Skip to content
#winningstrategy Dutch Search Awards

Hoe maak je een Advertising Strategie?

Wanneer je begint met adverteren doe je er goed aan om vooraf een gedegen plan op te stellen. Zonder plan heb je geen idee hoe je bepaalde doelstellingen kunt gaan bereiken. Bij Increase maken we voor iedere klant een advertentie strategie. Deze langetermijnplanning zorgt ervoor dat we gestructureerd te werk gaan. Het beschrijft wanneer bepaalde campagnes actief staan, welke kanalen ingezet worden en hoe de doelgroep benaderd moet worden.

Wat is een Advertising Strategie

Een advertising strategie is een gedetailleerd langetermijnplan voor alle advertentiecampagnes. Het beschrijft op welk manier de juiste boodschap zichtbaar is bij de juiste doelgroep op het juiste moment. Een effectieve strategie omvat:

  • De looptijd van de campagne
  • Welke media en online kanalen ingezet worden
  • Beschrijving van de doelgroep
  • Beschrijving van het type advertentie
  • Beschrijving van de inhoud van de een advertentie
  • KPI’s waarmee je succes van de campagne meet

Het STDC-model

Increase maakt een advertising strategie op basis van het STDC-model (See – Think – Do – Care). Dit model gaat uit van vier verschillende klant intenties gedurende het aankoopproces. In elke fase is de mindset van de doelgroep anders. Dit betekent dat hier het advertisingkanaal en de boodschap op aangepast moet worden.

De SEE-fase is gericht op awareness

Deze fase is top-funnel. Het is belangrijk dat je jouw merk introduceert op een informerende, emotionele en/of verrassende manier. Je laat zien waar je voor staat, welk probleem je kunt oplossen. Doelgroepen die je target zijn gebaseerd op brede interesses, gewoontes, affiniteit of demografische gegevens. KPI’s waarmee je het succes kunt meten zijn impressies, bereik en video views. De THINK-fase is gericht op het inspelen op de behoefte aan een product of dienst

De THINK-fase is gericht op het inspelen op de behoefte aan een product of dienst

Deze fase is gericht op acquisitie. Iemand is aan het overwegen en plannen om iets te kopen. Jij moet diegene overtuigen waarom iemand juist voor jouw merk zou moeten kiezen. Beantwoord deze vraag door content te delen met als inhoud: testimonials, succesverhalen, uitleg van de werkwijze van een product, licht specifieke producten/productcategorieën uit. De doelgroep die je wilt bereiken zijn personen met een specifieke interesse die in-market zijn voor een bepaalde productcategorie of dienst. KPI’s waarmee je het succes meet zijn klikken naar de website en klikfrequentie.

De DO-fase is gericht op conversie

In deze fase heeft iemand koopintentie. Het is belangrijk dat je iemand continu herinnert aan het product of dienst met daarbij de voordelen. De doelgroep is bekend met jouw merk, maar heeft nog geen aankoop gedaan. Je zet remarketing in wanneer iemand een bepaalde pagina’s op jouw website heeft bekeken, zoals: een specifieke landingspagina of een product dat bekeken is en/of toegevoegd is aan het winkelmandje. Deel content dat stuurt op het uitvoeren van een actie, zoals een aankoop of het inschrijven van een nieuwsbrief. KPI’s waarmee je het succes meet zijn aantal conversies, kosten per conversie en rendement op de investering.

De Care-fase is gericht op retentie van bestaande klanten

In deze fase kunnen vervolgacties gepland worden om binding met de klant te behouden en hen te stimuleren tot bijvoorbeeld een herhaalaankoop. Deel content gericht op een introductie van een nieuw product, cross- of upsell of sale en kortingsacties. KPI’s waarmee je het succes meet zijn het aantal herhaal aankopen en customer lifetime value.

Maak jouw eerste advertising strategie

Nu je weet op welke vier fases gedurende het aankoopproces je kunt inspelen kun je aan de slag met jouw advertising strategie. Bepaald per maand welke campagnes je in je advertising strategie wilt opnemen en in welke fase van het STDC-model je deze wilt inzetten. Een campagnes kan op meerdere fases ingezet worden. Bepaal dan per campagne en fase de doelgroep en het type materiaal dat deze doelgroep zal aanspreken.

Wil jij meer weten of hulp bij het maken van een advertising strategie? Neem contact met me op.