Skip to content
Optimale Shopping Structuur Dutch Search Awards

Ideale Google Shopping structuur

Om maximaal rendement te halen uit je Google Shopping campagnes is het van belang om de structuur van je campagnes te optimaliseren. Met een goede structuur kun je voorrang geven aan je belangrijkste producten en budgetten eenvoudig verdelen op basis van prioriteit en prestatie. Wil je weten hoe je dit voor elkaar krijgt? Dat leggen we graag uit.

Optimale structuur voor Google Shopping

Zoals elke webshop die je bezoekt uniek is, zal elke Google Shopping structuur dat ook zijn. Er is niet één standaard structuur die je kunt toepassen voor elke online winkel. De optimale structuur voor je Google Shopping campagnes is afhankelijk van je productaanbod, de prestaties van je webshop en bedrijfsdoelstellingen.

Uit onze ervaring met Google Shopping blijkt dat er wel een aantal best practices zijn die je altijd kunt toepassen in het uitwerken van de ideale Google Shopping structuur. Deze zijn afhankelijk van de soort verkoper die je bent. Grofweg onderscheiden we twee soorten shops:

  1. Resellers, zij verkopen producten van meerdere merken in hun webshop.
  2. Producenten, die eigen producten verkopen.

Branded vs. Non-branded verkeer

Voor beide groepen webshops geldt dat een goede structuur rekening houdt met merknaam-gerelateerd verkeer en bezoekers die zoeken op non-branded termen. Voor zowel resellers als producenten geldt dat de CTR en het conversiepercentage voor branded zoektermen hoger is dan voor non-branded zoekverkeer.

Bij de ideale Google Shopping structuur probeer je zoektermen te bundelen in advertentiegroepen. Net zoals je dit doet in Search-campagnes. Daarmee wordt het optimaliseren binnen productgroepen en uitsluiten van irrelevante zoektermen eenvoudiger.

Zoektermen bundelen in Google Shopping

Als voorbeeld nemen we de webshop van een reseller. Stel, deze shop verkoopt boxershorts van verschillende bekende merken. Om al het merk gerelateerde verkeer te bundelen maken we een campagne aan voor boxershorts, met daarin advertentiegroepen per merk.

  • Campagne: Branded Boxershorts
    • Adgroup 1: Bjorn Borg
    • Adgroup 2: Diesel
    • Adgroup 3: … enzovoort

Hiermee bundelen we zoektermen rondom ‘Bjorn Borg boxershort’ in dezelfde advertentiegroep. Door biedingen voor specifieke producten binnen deze advertentiegroep te verhogen, koppelen we de best presterende zoektermen aan de best presterende producten.

Non-branded zoekverkeer Google Shopping

Ook bij het non-branded zoekverkeer wil je zoekwoorden bundelen om prioriteit te geven aan de best presterende producten. Dat kan op dezelfde manier als het voorbeeld hierboven met de branded zoektermen. Als we het voorbeeld van de boxershorts weer aanhouden, maak je hiervoor een campagne aan met daarin advertentiegroepen gericht op (bijvoorbeeld) kleur. De campagnestructuur ziet er dan als volgt uit:

  • Campagne: Non-branded Boxershorts
    • Adgroup 1: Zwart
    • Adgroup 2: Blauw
    • Adgroup 3: … enzovoort

In plaats van kleuren kun je natuurlijk ook kiezen voor andere productvarianten, zoals de maat of typen. Kies de belangrijkste karakteristiek van een product voor jouw webshop, waarmee je je onderscheidt van concurrenten en waar het meeste zoekvolume op zit.

Opzetten Google Shopping structuur

Het opzetten van een campagnestructuur voor Google Shopping en het up-to-date houden hiervan kan veel werk zijn. Bij shops met veel producten is dit handmatig bijhouden geen optie. Er zijn verschillende tools beschikbaar om je hiermee te helpen.

Wij gebruiken in veel gevallen Google Ads scripts om de campagnestructuur automatisch op te bouwen en te onderhouden. Op basis van velden uit de productfeed wordt een product in de juist advertentiegroep gezet en worden producten verwijderd die niet meer beschikbaar zijn. Hierdoor adverteer je altijd met een actueel productaanbod.

Maar er zijn ook externe tools om hetzelfde resultaat te boeken, zoals Channable. Ook hiermee kun je aan de hand van de productfeed automatisch campagnes en advertentiegroepen opzetten en onderhouden.

Wil je dat wij meekijken naar jouw Google Shopping campagnes om de ideale structuur te bepalen? Neem dan contact op.