Jordan 6 Roy van de Beek
SEA Specialist

Betere prestaties door het optimaliseren van de productfeed

De productfeed is de basis voor een meesterlijke Google Shopping strategie. Daarom is het belangrijk om de feed te voorzien van de juiste data. Zo verhoog je de relevantie ten opzichte van concurrerende partijen. Als jij meer relevante informatie toont, dan is de kans groot dat je advertenties betere posities krijgen. Het tweede voordeel is dat je campagnes beter kunt segmenteren.

In dit blog ga ik dieper in op een aantal factoren die van belang zijn voor een goede productfeed.

Maak gebruik van een feedmanagement tool

Met een goede feedmanagement tool kun je in een paar stappen de feed al een heel eind optimaliseren. Bij Increase maken we gebruik van Channable om de best mogelijke productfeed voor Google Shopping te creëren en te optimaliseren. Als eerste upload je een basisfeed. Door middel van ALS-DAN regels kun je bijvoorbeeld producten uitsluiten waarop je niet wilt adverteren.

A2

Figuur 1: ALS-DAN regels (Bron: Channable)

Unieke Product-ID’s

Unieke Product-ID’s (of UPI’s) kunnen bestaan uit GTIN’s (Global Trade Item Numbers), MPN’s (Manufacturer Part Numbers) en merknamen. Ze voorzien je producten van meer informatie. Wanneer je product een GTIN (in Europa vaak aangeduid als EAN) heeft, maar deze niet is ingevuld in de feed, heeft dat een negatieve invloed op de prestaties van je Google Shopping campagnes. Is er geen GTIN aanwezig? Geen probleem. In plaats daarvan kun je gebruik maken van MPN of merknaam. Wat als geen van allen van toepassing is op je product (bijvoorbeeld bij gepersonaliseerde producten)? Dan moet je dat wel verwerken in de productfeed. Dat doe je door het kenmerk identifier_exists de waarde ‘false’ mee te geven. Op deze manier zullen je producten niet worden afgekeurd in Google Merchant Center.

uniekeproduct id's

Figuur 2: beschrijving unieke Product-ID’s. Lees er hier meer over.

Producttitels optimaliseren

Probeer de meest relevante informatie in je producttitels te verwerken. Denk hierbij aan: merk, producttype, geslacht, kleur of maat. Ook personalisatie mogelijkheden behoort tot de opties. Hieronder per categorie een voorbeeld van de aanbevolen structuur.

categorie met aanbe

Figuur 3: categorie met aanbevolen structuur (Bron: Producthero)

Het optimaliseren van producttitels blijft een ongoing proces. Hoewel Google Shopping geen zoekwoorden gebruikt, worden je advertenties wel getriggerd op zoektermen. Als Google Shopping campagnes eenmaal draaien, kun je de titels (of productbeschrijvingen) verrijken met zoektermen die conversies hebben gegenereerd. Zo zullen advertenties meer vertoningen realiseren. Hoe vaak je dit moet herhalen ligt aan snelheid waarmee campagnes dat verzamelen.

De juiste afbeelding selecteren

Bedenk dat advertenties binnen Google Shopping visueel zijn ingesteld. Een goede afbeelding is dan ook van essentieel belang. Gebruik daarom altijd afbeeldingen van hoge kwaliteit en zorg dat kleur en maat overeenkomen. Test desnoods verschillende varianten.

Vragen over het optimaliseren van je productfeed?

Heb je Google Shopping campagnes draaien (of plannen daarvoor), maar doe je nog niets met productfeed optimalisatie? Dan is het tijd om daarmee aan de slag te gaan. Weet je niet hoe? Neem dan gerust contact met ons op, onze specialisten helpen je graag verder!