Recentelijk mocht ik voor Increase op pad naar BrightonSEO, de grootste SEO conferentie ter wereld met meer dan 3500 bezoekers van over de hele wereld. In dit blog deel ik met jullie een aantal learnings van BrightonSEO. Wil je meer weten over BrightonSEO? Bekijk dan mijn uitgebreidere blog op Emerce.
Drie learnings van BrightonSEO 2019
Visualiseer SEO Data
Persoonlijk was ik getriggerd door de presentatie van Anders Riise Koch die het had over het visualiseren van SEO data. Soms kan SEO wat ongrijpbaar zijn en de vele Excel datasets die SEO’ers gebruiken leveren daar niet altijd een positieve bijdrage aan. Anders liet zien hoe je deze grote datasets kunt omzetten naar visualisaties om de data te ondersteunen. Deze visualisaties zijn een perfecte ondersteuning voor ieder siteaudit document of advies.
SEO Automation
SEO automation was één van de belangrijke thema’s tijdens de conferentie. Wat als we automation kunnen inzetten voor het uitvoeren van repetitieve taken, of wat als we met automation een taak kunnen uitvoeren die we handmatig nooit hadden kunnen doen? Precies! Dan hou je dus meer tijd over voor andere zaken, of volgens Benjamin Görler meer tijd voor het drinken van bier! Hij visualiseerde in zijn presentatie elke besparing in het aantal pints die je in de bespaarde tijd kon drinken. Uiteraard voegde hij nog toe dat we wel moesten genieten met mate.
Edge SEO
Een andere technische ontwikkeling van de laatste tijd is Edge SEO. Bij Edge SEO wordt de functionaliteit van een CDN zoals Cloudflare gebruikt voor het doorvoeren van wijzigingen zonder dat er een developer aan te pas hoeft te komen. De werking is enigszins vergelijkbaar met die van Google Tag Manager, alleen heeft het een ander doel. Door het toevoegen van een Meta CMS functionaliteit aan een CDN als Cloudflare worden SEO specialisten in staat gesteld om zelf wijzigingen te maken zonder dat dit impact heeft op de development capaciteit. Een canonical element toevoegen, verwijderen of aanpassen? Geen probleem! Een andere interessante toepassing van Edge SEO is het doen van SEO A/B testing. Edge SEO vergemakkelijkt dit en maakt A/B testing voor SEO breder toepasbaar. Één van de meest interessante ontwikkelingen in SEO van de laatste tijd.