Klanten beoordelen ons met een 8,9 /10

A/B testen

Esthetisch een mooie website, maar er valt nog veel winst uit te halen? Focus op je data en start met A/B testen. Onderbouwt met duidelijke hypotheses testen wij shops, pagina’s en advertenties. Op basis van data kiezen we de winnaar en werken we aan hogere conversieratio’s. 

DSC00540

Waarom is A/B testen van belang?

Met een kleine aanpassing kun je middels een A/B test al zien of de gebruiksvriendelijkheid van jouw pagina verbetert. Als de gebruiksvriendelijkheid is verbeterd, zie je dat in het aantal conversies dat oploopt. Mede door het verhogen van je conversies zorgt de A/B test ervoor dat je jouw gestelde doelen gaat halen. We stellen verschillende doelen op wanneer we starten met een A/B test. Zo onderzoeken we of er meer leads of meer orders zijn gerealiseerd. Andere redenen om een A/B test in te zetten zijn om meer interactie te krijgen met websitebezoekers of voor een hoger CTR percentage (click through rate).

Zoeken naar conversieverbetering

Door te blijven testen met vormgeving en/of functie kun je nog voordat een feature live staat, bepalen wat de ultieme vorm is om de conversie te blijven verhogen.

ab-test-control Control: Huidige situatie
ab-test-buttons Variant 1: Buttons met veelgebruikte categorieën
ab-test-pills Variant 2: Pills met veelgebruikte categorieën

Website aanpassingen op basis van onderbuikgevoel of data?

Als je het gevoel hebt dat de bezoekers op je site te weinig converteren, dan kun je radicale veranderingen op gevoel aanpassen. Maar wat nog beter is, is het toevoegen van een A/B test en op basis van data aanpassingen doen op je website. Door een A/B test in te zetten vergaar je objectieve data. Een bezoeker heeft niet door dat hij op een test terecht is gekomen, waardoor jouw bezoekers altijd natuurlijk gedrag vertonen. Ontdek met welke optie (A of B) jij een hoger conversieratio behaalt en zet vervolgens het element met de meeste conversies live.

Soorten A/B tests

Welke A/B test je inzet is afhankelijk van wat je wilt testen. Een test kan gedaan worden op verschillende elementen. De volgende testen kunnen wij voor jou uitvoeren:

  • De plek, het formaat of de kleur van een call-to-action-button
  • Andere tekstuele content
  • Verschil in visuele content
  • De vergelijking in pagina-opbouw

De voordelen van A/B testing

Het inzetten van A/B testen heeft meerdere voordelen die allen van invloed zijn op het verhogen van conversies. Dit wordt dan ook vaak geadviseerd door onze ervaren CRO specialisten. Zij zetten A/B testing in wanneer ze snel veranderingen willen doorvoeren en live willen testen met echte gebruikers. Het feit dat je objectieve data vergaart, zorgt ervoor dat deze manier van testen zeer effectief is, zeker in combinatie met andere testmethodes. Door één voor één A/B tests uit te voeren zul je ook nog eens stap voor stap je conversie verhogen.

A/B testen als onderdeel van je strategie?

Continue focus op optimalisatie met onder andere A/B tests maakt jouw hele strategie beter. Wij staan voor je klaar en nemen je aan de hand mee.