Skip to content
Algoritme van Instagram: Wat je moet weten Dutch Search Awards

Algoritme van Instagram: Wat je moet weten

Niet alleen Facebook heeft een ongrijpbaar algoritme, het algoritme van Instagram kan er ook wat van. Waar sommige algoritme updates door Instagram bekend worden gemaakt, komen andere wijzigingen helemaal niet naar buiten. Hierdoor is het moeilijker dan ooit om up-to-date te blijven.

Omdat ik van mening ben dat Instagram hét medium is voor branding, awareness en het creëren van betrokkenheid, neem ik jullie mee langs een aantal belangrijke punten van het algoritme van Instagram.

Engagement verhogen

Een gemiddelde post op Instagram zal ongeveer 10% van je volgers bereiken, het is dus lastig om je betrokkenheid te verhogen. Het spreekt voor zich dat Instagram een post met veel likes en reacties ziet als goede content. Deze post zal dan aan meer personen worden getoond.

Door gebruik te maken van Instagram Stories kan je de engagement verhogen. In 2018 zullen Stories nog belangrijker worden, neem dit dus zeker mee in je Instagram strategie! Om de engagement te verhogen in je Stories, is het aan te raden om gebruik te maken van ‘Poll’s en ‘Swipe Up’ opties. Hoe vaker je volgers betrokken zijn bij je Stories, hoe aannemelijker het is dat jouw nieuwe posts naar voren komen in de Instagram feed van jouw volgers.

Interactie

Een ander belangrijk punt omtrent het algoritme is jouw eigen engagement. Instagram kijkt namelijk ook naar de betrokkenheid die jij toont tegenover jouw volgers. Het is dan ook aan te raden om snel te reageren op ontvangen reacties.

Shadowban

Merk je dat de betrokkenheid van je posts afneemt? Zie je ook het aantal volgers dalen? Dit kan komen door een Shadowban vanuit Instagram. Instagram wilt voorkomen dat een gebruiker berichten te zien krijgt die niet relevant of interessant voor hem of haar zijn. De berichten die echte betrokkenheid creëren wilt Instagram behouden. Door middel van een Shadowban probeert het spam te voorkomen.

Wat ziet Instagram dan als spam

Gebruik je vaak overeenkomstige hashtags in dezelfde volgorde? Of gebruik je altijd veel hashtags? Instagram kan je hierdoor gaan zien als een spammer. Voorheen werkte het nog om de hashtags in een bericht onder jouw post te plaatsen. Nu worden deze hashtags niet meer meegenomen in de zoekresultaten, dus werkt die tactiek niet meer.

Waar moet je nog meer op letten?

Gebruik dus niet elke keer dezelfde hashtags, wissel ze af! Plaats daarnaast niet meer dan 4 – 6 unieke hashtags per bericht en bewerk je bericht de eerste 24 uur na posten niet. Volgens Instagram zouden we sowieso niet te veel op hashtags moeten vertrouwen (zie afbeelding).

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het inzetten en plannen van Instagram advertising? Wil je graag dat wij meekijken naar je Instagramstrategie? Bij Increase denken we graag met je mee!