Jordan 6 Roy van de Beek
SEA Specialist

Google Ads: advertentievarianten

Advertenties testen is een belangrijk onderdeel binnen Google Ads. Welke tekst leidt tot de beste CTR? Welke landingspagina behaalt het hoogste conversiepercentage? Iedere SEA specialist is bezig met het vinden van de meest relevante advertentie. Om dit te testen is de best practice vanuit Google een combinatie van 3 tot 5 tekstadvertenties en 1 Responsive Search Ad. 

Vervolgens heb je twee opties binnen de campagne-instellingen: Google laten optimaliseren of niet optimaliseren.

adver1

Figuur 1: keuze optimaliseren of niet

1. Optimaliseren: voorrang geven aan de best presterende advertenties

Het probleem bij deze optie is dat Google al heel snel de winnende variant kiest. Deze variant krijgt binnen no-time de meeste vertoningen. 

2. Niet optimaliseren: rouleer advertenties voor onbepaalde tijd

Deze optie zou ervoor moeten zorgen dat elke advertentie ongeveer evenveel vertoningen krijgt. In de praktijk is dat vaak niet het geval.

Een goede oplossing hiervoor is het gebruik van advertentievarianten. In dit blog vertel ik meer over wat het is en hoe je stapsgewijs advertentievarianten opzet.

Advertentievarianten: wat is het en hoe gebruik je het?

Door deze tool kun je makkelijk en snel variaties maken op bestaande advertenties. Dit kun je vinden onder ‘concepten en experimenten’. Met advertentievarianten vervang je bepaalde elementen van een advertentie om vervolgens te testen welke variant beter werkt. Denk hierbij aan teksten in koppen en beschrijvingen, maar ook de uiteindelijke URL. Vervolgens kun je met een experimentgroep een zelfgekozen percentage van het budget toewijzen aan de nieuwe variant. Standaard staat deze op 50% ingesteld. Ik zal je stap voor stap meenemen in de instellingen van de tool.

Stap 1: advertenties selecteren

Eerst selecteer je het bereik. Hierbij heb je de keuze uit alle campagnes in het account, specifieke campagnes of een selectief bereik door advertenties te filteren op bepaalde advertentie elementen.

variant1

Figuur 2: advertenties selecteren

Stap 2: variant maken

Hier kies je welk type variant je wilt toepassen op je advertenties. Er zijn 3 opties: zoek en vervangen, de volgorde van koppen veranderen of de tekst helemaal vervangen.

variant2

Figuur 3: keuze type variant

Stap 3: variantgegevens instellen

Als laatste geef je de variant een naam, stel je een start- en einddatum in en het percentage van het budget wat je hieraan toe wilt kennen. 

Prestaties bijhouden

Nu je een variant hebt gemaakt is het belangrijk de resultaten te monitoren. In het overzicht kun je de resultaten bekijken van de oorspronkelijke en de aangepaste advertenties. De blauwe sterretjes geven aan of het statistisch significant prestatieverschil is. Je kunt zelf de getoonde metrics instellen.

variant3

Figuur 4: overzicht resultaten

Als je teksten in de advertentie test wil je weten of de CTR verbetert. Bij het testen van verschillende landingspagina’s kijk je naar het conversiepercentage. Als je na verloop van tijd voldoende data hebt verzameld, kun je op basis van de resultaten kiezen of je de gemaakte variant toepast (dit kan met één druk op de knop) of dat je oorspronkelijke advertentie laat draaien.

Benieuwd naar meer?

Meer weten over hoe jij advertentievarianten het best kan inzetten voor jouw organisatie? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met één van onze specialisten!