Klanten beoordelen ons met een 8,9 /10

E-commerce strategie

Het e-commerce landschap ontwikkelt continu. Naast eigen shops bestaat de helft van de e-commerce markt inmiddels uit aankopen via marketplaces. Hoe zorg je in deze dynamische markt ervoor dat je een gezonde marge draait én groei realiseert?

DSC00327

Van strategie naar operationeel resultaat

The devil is in the details. Een maatwerk e-commerce strategie is bepalend voor je succes. Met de juiste digitale marketing strategie realiseer je duurzame groei. Wat zijn de bouwstenen waar je op moet letten? Bij Increase starten we altijd met onderstaande stappen: 

  1. Groei realiseren door focus op je doel
  2. Geen losse campagnes, maar duidelijk plan
  3. Focus op gezonde marges
  4. Focus op nieuwe en bestaande klanten
  5. Real-time inzicht in data

Hoe bepaal je een e-commerce strategie?

Je e-commerce strategie is de uitgestippelde route tussen je startpunt en je doel. Maar wat is het startpunt van je bedrijf of merk? Om de huidige situatie te begrijpen, duiken we in jouw data. Vervolgens bepalen we een strategisch doel en werken we de strategie uit om dat doel te bereiken. Hierbij komen onder meer de volgende vragen aan bod:

  • Wie is je klant en hoe kunnen we deze het beste bereiken?
  • Wat is het effect van de verschillende kanalen op elkaar?
  • Zijn offline en online activiteiten al gekoppeld?
  • Hoeveel nieuwe klanten haal je binnen?

Een inhoudelijk plan op tactisch en strategisch niveau combineren wij met een e-commerce business case. Deze business case is het fundament van jouw groei. Hierin kijken we naar belangrijke KPI’s, zoals het aantal nieuwe klanten, het aantal terugkerende klanten (retentie), je Customer Lifetime Value en gemiddelde orderwaarde.

Meer weten over een e-commerce groeistrategie? We maken een vrijblijvende business case op basis van jouw data.

Klantstrategie: acquisitie versus retentie

Is jouw huidige business model ingericht op eenmalige aankopen of ligt de focus op herhaalaankopen? Herhaalaankopen zijn vaak cruciaal voor een rendabele business case. Maar ook als dit niet het geval is, blijft het onderscheid in acquisitie en retentie onmisbaar in een goede strategie.

Als onderdeel van de totale e-commerce strategie creëert Increase altijd afzonderlijke strategieën voor acquisitie en retentie. Zo combineer je het beste van beide werelden: nieuwe klanten binnenhalen en bestaande klanten laten terugkeren.

Acquisitiestrategie (nieuwe klanten)

  • Wat is de totale Customer Lifetime Value en hoeveel mag een nieuwe klant dus kosten?
  • Wat zijn drivers om klanten binnen te halen? Is het product sterk genoeg of moeten we werken met incentives of kortingen?
  • Welke kanalen werken het beste om nieuwe klanten aan ons te binden?

Retentiestrategie (terugkerende klanten)

  • Welke marketing automation flows kunnen we bouwen voor een duurzame contactstrategie met klanten?
  • Is je (remarketing) data op orde om je eigen klanten optimaal te bereiken?
  • Wat is het attributie-effect van je campagnes op terugkeren van klanten?

Zonder maximaal budget

Zodra we de juiste snaar te pakken hebben, maken we afspraken over een ‘onbeperkt marketingbudget’. Een enorme aanjager van groei. Hoe dat werkt? Als we de juiste maximale CPO, minimale ROAS en maximale prijs per nieuwe klant weten, zorgen we dat we binnen deze parameters blijven. Zo kunnen we maand op maand doorgroeien. 

Wat kun je van Increase verwachten?

  • Maatwerk e-commerce strategie uitgesplitst per kanaal en passend bij jouw product(en) en branche(s)
  • Focus op je digitale marketing campagnes én conversie van je webshop verbeteren
  • Duidelijke business case als groeidoelstelling
  • Realtime inzicht in al je investeringen: overall en per kanaal
  • Inzichtelijk waar nieuwe klanten vandaan komen
  • Maandelijks heldere rapportages met inhoudelijke analyses en duidelijke vervolgstappen
  • Obsessieve focus op jouw groei

Ook groeien via een maatwerk e-commerce strategie?

Samen maken maken we een gefundeerde business case en maatwerk strategie.