Klanten beoordelen ons met een 8,9 /10
Carlijn Odekerken
Head of Advertising

Doelgroepen targetten via lookalike audiences

Je bent al een tijdje begonnen met het adverteren op social media kanalen als Facebook en LinkedIn. Het gaat je best lekker af met doelgroepen samenstellen op basis van interesse targeting en het verkeer naar je website neemt toe. Toch vallen de conversies tegen of verlaten bezoekers na het doorklikken direct weer de website (het bounce percentage is hoog). Hoe kun je dan de mensen bereiken die wél echt geïnteresseerd zijn en daadwerkelijk een aankoop willen doen? Misschien wel met lookalike audiences! Deze manier van targeting kan je advertising campagnes echt een boost geven.

Wat zijn lookalike audiences precies?

Lookalike audiences, oftewel vergelijkbare doelgroepen, zijn doelgroepen die je automatisch kan laten samenstellen op kanalen zoals Facebook, Pinterest, Google Ads, DV 360 of LinkedIn. Het algoritme van zo’n kanaal gaat aan de hand van jouw data op zoek naar mensen die het meest lijken op bijvoorbeeld jouw klanten of bezoekers.

Een lookalike audience gebruikt dus een bestaande ‘aangepaste doelgroep’ als basis/bron doelgroep. Deze ‘aangepaste doelgroep’ kan bijvoorbeeld zijn: websitebezoekers, klanten, add-to-carts, maar ook engagement Facebook/Instagram, videokijkers of app-gebruikers. Om een vergelijkbare doelgroep van deze aangepaste doelgroep te maken, gebruikt het algoritme informatie van deze aangepaste doelgroep zoals demografie, interesses, online gedrag om op zoek te gaan naar nieuwe mensen met vergelijkbare eigenschappen. Als je een lookalike doelgroep inzet in je campagne, wordt je ad dus uitgeleverd aan die doelgroep van mensen die lijken op je bestaande klanten (of bezoekers etc).

Benaming vergelijkbare doelgroepen

Je kunt vergelijkbare doelgroepen dus op verschillende kanalen inzetten (zoals Facebook, Pinterest, Google Ads, DV 360 of LinkedIn). Het is hetzelfde principe, maar ieder platform heeft er een eigen naamgeving voor:

  • Pinterest: Actalike-doelgroep
  • LinkedIn: vergelijkbare doelgroep
  • Facebook: Look-a-like
  • Google Ads: vergelijkbare doelgroep
  • DV 360: vergelijkbare doelgroep

 

Dit zijn de aangepaste doelgroepen die je kunt gebruiken als bron doelgroep voor de lookalikes bij een social media platform als Facebook:

  1. Een nieuwsbriefinschrijvingen lijst of een klantenbestand. Je kunt dit uploaden als .csv of .txt bestand of je kunt de informatie kopiëren en plakken.
  2. Website bezoekers. Om een aangepaste doelgroep te creëren van websitebezoekers, moet je de Facebook pixel (of Pinterest tag of LinkedIn insights tag) geïnstalleerd hebben op je website. Hiermee kun je doelgroepen maken zoals website bezoekers, aankoop voltooid, toegevoegd aan winkelmandje, pagina bekeken etc. Als je lookalikes wilt maken van bijvoorbeeld mensen die een aankoop hebben gedaan, is het wel belangrijk dat je die conversiegebeurtenissen hebt ingesteld binnen Facebook.
  3. Mensen die je app gebruiken of bepaalde acties hebben gedaan binnen die app.
  4. Offline activiteit. Je kunt een lijst maken van mensen die in de winkel, telefonisch of bijvoorbeeld persoonijk interactie hebben gehad met je bedrijf. Deze kun je uploaden.
  5. Engagement/betrokkenheid. Een engagement doelgroep is samengesteld uit mensen die interactie (like, reactie, videokijkers etc) hebben gehad met content op je Facebook of Instagram.

Waarom zet je lookalike doelgroepen in? 

Het inzetten van lookalike audiences voor je advertising campagnes heeft meerdere voordelen.

Ten eerste ben je heel gericht aan het adverteren op een groep mensen die zeer waarschijnlijk geïnteresseerd is in je bedrijf/producten omdat ze lijken op je huidige klanten en/of personen die nu al interactie hebben met je bedrijf.

Ten tweede scheelt het opzetten van deze campagnes je veel tijd, omdat je heel gemakkelijk een lookalike audience kunt aanmaken met de Facebook Pixel, Pinterest tag of LinkedIn Insight Tag. Als de doelgroep eenmaal is aangemaakt blijft deze zich vullen en vernieuwen. Je kunt ze dus keer op keer weer inzetten voor je campagnes.

Tips voor het inzetten van Lookalike Audiences

 

  1. Gebruik de juiste aangepaste doelgroep als bron passend bij je campagnedoel

Als het doel van je campagne bijvoorbeeld is om merkbekendheid te genereren, past hierbij een lookalike doelgroep gebaseerd op je pagina likes of Facebook engagement. Is je doel om conversies te genereren? Dan kun je beter een lookalike doelgroep gebruiken op basis mensen die een aankoop hebben gedaan of van je websitebezoekers.

 

  1. Test met verschillende Lookalike Audiences

De meest gebruikelijke vergelijkbare doelgroep is die van de websitebezoekers. Maar ga ook eens aan de slag met lookalikes op basis van videokijkers of op basis van je nieuwsbrief subscribers. Ook interessant als je bijvoorbeeld een breed aanbod hebt op je website, dat je alleen bezoekers van bepaalde pagina’s gebruikt als basis voor je vergelijkbare doelgroep.

 

  1. Test met verschillende Lookalike Audience groottes

Overweeg verschillende doelgroepgroottes voor verschillende campagnedoelstellingen. Kleinere doelgroepen zullen het meeste overeenkomen met je aangepaste doelgroep bron. Grote doelgroepen zullen je bereik vergroten, maar verkleinen de mate van overeenkomst met je aangepaste doelgroep bron. Dus hoe specifieker de doelgroep, hoe kleiner. Wil je gaan voor bereik? Kies dan een grote doelgroep.

 

  1. Houd je doelgroeplijst up-to-date

Wanneer je handmatig klantinformatie toevoegt, zorg er dan voor dat deze data zo recent mogelijk is. Ververs deze lijsten ook regelmatig, zodat de data van de brondoelgroep zo volledig mogelijk is. Nadat een leadcampagne kan je bijvoorbeeld je lijst van subscribers updaten zodat de vergelijkbare doelgroep ook data van die nieuwe mensen kan gebruiken. Om tijd te besparen kun je dit ook automatiseren.

Wanneer je een aangepaste doelgroep op Facebook aanmaakt, voeg dan altijd data parameters toe. Bijvoorbeeld websitebezoekers van de afgelopen 30 dagen of aankopen van de laatste 14 dagen. Aangepaste doelgroepen van Facebook (en lookalikes daarvan) verversen dynamisch elke 3 tot 7 dagen. Hierdoor wordt elke nieuwe persoon automatisch toegevoegd aan de doelgroep.

Extra weetjes/aanbevelingen

  • De aangepaste doelgroep die je als bron gebruikt moet minimaal 100 mensen uit hetzelfde land bevatten om deze als bron gebruiken voor je lookalike doelgroep (dit geldt voor Facebook).
  • Facebook beveelt aan om een aangepaste doelgroep bron te gebruiken die 1000-5000 mensen bevat.
  • De locatie van je lookalike doelgroep hoeft niet overeen te komen met de locatie van de mensen uit je bron doelgroep. Bijvoorbeeld: je kunt een lookalike doelgroep van je websitebezoekers maken met de locatie België, terwijl al je huidige websitebezoekers uit Nederland komen.
  • Vergeet niet om een locatie targeting mee te geven in je advertentieset wanneer je een lookalike doelgroep gebruikt.
  • Je kunt meerdere lookalike doelgroepen in één adset combineren.
  • Het kan 6-24 uur duren voordat je lookalike doelgroep gevuld is. Deze tijd heeft het algoritme nodig om de vergelijkbare mensen te vinden.

Benieuwd hoe lookalike audiences jouw advertentiestrategie kunnen versterken?

Neem vrijblijvend contact op om samen te kijken naar de mogelijkheden.