Skip to content
Google Analytics 4 Dutch Search Awards

Google Analytics 4

Google Analytics 4 zal de manier waarop we naar data kijken, in positieve of negatieve zin, veranderen.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) is het nieuwe vlaggenschipproduct als het gaat om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het nieuwe event-based datamodel van Google Analytics 4, vertegenwoordigt een complete herziening van de manier waarop we de klantreis van begin tot eind volgen. Het biedt diepere integratie-opties, meer automatisering en uitgebreide voorspellende analysemogelijkheden.

Ondanks dat het nieuwe datamodel nog geheel ontwikkeld wordt en functies nog worden verfijnd, zet Google sterk door met Google Analytics 4 en wordt het oude datamodel (Universal Analytics) zonder niet meer voorzien van upgrades. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat Google (voorlopig) stopt met het ondersteunen of aanbieden van Universal Analytics (UA).

Wat is het verschil tussen het UA en GA4 datamodel?

Google Analytics 4 heeft een heel ander datamodel dan Universal Analytics en biedt daarom de mogelijkheid om te heroverwegen welke informatie je wil verzamelen en waarom. Het belangrijkste verschil is dat er maar één treffer is (de ‘gebeurtenis/event’) en dat je veel flexibeler kunt zijn welke gebeurtenissen je wilt vastleggen en hoe je deze gebeurtenissen analyseert nadat deze zijn vastgelegd.

Het nieuwe datamodel zal in staat zijn om meer klantacties te automatiseren en met elkaar te verbinden, waardoor een meer gestroomlijnde en holistische kijk op de hele levenscyclus van de klant (van acquisitie tot conversie en retentie) ontstaat, terwijl geavanceerde gebruikers hun analyses kunnen versterken met extra tracking en nieuwe analytische functies zoals de datahub.


Figuur 1: website data

        Universal Analytics                                                                        Google Analytics 4

Datamodel dat voornamelijk gericht is op sessies en paginaweergaven. Datamodel dat voornamelijk gericht is op gebeurtenissen.
Afzonderlijke dataweergaves nodig voor web- en app-data. Geen afzonderlijke dataweergaves meer nodig voor web- en app-data.
Reguliere metingen houden alleen rekening met paginaweergaven. Naast paginaweergaven wordt ook automatische diverse gebeurtenissen gemeten zoals scrolldieptes, klikken op outbound clicks, downloads en meer.
Om engagement van een klant bij te houden worden bounce rate, gemiddelde tos en aantal pagina’s per sessie gemeten. Andere statistieken om engagement te meten namelijk: engaged sessions, engagement rate, engagement time.
In Universal Analytics is er geen historische datalimiet (als je deze zo instelt dat deze niet verloopt). In Google Analytics 4 kan je maximaal 14 maanden aan gegevens opslaan maar heb je de mogelijkheid tot de gratis data import met big query.

Nieuwe Inzichten

In het datamodel van Google Analytics 4 staat machine learning veel meer centraal om automatisch inzichten te verkrijgen en een volledig inzicht te bieden van klanten op verschillende apparaten en platforms (crossplatform). Nieuwe rapporten kunnen resultaten en de zogeheten churn-percentages (uitdrukking van het aantal afhakende klanten, opzeggende leden of opzeggende abonnees voorspellen)  en nieuwe ‘alerts’ kunnen kansen weergegeven, zoals veel verkochte producten, zodat je snel op kansen kunt reageren.


Figuur 2: Churn-percentages

Eigendom van je gegevens

Google Analytics 4 biedt ook betere ‘ownership’ en controle van je data dan ooit tevoren. Dit wordt steeds belangrijker voor organisaties. Google Analytics 4 bewaart gegevens slechts 14 maanden, maar er is de mogelijkheid om gegevens te exporteren via BigQuery. Met de BigQuery-export kunnen onbewerkte gebeurtenisgegevens exporteren. In Universal Analytics kon dit alleen met een dure betaalde variant waardoor het alleen bereikbaar was voor grote organisaties. De nieuwe BigQuery-integratie heeft lage instapdrempel. Dit opent ongekende mogelijkheden om echt eigenaar te zijn van gegevens en deze op maat te analyseren.

Wat is ons advies: overstappen of niet?

We raden  aan om van de gelegenheid gebruik te maken om een nieuwe Google Analytics 4-property op te zetten, met een vernieuwd meetplan, dat voorlopig parallel loopt met je huidige Universal Analytics property. Ook is ons advies om te kijken naar de BigQuery import om ‘ownership’ te creëren over je eigen data.

Kom je hier zelf niet helemaal uit? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je graag!