Customer journey personalisatie

Bij het proces van conversie optimalisatie speelt de klantreis een grote rol. Hoe beter je inspeelt op de behoeften van jouw klant, hoe eerder deze overgaat tot conversie.

EmptyName

Klanten aanspreken anno nu

De beste manier om in te spelen op de behoeften van je klant is door de ervaring op jouw website of -shop zo goed mogelijk te laten aansluiten op zijn of haar behoeften, zonder jouw eigen waarden uit het oog te verliezen. Oftewel: een optimale customer journey waarin iedere afzonderlijke klant zich aangesproken voelt en gezien wordt. Door te personaliseren kun je jouw klant op het juiste moment voorzien van de informatie die hij of zij nodig heeft en kun je jouw concurrenten op afstand houden.

Hoe personaliseren je conversieratio verbetert

Als je voldoende data hebt vergaard, kun je de juiste boodschap op het juiste moment tonen aan de juiste doelgroep. Over het algemeen vinden we het fijn om aangesproken te worden op een persoonlijke manier. Wanneer je dus met de vergaarde data de juiste vragen stelt, krijgt jouw klant het gevoel dat hij of zij herkent wordt. Je geeft het gevoel dat de content speciaal voor hem of haar is gemaakt. En precies die positieve indruk wil je achterlaten om jouw merk te laten groeien.

De voordelen van personalisatie

Door jouw website te personaliseren op basis van data, zul je verschillende voordelen ondervinden. Het grootste voordeel is dat er geen ruis ontstaat bij jouw klanten en dat ze niet jouw hele website hoeven af te struinen totdat de juiste pagina is gevonden. Dat betekent dat de volgende voordelen een rol spelen:

  • Je helpt klanten sneller iets vinden waar ze naar op zoek zijn
  • De klant komt direct bij de juiste producten of diensten terecht met gerichte communicatie
  • Inzicht in het koopgedrag van jouw klanten waarop optimalisaties gebaseerd kunnen worden
2. CDP 575x1000px

De perfecte customer journey per doelgroepsegment

Iedereen is verschillend en per persoon is de klantreis dan ook verschillend. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen welke soort personalisatie het beste past bij jouw merk en soort communicatie. Het is slim om hiervoor segmentaties te maken binnen jouw klanten. Maak bijvoorbeeld persona’s en bedenk voor iedere persona de perfecte customer journey. Binnen die customer journey draait het erom dat jouw merk en boodschap relevant is op verschillende punten, zodat je de juiste mensen bereikt. De ene persoon stapt namelijk halverwege in de customer journey, terwijl de andere langer bij een bepaalde fase blijft hangen.

DSC00999 J_M

Data in CDP, e-mail in ESP

Veel data over jouw klanten vergaren we via je site, e-mailadressen en campagne activiteiten. Met een Customer Data Platform (CDP) verzamelen we alle data van je klanten op één plek. Een CDP verzamelt en koppelt de data en creëert vervolgens een 360-graden klantprofiel. Wij werken met Spotler Activate. Met dit platform hebben wij zelf de controle welke data we gebruiken voor het klantprofiel. Voor de ideale set-up met gepersonaliseerde e-mail marketing combineren wij het CDP met Deployteq, een high-end ESP (e-mail service provider).

Wat kan Increase voor jou betekenen?

Onze CRO specialisten ondersteunen jou bij het inzetten van personalisatie met behulp van Spotler Activate en Deployteq. Zij helpen jou naar een groei in conversies.

  • Ontwikkeling van een plan, waarin het behalen van het doel centraal staat
  • Data verzamelen over jouw doelgroep en een klantenbestand opbouwen
  • Doelgroepsegmentaties bepalen
  • Inzicht in jouw data en daarop gebaseerde campagnes

Ook aan de slag met personalisatie?

Laat je inspireren en ondersteunen door onze CRO specialisten en tuig ook personalisatie op binnen jouw customer journey.

joost-cro