Jordan 7 Carlijn Odekerken
Digital Strateeg

Best Practices Display Advertising

Display Advertising kan merken goed ondersteunen bij o.a. het versterken van Brand Awareness en het stimuleren van conversies. Door het visuele aspect van de Display advertenties kun jij ervoor zorgen dat de banners er aantrekkelijk uitzien en zo de traffic naar je website een flinke boost geven. In dit blog behandelen we best practices van responsive display advertising.

Verschillende beeldadvertenties in Display

Bij het inzetten van Display kun je kiezen uit twee typen beeldadvertenties: geüploade display-advertenties en responsive advertenties. Bij geüploade display-advertenties maak je de banner zelf in een extern programma en voeg je deze toe aan je Display campagne. Hierbij heb je dus volledige controle over het advertentiemateriaal. Bij responsive advertenties voeg je diverse images, koppen, beschrijvingen en het logo toe aan een advertentie. Vervolgens worden deze advertenties automatisch aangepast zodat ze in vrijwel elke advertentieruimte passen. 

display ads best practices

Niet alleen heb je met responsive display advertising een veel groter bereik doordat het formaat automatisch wordt aangepast, ook worden de advertenties automatisch geoptimaliseerd. Google gebruik Machine Learning om de beste combinatie van image/video, kop en beschrijving te bepalen. Omdat je daarnaast enkel de losse elementen van de advertentie hoeft te uploaden is het maken van een advertentie heel gemakkelijk.  

Wil jij starten met Display Advertising, maar weet je niet precies hoe je dit het beste kunt aanpakken? Check hieronder dan zeker de Best Practices voor Display Advertising.  

GDN of Discovery? 

Wanneer je aan de slag gaat met het opzetten van je Display campagne zie je dat je twee verschillende opties hebt: Display (Google Display Network) of Discovery (YouTube Home, YouTube Watch next, Google Discover en Gmail). Vaak is het optimaal om een combinatie van de twee varianten in te zetten. Google Display Network (GDN) zal voornamelijk goed zijn voor het genereren van traffic, terwijl Discovery kan bijdragen aan een toename in leads en conversies. 

Selecteer de juiste doelstelling

Bij het opzetten van jouw Display campagne kun je kiezen uit diverse doelstellingen. Wanneer je een doelstelling selecteert wordt het opzetten van de campagne makkelijker, aangezien Google de dan de beste functies voor het behalen van die specifieke doelstelling aanbeveelt. Kies je bijvoorbeeld voor de ‘Merkbekendheid en bereik’ doelstelling, dan zal Google aanbevelen om te gaan voor een max. CPM-biedstrategie.

Bepaal vóórdat je de campagne gaat opzetten altijd goed de doelstelling en selecteer hiervoor de bijpassende doelstellingen om het maximale uit je campagnes te halen. Let hierbij wel op, je kunt namelijk niet bij elke doelstelling voor zowel GDN als Discovery kiezen. 

Wie wil je bereiken? 

Nadat je je plaatsing en doelstelling hebt gekozen ga je verder met het aanmaken van je doelgroepen. Je mogelijkheden zijn: demografie, Affiniteit, In-Market, Aangepaste intentiedoelgroepen, Vergelijkbare doelgroepen en Remarketing.

Ga eerst na in welke fase van de marketing funnel je jouw campagne wilt opzetten. Wil je jouw advertenties aan zoveel mogelijk mensen laten zien (See fase), dan wil je een grote doelgroep bereiken die mogelijk geïnteresseerd is in de inhoud. Voor je targeting kun je hier dan het beste kiezen voor (custom) Affiniteit doelgroepen. Wil je zo veel mogelijk transacties genereren (Do fase)? Dan werkt het goed om In-Market of Remarketing doelgroepen in te zetten. 

Responsive Display Advertenties

Google Ads geeft je bij het aanmaken van je advertenties al veel richtlijnen om je advertentiekwaliteit te verhogen. Je voegt minimaal één afbeelding, logo, kop en beschrijving in. Echter, het is aan te raden om zo veel mogelijk elementen in de advertentie toe te voegen. Door het maximale van 5 koppen en beschrijvingen toe te voegen kan Google de advertenties beter optimaliseren. Ook meerdere afbeeldingen en een video toevoegen is een aanrader. Zorg ervoor dat je afbeeldingen van alle formaten toevoegt: 1080 x 1080, 1200 x 628 en 960 x 1200 (enkel bij Discovery). 

Uiteraard genereert Advertising voor ieder product of iedere dienst andere resultaten, dus optimaliseren en leren van eerdere campagnes blijft belangrijk.

Wil jij meer weten over de voordelen van Display Advertising of andere Advertising kanalen?

Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!

advertising-uitleg