Meer dan 50 publicaties met behulp van digital PR

SEO
Digital PR
Linkbuilding

Petplan-Cases-Cover2_1,5x-1

De populairste hondennamen: een nieuwswaardig en betrouwbaar artikel verspreiden met Digital PR

Interne data inzetten om tot een nieuwswaardig en tegelijkertijd betrouwbaar onderzoek en persbericht te komen. Dat is wat we in samenwerking met Petplan hebben gedaan. Bij het aanmelden van een huisdier verzamelt Petplan veel data. Denk hierbij aan het ras, leeftijd, woonplaats en natuurlijk de naam van het dier. Hiermee kun je concluderen welke honden- en kattenrassen er het meest worden aangemeld en worden de meest voorkomende namen van de huisdieren verzameld. Vervolgens wordt deze data onder de loep genomen binnen de samenwerking tussen Petplan en Increase, waarbij we uiteindelijk gezamenlijk een nieuwswaardig artikel creëren om de populairste honden- of kattennamen bekend te maken.

Petplan

Over Petplan

Petplan is dé zorgverzekering voor je huisdier. Zo biedt Petplan een huisdierverzekering voor honden, katten, konijnen en papegaaien. De zorgverzekering is 45 jaar geleden ontwikkeld in samenwerking met dierenartsen. Dagelijks werkt het bedrijf naar de gezamenlijke missie: de beste zorg voor jouw huisdier, waarbij goede en complete zorg centraal staat. Inmiddels is Petplan de grootste huisdierenverzekering wereldwijd en mogen zij zichzelf, met recht, dé huisdierenspecialist noemen.

Populaire hondennamen: trends per regio

Jaarlijks maakt Petplan samen met Increase de populairste honden- en kattennamen bekend door middel van een persbericht. We brainstormden over hoe we het persbericht het beste konden verspreiden. Uit de brainstorm kwam het idee om ook lokale media te bereiken en te overtuigen om een persbericht over dit onderwerp te publiceren. Zo zijn de woonplaatsen van de honden in kaart gebracht en zijn per regio de trends in hondennamen gelinkt aan de woonplaatsen. Zo werd bijvoorbeeld duidelijk uit de trends dat in Den Haag ‘Milo’ de bekendste hondennaam is, waarbij al snel de link werd gelegd met Goldband-zanger Milo Driessen. Door dit in het artikel te vermelden, werd het een stuk persoonlijker en luchtiger voor de Haagse media.

De uitdaging om lokaal nieuws te verspreiden

Gezien het feit dat we voor zowel lokale vakbladen als nationale media relevante informatie hebben verzameld, werd het een uitdaging hoe we het nieuws gingen verspreiden. Dit hebben we dan ook tweeledig aangepakt. Zo is in samenwerking met Petplan contact opgenomen met lokale media voor publicatie van de namen. Op deze manier konden we goed afstemmen of ze het artikel wilden ontvangen en publiceren.

Lokaal is het artikel vervolgens gepubliceerd in onder andere:

Landelijke digital PR

Om relevante nationale media en vakbladen te bereiken, gebruikten we door ons opgebouwde perslijsten. Deze lijsten zijn opgebouwd vanuit eerdere PR-campagnes en via persdistributie tooling. Hierdoor is het persbericht gepubliceerd op diverse nieuws- en vakmediasites inclusief do-follow backlinks naar de hondenverzekeringspagina van Petplan en de volledige lijst met hondennamen.

Landelijk is het artikel verspreid via onder andere de volgende media:

Vermeldingen op de radio/televisie

Tot slot hebben de publicaties ook geleid tot diverse radio vermeldingen op onder andere Radio 538. Zo is Petplan naar aanleiding van het artikel ook uitgenodigd op verschillende radiostations, waaronder:

  • Den Haag FM
  • NH-radio
  • Omroep Fryslan
  • Omroep Zeeland

De lijst van populaire hondennamen heeft zelfs televisieuitzendingen gehaald, zoals HLF8 en het Jeugdjournaal. Door slim gebruik te maken van linkable assets binnen het persbericht, bevatte maar liefst 70% van de publicaties één of meerdere do-follow backlinks.

 

Resultaat

50+ publicaties met een gemiddelde DR van 70
30+ nieuw verwijzende domeinen met een gemiddelde DR van 68
diverse radio en televisie vermeldingen

Meer cases