Skip to content
Story telling Dutch Search Awards

Hoe maak je van een tekst een verhaal?

Lichaamstaal, intonatie, gezichtsuitdrukkingen, het helpt je allemaal wanneer je jouw dienst of product wilt verkopen of promoten. Maar hoe doe je dat als je al dat persoonlijke niet hebt? Een tekst is statisch, zwart-wit, maar je kan er veel meer mee dan je denkt. Een journalist of schrijver weet er alles van: het vertellen van een verhaal.

Met tekst heb jij de mogelijkheid jouw bezoekers iets te vertellen over wat je doet en wie je bent, en daarin ligt de kracht om diensten of product te verkopen. We worden tenslotte steeds verwender met het grote aanbod online, dus aan jou de uitdaging om op te vallen!

De kracht van taal bij content marketing

Wanneer je een verhaal leest heb je dat direct door. Je wordt erin meegezogen, je wil verder lezen en het doet iets met je. Een goed verhaal roept namelijk emotie op, ongeacht welke. Het kan ontroering zijn wanneer je leest over een militair die weer thuiskomt en in de armen valt van zijn bezorgde gezin, maar ook enthousiasme wanneer je leest over nieuwe series die uitkomen op Netflix. Er zijn talloze emoties, en dus talloze manieren om jouw verhaal over te brengen. Heb jij je daar nog niet mee bezig gehouden? Dan wil je dat nu als eerste gaan doen. Het aantal conversies stijgt namelijk gegarandeerd wanneer jij de woorden op de goede plek zet.

Persuasive words maken een wereld van verschil

Het kiezen van de juiste woorden is niet alleen binnen relaties iets waar je goed over na moet denken. Op jouw website krijgen lezers een eerste indruk van wie jij bent, en die moet uitstekend zijn. Tegenwoordig zijn we geneigd steeds minder te lezen, maar meer te scannen en vooral naar afbeeldingen te kijken. De woorden die wel gescand worden moeten dus meteen spot-on zijn. Onbewust worden we getriggerd door bepaalde woorden voor onder andere het doen van een aankoop, of het vertrouwen van de schrijver. Welke dat zijn lichten we hieronder uit!

Overtuigende woorden voor meer resultaat

Afhankelijk van het doel van jouw tekst kun je je richten op bepaalde worden. Niet overdrijven natuurlijk, niet iedere zin hoeft met een dergelijk woord te beginnen. Welke woorden dat zijn?

Enkele voorbeelden zijn:

  • Verbazingwekkend
  • Gemakkelijk
  • Opmerkelijk
  • Sensationeel
  • Proberen
  • Krijgen
  • Download
  • Begin
  • Aanmelden

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Waarschijnlijk merk je het zelf al, het zijn woorden die aansturen tot actie, en dat is nu net wat je op jouw website wil!

#1 valkuil: vragen om vertrouwen

Wanneer we op een website om de haverklap lezen dat we de partij écht kunnen vertrouwen en dat we ons geen enkele zorgen hoeven te maken, dan werkt dat juist averechts. Je kunt het laten zien door bijvoorbeeld klantenreviews, maar ook door andere woorden te gebruiken die wel hetzelfde zeggen.

Woorden die vertrouwen wekken zijn:

  • Volgens onderzoek
  • Casestudie
  • Gecertificeerd
  • Deskundige
  • Officieel
  • Bewezen
  • Professioneel
  • Getest
  • Geverifieerd

Laat altijd met enige regelmaat op je website koppen beginnen met soortgelijke termen. Hoe meer vertrouwen jouw website uitstraalt en hoe overtuigender jij schrijft, des te meer kans op conversie. Wil jij graag meer weten over wat teksten kunnen doen voor jouw website en resultaten? Neem dan contact op en we helpen je graag verder!