Skip to content
Internationale groei realiseren

Wat doen we

  • SEO
  • SEA
  • Strategie
  • Content creatie
  • A/B testen

Wereldwijde digitale marketing

SCL Rotterdam is dé internationale specialist op het gebied van auto-import, export, auto-verschepingen en auto-verhuizingen. Ze zijn gevestigd in de haven van Rotterdam. Voor SCL Rotterdam heeft Increase samen met partner FRMWRK uit Rotterdam een internationale SEA en SEO strategie uitgerold, met de focus op de Europese markt en de Verenigde Staten. In de nabije toekomst wordt dit uitgebreid met Azië en Zuid-Amerika. Vanwege de focus op de Nederlandse, Engelse en Duitse taal, werkt Increase samen met een partner uit Duitsland voor de Duitstalige campagnes en content. De vraagstukken waren, in het kort:

  • Het verhogen van het aantal aanvragen via de websites.
  • De internationale ambities van SCL ondersteunen met digitale marketing.
  • Het verhogen van de kwaliteit uit gerealiseerde aanvragen.
  • Ook in de breedte online uitbreiden met een toekomstbestendige digitale strategie.

Resultaat in het kort

400% groei in aanvragen uit AdWords

66% daling in
prijs per aanvraag

50% groei in organische traffic en aanvragen

Strakke inrichting AdWords voor hogere relevantie

Increase heeft het aantal campagnes en advertentiegroepen binnen AdWords flink verhoog. Het resultaat hiervan is verhoging van relevantie tussen zoekwoorden en landingspagina’s en dus stijging in relevantiescore. Naast forse daling in CPC is de conversie hierdoor enorm verbeterd. Door de campagnes maandelijks steeds verder uit te breiden, zijn de resultaten elke maand verbeterd. Pas na deze herinrichting is Increase het account gaan uitbreiden met meer relevante zoekwoorden. In het verleden had SCL weinig getest met ad copy. In de tweede fase na optimaliseren van de accountstructuur is hier een grote slag geslagen.

Ruimte en tijd die SCL Rotterdam gaf is een belangrijke sleutel tot succes. Hierdoor hebben we maand op maand het aantal aanvragen gestegen de prijs per aanvragen laten dalen.

Naast de wekelijkse optimalisatie werkzaamheden wordt ook aandacht besteed aan het inzetten van nieuwe kansen:

  • Inrichten van Gmail Sponsored Promotions.
  • Dynamic Search Ads (DSA) campagnes.
  • Combinatie campagne RLSA en DSA campagnes.
  •  Vergelijkbare doelgroepen

Increase begrijpt onze situatie. Ze helpen ons met een succesvolle internationale digitale marketing strategie en uitvoer hiervan.

– Frank Vogler, IT & Marketing Manager SCL Rotterdam

Conversieverhoging door structureel A/B testen

Door het uitwerken van een duidelijk testplan is de conversie op de offerte-formulieren aanzienlijk verhoogd. Wij werken hiervoor met de Visual Website Optimizer en zijn hiervoor gecertificeerd.

SCL heeft uitgebreide formulieren die nodig zijn om de aanvragen zo goed mogelijk te kunnen opvolgen. De uitdaging is om zoveel informatie van de gebruiker te vragen zonder dat dit conversie kost. We hebben meerdere zaken getest en de twee grootste learnings en winstpunten zijn het volgende:

  1. De aanvraagformulieren op de website begonnen met velden voor naam en adres. Uit A/B testen bleek juist dat het eerst vragen van de informatie over de te importeren auto veel effectiever is. Dit resulteerde in een conversie verbetering van 36%. Zie in onderstaande afbeelding het testresultaat.
  2. Het ontvangen van een telefoonnummer heeft een positief effect op de verkoopresultaten. Eerst was het veld voor het telefoonnummer niet verplicht op de aanvraagformulieren. Uit een test bleek dat het verplicht stellen van het telefoonnummer niet tot een daling van de conversie leidde. Door het verplicht stellen van het telefoonnummer zijn de verkoopcijfers uit de leads juist omhoog gegaan.
SCL AB test conversie

SEO contentstrategie

Door de optimalisatie van alle Search Ads-campagnes hebben we veel learnings opgedaan over zoekvolumes en welke zoektermen het beste converteren. Op basis van deze data is een data-driven contentstrategie uitgedacht en geïmplementeerd. Een on-going proces waarbij maandelijks nieuwe pagina’s aan de website worden toegevoegd. Daarnaast worden bestaande pagina’s herschreven om te focussen op meer (nieuwe) zoektermen, Voice Search en featured snippets.

In de afbeelding is de gerealiseerde featured snippet te zien voor het hoofd keyword ‘auto importeren uit Amerika’. Door de combinatie van SEA en deze organische ranking is de visibility van SCL 100% op belangrijke zoekwoorden.

Van CPL naar CPS – 30% besparing in budget

Om nog beter inzicht te krijgen is in samenwerking met partner FRMWRK uit Rotterdam een dashboard ontwikkeld. In dit dashboard wordt data uit Google Analytics en het CRM van SCL Rotterdam gekoppeld. Hierdoor wordt alle marketinginformatie gekoppeld aan salesinformatie en weten we uit welke marketingbron daadwerkelijk sales komen. Tot op zoekwoordniveau is inzichtelijk hoeveel omzet dit heeft opgeleverd.

Deze data heeft ons veel informatie gegeven om het budget van alle campagnes nóg gerichter in te zetten. Hierdoor is een budgetbesparing van 30% gerealiseerd op het marketingbudget zonder dat dit effect had op de omzet.

Lees hier ook de case van FRMWRK over de ontwikkeling van dit dashboard.