Jordan 7 Carlijn Odekerken
Digital Strateeg

Adverteren via advertentiebeheer of bericht promoten?

Met een Facebook en/of Instagram bedrijfspagina heb je verschillende advertentiemogelijkheden, wat soms best verwarrend kan zijn. Wanneer is het promoten van een bericht voldoende en wanneer kies je voor een meer doelgerichte advertentiecampagne? Ik vertel je graag waarom je beter kunt kiezen voor adverteren via Facebook advertentiebeheer dan voor het boosten van je Facebook bericht.

Het promoten van een Facebook bericht is heel eenvoudig. Bij de door jou gemaakte post zie je de optie ‘bericht promoten’. Door op deze button te klikken kun je gemakkelijk een advertentie starten en met een laag budget aanzienlijk je bereik vergroten.

Toch heeft het promoten van een bericht niet onze voorkeur, dit omdat er een aantal nadelen zijn ten opzichte van advertentiebeheer. Zo is de kans groot dat je niet de doelgroep bereikt die je eigenlijk voor ogen hebt. Hieronder zal ik uitleggen waarom onze voorkeur uitgaat naar adverteren via Facebook advertentiebeheer.

Jennifer vertelt je alles over advertisement

Het verschil tussen promoten en adverteren

Met een Facebook en/of Instagram bedrijfspagina heb je verschillende advertentiemogelijkheden, wat soms best verwarrend kan zijn. Wanneer is het promoten van een bericht voldoende en wanneer kies je voor een meer doelgerichte advertentiecampagne?

Increase kantoor
Video background

Campagne doelstelling

Als je ervoor kiest om een bericht te promoten heb je keuze uit maar 2 doelstellingen. De eerste doelstelling is betrokkenheid bij je bericht. Dit zorgt ervoor dat meer mensen reageren, opmerkingen plaatsen en delen. De tweede doelstelling is het genereren van chatberichten. Wanneer je hiervoor kiest zorgt Facebook ervoor dat je in contact komt met potentiele klanten via de privé chat.

Het maken van een advertentiecampagne kost meer tijd dan het promoten van een bericht, maar geeft ook meer inzicht in de resultaten. Wanneer je kiest voor een volledige advertentiecampagne heb je keuze uit wel 13 doelstellingen. Dit is een stuk uitgebreider dan de 2 doelstellingen waar je uit kunt kiezen bij het promoten van een bericht. Het is dus goed om jezelf af te vragen welk resultaat je wil behalen en op basis daarvan kiezen welke manier van adverteren daar het beste bij aansluit.

Met advertentiebeheer kan je voor een specifieke doelstelling kiezen om zo het beste uit je campagne te halen. Als je bijvoorbeeld een branding campagne wilt inzetten, kun je via de bekendheid doelstelling ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk mensen bereikt. Wanneer je wilt dat je doelgroep meer doen dan alleen het bekijken van je advertentie en er interactie mee aangaat kun je kiezen voor zes verschillende overweging doelstellingen. Voor bijvoorbeeld veel verkeer naar een landingspagina buiten Facebook, kies je voor de doelstelling verkeer. Gebruik een conversie doelstelling wanneer het je doel is om mensen te laten converteren voor een specifieke actie. Welke actie dit is precies is, kun je zelf bepalen door conversiedoelen in te stellen.

Campagne-doelstellingen-advertentiebeheer
Welke doelgroep moet jouw advertentie te zien krijgen?

De doelgroep

Welke doelgroep je kiest is cruciaal voor de performance van je campagne. Als een advertentie niet aan het juiste publiek wordt getoond kunnen de resultaten erg tegenvallen. Net zoals de campagne doelstelling, ben je bij het promoten van je bericht beperkt in de keuze van de doelgroep.

Ten eerste kun je per keer maar 1 doelgroep maken en ten tweede kun je kiezen uit slechts vijf doelgroepen: een doelgroep op basis van leeftijd, geslacht, interesses, mensen die je pagina leuk vinden en hun vrienden en mensen in je omgeving.

Via advertentiebeheer kun je veel meer soorten doelgroepen inzetten, die je maakt in de doelgroepen gedeelte van advertentiebeheer. Zo kun je een aangepaste doelgroep maken waardoor je een advertentie aan personen kunt tonen die al interesse hebben getoond in je bedrijf of product. Daarnaast kun je een vergelijkbare doelgroep maken, ook wel look-a-like genoemd. Als je een look-a-like maakt bereik je personen die vergelijkbaar zijn met je aangepaste doelgroepen of zijn met de gegevensbronnen: een productcatalogus of Facebook pixel.

Doelgroep-Facebook-bericht-boosten

Het kanaal en plaatsing

Via de promoot bericht button kun je niet kiezen voor een specifieke plaatsing, enkel voor het kanaal: Facebook, Messenger en Instagram. Via advertentiebeheer kun je dit instellen hoe je zelf wilt. Zie in de afbeeldingen het verschil in plaatsingen via promoot bericht versus advertentiebeheer.

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om je advertentie alleen weer te geven op enkel mobiel of desktop. Als je mobiele apparaten target kun je ook een keuze maken uit specifieke mobiele apparaten en besturingssystemen.

Laatste tip: meet het succes van je bericht of advertentie!

Hoe doe je dit? Als je bericht een link heeft geef je het altijd een tag mee.Als je onderscheid wilt maken tussen het bericht dat niet gesponsord wordt en een bericht dat wel gesponsord wordt kun je in advertentiebeheer de advertentie een andere UTM meegeven. Wil je meer informatie over de mogelijkheden van advertentiebeheer en hoe wij jouw advertentiecampagnes hierin kunnen opzetten? Neem dan contact met ons op!