Skip to content
Data-driven marketing

Betere en snelle insights via dashboards op maat

Inzicht in data, iedereen wil het om optimaal campagnes in te richten en te verbeteren. Bij Increase zitten we elke dag diep in alle data van Google, Facebook, Magento, etc. Echter willen we ook klanten goed inzicht geven, zodat we samen sneller resultaat kunnen halen.

De afgelopen periode zijn we bij Increase druk bezig geweest met het ontwikkelen van het perfecte dashboard voor onze klanten. We hadden al een tijdje dashboards, maar we liepen nog vaak tegen beperkingen aan.

Iedere klant is uniek, dus ieder dashboard ook. Er zijn echter een aantal factoren die voor alle klanten relevant zijn en waaraan een goed dashboard moet voldoen:

  • Snel overzicht van highlights
  • Vrije keuze in het kiezen van data
  • Real-time inzichtelijk
  • Tonen van targets en of deze targets bereikt zijn
  • Als basis dienen voor efficiënte rapportage
  • Iedereen moet er mee kunnen werken

Welke tool kies je?

Er zijn veel verschillende tools beschikbaar om dashboards te maken. Niet elke tool heeft dezelfde mogelijkheden. Om tot een goede keuze te komen, hebben we eerst een lijstje met wensen opgesteld:

  • Koppelingen mogelijk met veel verschillende platforms, o.a.:
    • Google Analytics
    • Google AdWords
    • Facebook (Ads en posts)
    • Instagram (Ads en posts)
    • LinkedIn (Ads en posts)
    • Adform
    • Custom data, bijv. Google sheets
  • Eenvoudig aanmaken van grafieken / tabellen / diagrammen. Iedereen uit onze organisatie moet dit kunnen
  • Dashboards kunnen dupliceren
  • Grafisch overzichtelijk
  • Afgeschermd en zodanig alleen toegankelijk voor de klant

Aan de hand van bovenstaande wensen hebben we een shortlist bepaald van drie tools: Klipfolio, DashThis en Google Data Studio.

Google Data Studio

Na een verdiepingsslag bleek Klipfolio te ingewikkeld om toegankelijk te zijn voor iedereen. Ook kwamen we erachter dat de mogelijkheden binnen DashThis voor het customizen van rapportages zeer beperkt zijn.

Daarom zijn we uitgekomen bij Google Data Studio. Omdat we al gebruik maken van SuperMetrics in Google SpreadSheets hebben we hiermee de mogelijkheid om data in alle gewenste platformen te gebruiken in het dashboard. De combinatie van SuperMetrics en Google Data Studio is enorm krachtig. Eigenlijk kunnen we nu alle data via SuperMetrics naar onze hand zetten en tonen via Data Studio.

Van standaard tot maatwerk

Voor elke klant van Increase hebben we een standaard dashboard aangemaakt in Google Data Studio. Deze hebben we daarna voor elke klant aangevuld met data die specifiek op de klant van toepassing is. Zo hebben onze klanten nu eenvoudig in één dashboard inzicht in de resultaten en de kosten van verschillende kanalen.

Prognose en offline data

Voor een aantal klanten hebben we een business case uitgewerkt op het moment dat we voor hen aan de slag zijn gegaan. Hiervoor hebben we extra tijd besteed aan Google Data Studio om de huidige resultaten af te kunnen zetten tegen de opgestelde businesscase.

De businesscase wordt in Google Spreadsheet automatisch aangevuld met de statistieken per campagne en we kunnen ook offline resultaten meenemen in het dashboard. Zo worden er voor klanten telefoontjes genoteerd en maken we maandelijks een ‘nieuwe-klanten-analyse’ om inzichtelijk te maken welke kanalen en campagnes nieuwe klanten hebben opgeleverd.

De businesscase wordt hierna gebruikt in Google Data Studio om in één grafiek duidelijk te maken of we op target zitten.

Screenshot van halverwege juli dus die targets halen we wel 🙂