Jordan 7 Carlijn Odekerken
Digital Strateeg

GMP deel 1: Display & Video 360

Sinds kort is Increase volwaardig gebruiker van het Google Marketing Platform (GMP). Hiermee kunnen we nog hoogwaardigere campagnes inkopen voor onze klanten en data nog beter inzichtelijk maken. In een reeks blogs zullen wij alle kansen uiteenzetten per onderdeel van het GMP:

  • Display & Video 360 (DV360)
  • Search Ads 360
  • Analytics 360
  • Optimize 360
  • Data Studio
  • Surveys 360
  • Tag Manager 360
  • Campaign Manager

In dit eerste deel zoomen we in op DV360. Hiermee kunnen we nog gerichter programmatic advertentieruimte inkopen; denk aan display, video en audio advertenties. Met DV360 heb je heel veel meer mogelijkheden dan GDN; (lees: veel meer type ad formaten, A-listing publishers, etc). Daarnaast is het mogelijk om directe deals met publishers te laten draaien via DV360.

Increase heeft de mogelijkheid om het Google Marketing Platform ‘full stack’ aan te bieden, maar zal zich de komende tijd eerst focussen op DV360 en Search Ads 360. Onderdeel van de stack is ook Campaign Manager. De tool van waaruit we meer inzicht krijgen in succes van campagnes en attributie data tussen bijvoorbeeld DV360 en Search Ads 360. Hierdoor heb je meer grip op invloed van display campagnes op je Search Ads.

Google Display Network versus DV360

Google Display Network (GDN) is het display-netwerk in Google Ads (met name bekend van SEA) waarmee je kunt adverteren op het Google AdSense-netwerk. Dit netwerk bestaat uit miljoenen websites die zijn aangesloten op het AdSense netwerk van Google. Daarnaast is ook de inventory op YouTube en Gmail hier onderdeel van. Je kunt display en video ruimte inkopen. DV360 is een demand side-platform (DSP) en is onderdeel van het Google Marketing platform. Via een DSP kun je programmatic advertentieruimte inkopen op verschillende ad exchanges en ad networks. Via een SSP (Sell side platform) bieden publishers hun advertentieruimte aan die je via de DSP kunt inkopen. Daarnaast is het ook mogelijk om een directe deal afspraak met een publisher te maken. Je kunt display, video en audio advertentieruimte inkopen.

DV360 voordelen vs. inkoop via Google Ads

  1. Bereik: via DV360 heb je toegang tot alle ad exchanges. Via GDN alleen via het Adsense netwerk. Via DV360 is het bereik dus groter en daardoor kun je ervoor zorgen dat je content op de meest relevante websites wordt weergegeven.
  2. Targeting: Zowel in GDN als DV360 kun je gebruik maken van data van Google en first party-doelgroepen. Via DV360 kun je daarnaast ook gebruik maken van second party (bijvoorbeeld publisher data) en third party data (aangeboden door third party data providers). Een groot voordeel van DV360 is dat je targeting op placements exact is; je kunt via DV360 precies kiezen waar je wilt uitleveren. Dit kan zelf zo specifiek dat je op één site aangeeft welke banner je wilt inkopen. Bij GDN kun je niet kiezen, je kunt wel placements invoeren, maar het blijft altijd een onzekerheid of je het exact krijgt.
  3. Creatie: In GDN kun je verschillende soorten banners inzetten, zoals images/HTML-5 en Responsive Display Ads. Het nadeel is wel dat deze 150kB groot mogen zijn. In DV360 mogen banners 1200KB groot zijn, waardoor ze van betere kwaliteit zijn en meer animatie mogelijkheden zijn. Verder zijn er via DV360 ook rich media-formaten in te zetten; zoals homepage take-over, Swibecube, Instream video ad, etc. Deze advertenties hebben veel meer functies, zoals video, audio of andere elementen bevat die interactie/actie aanmoedigen.

Impact en bereik

Campagnes die ingezet worden via DV360 genereren meer impact, en je kunt grotere en complexere campagnes draaien. Als je naamsbekendheid wilt vergroten is DV360 de beste keuze. Doordat je kunt inkopen op A-list advertentieruimte, rich media kunt inzetten en uitgebreide targeting-mogelijkheden hebt zul je meer uit je advertentiebudget kunnen halen. GDN is voornamelijk interessant voor adverteerders die voornamelijk campagnes opzetten gericht op de lower funnel en performance. Doordat GDN minder mogelijkheden heeft en vaak minder kwalitatieve inventory biedt, is adverteren via GDN vaak wat goedkoper. Daarnaast zal de CPC via GDN (bijna) altijd lager zijn dan in DV360, omdat het algoritme van GDN werkt met alle budget in Nederland en DV360 alleen met eigen budget.

Meer weten?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van DV360 en Google Marketing Platform? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden. We nemen je graag aan de hand om samen succesvolle campagnes te bouwen voor de groei van jouw bedrijf of organisatie.