijn geweest.
  • Bezoekers die al geconverteerd zijn.
  • Bezoekers van een pagina op specifieke datums.
  • Bezoekers van een pagina met een specifieke tag.

Voor het instellen van remarketinglijsten maken wij gebruik van Google Analytics. Om dit in te stellen ga je in Google Analytics naar: Beheerder. De eerste stap is het aanzetten van remarketing via Google Analytics. Dit kan je doen onder property via het volgende pad: trackinginfo > gegevensverzameling > remarketing.

Wanneer je dit hebt gedaan ga je (ook onder property) naar doelgroepdefinities en klik je op doelgroepen. Bovenin zie je een rode knop waarmee je een nieuwe doelgroep aan kunt maken. Indien je op deze knop klikt kom je bij de volgende weergave:

Je kan in deze weergave specifieke acties selecteren bijvoorbeeld: gebruikers die een transactie hebben voltooid. Kies onder doelgroepdefinitie voor de doelgroep die jij wilt targetten. Vervolgens geef je de doelgroep een naam. Wanneer je de remarketinglijst opslaat wordt deze automatisch toegevoegd aan Google Ads.

Remarketing campagne aanmaken

Na het aanmaken van de remarketinglijsten kan je een campagne aan gaan maken in Google Ads. Bij doelgroepen kan je de remarketinglijsten gaan toevoegen. Deze doelgroepen voeg je ter targeting toe. Op de onderstaande weergave zie je hoe je dit kunt instellen.

Bij targeting bereik je via de Google Ads campagnes de bezoekers in de remarketinglijsten. Indien je de doelgroepen ter observatie toevoegt kan je, zoals het woord zegt; de doelgroep observeren. Wanneer je een doelgroep ter observatie toevoegt krijg je inzichtelijk hoe groot een doelgroep is. Indien een doelgroep groot genoeg is kan je deze eventueel later in te zetten voor remarketing.

De remarketinglijsten kan je toevoegen middels het klikken op het menu-item: Browsen. Kies vervolgens voor: “hoe ze interactie hebben gehad met uw bedrijf”. Daarna kan je de doelgroepen selecteren die je hebt aangemaakt in Google Analytics.

Nadat je de bovenstaande stappen hebt doorlopen kan je de rest van de remarketing campagne af gaan maken, zoals bijvoorbeeld het schrijven van de adcopy, zodat deze aansluiten bij de doelgroep.

Tot slot nog een paar tips:

  • Geef aan hoe vaak een bezoeker binnen een bepaalde tijd jouw advertentie mag zien. Dit om te voorkomen dat het herhalen van advertenties voor ergernis zorgt.
  • Sluit alle geconverteerde bezoekers uit wanneer je nieuwe klanten wilt trekken.
  • Bestaande klanten zijn misschien ook geïnteresseerd in aanvullende producten of diensten die je aanbiedt. Dit is ook een goede optie om te targetten.

Heb jij advies nodig of wil je sparren over de optimale inzet van remarketing in jouw marketingstrategie? Neem dan contact met ons op.