Skip to content
Featured Snippets

Wat zijn featured snippets, en hoe krijg ik die?

De laatste tijd zie je ze steeds vaker verschijnen in de zoekresultaten: featured snippets. Sinds eind vorig jaar is Google bezig om featured snippets verder uit te rollen, maar wat zijn featured snippets precies?

Wat zijn featured snippets?

Featured snippets zijn uitgebreide zoekresultaten, die verrijkt zijn met informatie van de website zelf. Een featured snippet geeft antwoord op de zoekvraag als deze vragend wordt gesteld. Het antwoord wordt vervolgens samengevat uitgelicht in een blok. Deze blokken worden ook wel ‘answer boxes’ genoemd. Featured snippets behoren tot de organische zoekresultaten van Google, maar bieden meer informatie.

featured snippet girav

Google Knowledge Graph

De technologie achter de featured snippets is het Hummingbird algoritme en de Knowledge Graph van Google. Deze technologie is onder meer bekend van de uitgelichte informatie aan de zijkant van de zoekresultatenpagina van Google.  Deze informatie verschijnt bijvoorbeeld als je op een beroemdheid zoekt. Naast het gebruik van deze technologie aan de zijkant van de pagina gebruikt Google de technologie nu ook voor de vertoning van featured snippets.

Heeft mijn website al featured snippets?

Jouw website kan al featured snippets hebben. Mogelijk ben je hiervan op de hoogte, maar het kan ook zijn dat je niet weet dat je website featured snippets heeft!

Hoe kom je erachter of je website al featured snippets heeft?

De beste manier om te ontdekken of je website al featured snippets bezit, is via Google Search Console. Met de zoekanalyse tool in Search Console filter je op zoekwoorden met een zoekintentie. Vervolgens kijk je naar de gemiddelde positie op deze zoekwoorden. Bij een hoge positie bestaat de kans dat je een featured snippet hebt.

Hoe krijg ik featured snippets?

Featured snippets krijg je niet zomaar en je kan je pagina er ook niet speciaal voor opmaken met structured data. Maar hoe krijg je dan een featured snippet? Dat leg ik uit aan de hand van het volgende stappenplan.

We gaan er hier vanuit dat we een nieuwe pagina maken voor een nieuw onderwerp, maar een pagina herschrijven kan uiteraard ook.

  1. Stap 1: Kies een onderwerp. Zo laat ik zien hoe ik de snippet voor ‘Hoe strijk je een overhemd’ heb verkregen. Mijn onderwerp is in dit geval overhemden.
  2. Stap 2: Nu hebben we een zoekwoord met vragende intentie nodig. Hiervoor gebruiken we een keyword tool. Je kan Ubersuggest gebruiken, maar ik kies voor keywordtool.io. In keywordtool.io typen we ‘overhemd’ in. Klik op de tab, ‘questions’.keywordtool.ioIn mijn geval was al bekend op welk zoekwoord ik het blog heb geschreven. Voor een nieuwe pagina is dit niet altijd duidelijk. Kies altijd de meest relevante zoekwoorden uit de lijst of kies ze allemaal. Deze zoekwoorden nemen we mee naar stap 3.
  3. Stap 3: Gebruik je de gratis versie van keywordtool.io? Dan moet je op een andere manier de zoekvolumes van de zoekwoorden achterhalen. Dit doen we door de zoekwoorden van stap 2 door de Keyword Planner te halen.keywordplanner featured snippetsHierboven zie je de zoekvolumes van de gekozen zoekwoorden. Het door ons gekozen zoekwoord heeft een zoekvolume van 90 per maand.
  4. Stap 4: Start met schrijven. Het is van belang om het zoekwoord, en dus de vraag, terug te laten komen in de Page Title en de H1, of in een H2 als je meerdere vragen op 1 pagina wilt beantwoorden. Probeer vervolgens duidelijk antwoord te geven op de vraag. In dit geval, ‘Hoe strijk je een overhemd’.  Het antwoord wordt gegeven in de paragraaf onder de heading waarin de vraag gesteld wordt. Probeer de antwoorden compleet, maar beknopt te formuleren. Uit onderzoeken door SEMrush en Hubspot gaat het dan om antwoorden tussen de 45 en de 60 woorden.

Als het zoekwoord een afkorting is of er voor het zoekwoord een afkorting kan worden gebruikt, neem deze dan ook mee in het antwoord.

Het kan relevant zijn om je vraag in meerdere stappen te beantwoorden. Hiervoor kan je een genummerde lijst, of normale opsomming gebruiken. Als de volgorde van van de stappen belangrijk is, gebruik je een genummerde lijst. In andere gevallen gebruik je een normale opsomming. Hiervoor gebruik je de desbetreffende HTML opmaak, <ol> of <ul>.

Succesformule

Is het bovenstaande stappenplan nou echt een formule voor succes? Het antwoord is ja en nee.  Dit is de beste manier om een pagina te optimaliseren voor een Featured Snippet. Echter zijn er meerdere factoren die invloed hebben op de kans op een Featured Snippet. Denk hierbij aan domein autoriteit, maar ook of je een autoriteit bent over dit onderwerp qua content. Hoe waardeert Google jouw content in het algemeen? Je zit goed als je makkelijk hoge posities scoort met je website. Wat verder van belang is, is de positionering van de pagina binnen de site-structuur. Ik maak zelf vaak gebruik van een kennisbank op een website of een blog, waarop ik pagina’s aanmaak om dergelijke vragen te beantwoorden.

Uiteindelijk is het van belang dat de pagina in ieder geval op de eerste pagina te vinden is en bij voorkeur hoog scoort in de top 5. Dan is de kans het grootst dat je een featured snippet scoort. Is dit niet het geval, dan is er nog werk aan de winkel. Je kan er dan bijvoorbeeld voor kiezen om de positie van de pagina te verbeteren door externe links naar de pagina te laten verwijzen. Je hoeft niet op de eerste positie te ranken om een featured snippet te bemachtigen. Het belangrijkste is dat de pagina relatief hoog rankt en dat de pagina veel toegevoegde waarde heeft.

Featured Snippets, een kans of een bedreiging voor SEO?

Deze vraag wordt veel gesteld en er is een duidelijk antwoord op te geven; featured snippets zijn een prachtige kans voor SEO. Feitelijk bemachtig je met een Featured Snippet positie #0 in de zoekmachine. Ook kan je op deze manier meer relevante traffic naar je website trekken. Wie wil dat nou niet? Ik ken geen enkele SEO specialist die daar niet enthousiast van wordt.

Het is begrijpelijk dat de vraag gesteld wordt. Mensen vragen zich vaak af wat de invloed op de CTR is. De vraag is namelijk bij featured snippets al beantwoord voordat je op de link klinkt. De CTR zou hierdoor mogelijk laag uitvallen. Mijn eigen ervaring is precies het tegenovergestelde. De featured snippets van onze klanten hebben over het algemeen een hogere CTR dan gemiddeld. Heb je een featured snippet? Kijk dan eens in Search Console naar de CTR, het resultaat zal je verbazen.

Ik hoop dat je aan de hand van dit artikel veel Featured Snippets gaat bemachtigen. Mocht je hulp nodig hebben bij het verkrijgen van featured Snippets, vragen hebben aan de hand van dit artikel of heb je een ander SEO vraagstuk? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen.