Gerwin srgb Gerwin van Veelen
SEO Specialist

Gebruik van Facebook doelgroepen in Google Ads

Waarom is het gebruik van Facebook doelgroepen in Google Ads interessant voor het verhogen van je conversies? Doelgroepen die je advertentie al hebben bekeken in Facebook zijn vaker betrokken bij je product of service. Dit betekent dat de kans op een conversie aanzienlijk groter is bij deze doelgroepen. Om deze reden is het slim om hoger te bieden op doelgroepen die via andere kanalen al betrokken zijn bij je product of service. Hiermee kan je het aantal conversies verhogen en de kosten per conversie verlagen. Daarnaast creëer je meer mogelijkheden om betrokken doelgroepen te targeten op verschillende manieren. Uiteraard geldt dat hoe groter je doelgroepen zijn, des te meer mogelijkheden je hebt voor deze doelgroepen. Deze strategie richt zich op het verhogen van conversies door het gebruik van meerdere kanalen.

Houd er rekening mee dat je een lijst nodig hebt van minimaal 1000 cookies. Hoe groter de lijst des te beter. Dit is interessant voor klanten met een groot bereik op Facebook. Het is slim om eerst te investeren in engagement op Facebook om zo grotere doelgroepen te creëren en vervolgens te targeten op andere kanalen.

Stappen voor Facebook doelgroepen in Google Ads

Facebook

  • Voeg een UTM-tracking code toe aan de URL van elke advertentie. Dit stukje code meet wie er op een op een advertentie heeft geklikt. Met de campagnenaam in een UTM, bijvoorbeeld: utm_campaign=increase_2019, kan je in Google Analytics een nieuwe doelgroep aanmaken.

Google Analytics

  • Ga naar Beheer -> Doelgroep definities -> Doelgroepen
  • Maak nieuwe doelgroepen aan door op + nieuwe doelgroep te klikken.
  • Bij doelgroep definities kies je voor: Nieuwe doelgroep maken -> Verkeersbronnen
  • Bij de campagne naam vul je de campagne naam in uit de eerder beschreven UTM. In ons geval: increase_2019
  • Sla de doelgroep op. Nu kan je de social doelgroep inzetten en retargeten via Google Ads.

Google Ads

  • Open een campagne
  • Ga naar doelgroepen
  • + doelgroep
  • Selecteer een Facebook doelgroep. Kies voor ‘targeting op observatie’ indien je het bereik van deze campagne niet alleen wilt beperken tot enkel deze doelgroep.
  • Stel de doelgroep instelling in op targeting indien je het bereik van de campagne wil beperken tot enkel de Facebook doelgroepen die je hebt toegevoegd.
  • Stel op een later moment bod aanpassingen in op basis van binnen gekomen data.

Bereik Facebook doelgroepen met Google Ads advertenties

  • Stel RLSA in voor je Facebook doelgroepen. Optimaliseer de biedingen van de doelgroepen in een later stadium op basis van binnengekomen data.
  • Stel RLSA in voor je vergelijkbare Facebook doelgroepen. Optimaliseer de biedingen van de doelgroepen in een later stadium op basis van binnengekomen data.
  • RLSA-campagnes die alleen de Facebook doelgroepen targeten of vergelijkbare Facebook doelgroepen. Je kunt bredere zoekwoorden gebruiken, aangezien we een zeer specifieke doelgroep targeten. Maak aparte advertenties aan voor deze doelgroepen indien er een extra voordeel is, of speel in op het feit dat ze al in aanmerking zijn geweest met jouw brand. Omdat je een zeer specifieke doelgroep target is het essentieel om zo veel mogelijk Facebook doelgroepen in één campagne te targeten. Hiermee houd je ruimte over voor ‘slim bieden’ en kan je op basis van de data die binnenkomt je advertenties beter optimaliseren.
  • Display remarketing campagne met banners in het display netwerk van Google. Hierbij kun je ook weer kiezen voor het toevoegen van deze Facebook doelgroepen in een bestaande remarketing campagne of voor het aanmaken van een aparte remarketing campagne.
  • DSA campagne voor Facebook doelgroepen of vergelijkbare Facebook doelgroepen. Hierbij kan je ook weer kiezen om deze doelgroepen toe te voegen aan een bestaande campagne met targeting op observatie. Of kies voor een aparte DSA campagne met de instelling targeting. Hiermee kan je gericht een betrokken doelgroep targeten met advertenties die op maat zijn gemaakt voor een gebruiker.
  • Dynamische remarketing in het display netwerk in combinatie met responsieve display advertenties. Ook hier kun je weer kiezen voor een aparte campagne voor Facebook doelgroepen of het toevoegen van de doelgroepen in een huidige campagne.
  • Gmail campagne voor remarketing van Facebook doelgroepen en/ of vergelijkbare Facebook doelgroepen.
  • Videocampagne voor remarketing van Facebook doelgroepen en/ of vergelijkbare Facebook doelgroepen. Hierbij kun je kiezen voor diverse video advertentie indelingen.

Het beste resultaat wordt behaald door je Facebook doelgroepen in combinatie met geautomatiseerde biedstrategieën te gebruiken. De strategie ‘Slim bieden’ gebruikt Google Ads als signaal om de biedingen op je Facebook doelgroepen te optimaliseren en zodoende meer conversies en conversiewaarde te genereren.