Skip to content
Houd je ads up-to-date met Ad Customizers Dutch Search Awards

Houd je ads up-to-date met Ad Customizers

Met het gebruik van Ad Customizers is het handmatig toevoegen van een actie aan de adcopy verleden tijd. Door één van de koppen in jouw adcopy dynamisch te maken, maak je jouw advertentie uniek voor de gebruiker. Aan de hand van parameters, zoals het apparaat, de zoekopdracht of de locatie van de gebruiker, bepaalt Google welke tekst er in de kop verschijnt. Deze data wordt ingeladen via een spreadsheet die je kunt uploaden in de bedrijfsgegevens-tab in je Ads account. In dit blog vertel ik je hoe de Ad Customizers zijn opgebouwd en hoe je Ad Customizers kan gebruiken om jouw actie in te communiceren.

Waar bestaat de Ad Customizer uit?

De Ad Customizer die je in één van de koppen van de adcopy plakt, ziet er als volgt uit:
{=Naamvandebronfeed.Kolominspreadsheet:STANDAARDTEKST}

Naam van de bron feed:
Dit is de naam van de bron feed zoals jij deze hebt genoemd in de tab bedrijfsgegevens.

Kolom in de spreadsheet:
Hier verwijs je naar de titel van de kolom in de spreadsheet. Onder deze titel staan de acties.

Standaardtekst:
Denk er altijd aan om ook een standaardtekst in te voeren. Als de actie is afgelopen laat Google de standaardtekst weer zien in de kop. Zo heb je, na het instellen van de correcte einddatum, geen omkijken meer naar het terugzetten van de adcopy.

Hoe stel je Ad Customizers in?

Via de tab bedrijfsgegevens kan je een Google Spreadsheet koppelen aan jouw Ad Customizer. Om te beginnen upload je een Excel om de bron feed aan te maken. Vervolgens kan je bij ‘Planningen’ een andere bron selecteren. Ik adviseer om een Spreadsheet te koppelen, omdat een Spreadsheet het meest eenvoudig is aan te passen. Laat de Ad Customizer iedere 6 uur de data ophalen, zo is deze altijd up-to-date!

Vergeet ook niet om de Spreadsheet te delen met het e-mailadres dat verschijnt, anders kan Google niet bij de data uit de sheet. Als je dit ingesteld hebt, is de bron voor de Ad Customizer ingesteld.

Hoe laat ik mijn actie zien met Ad Customizers?

In de Spreadsheet geef je de kolom A een titel die je moet gebruiken in de Ad Customizer in Google Ads. Ik heb deze ‘Actie’ genoemd. In de cel onder de titel komen de maximaal 30 tekens te staan die je wilt laten zien in jouw adcopy. Vervolgens stel je een begin- en einddatum van de actie in met als kolomtitels Start date en End date. Deze begin- en einddatum moeten als volgt worden genoteerd: YYYY-MM-DD HH:MM:SS, zoals hieronder getoond.

Als je dit ingesteld hebt, is jouw Ad Customizer klaar voor gebruik!

Handige extra: Countdown gebruiken met Ad Customizers

Met Ad Customizers kan je voor jouw actie ook gebruik maken van een countdown naar het einde van de actie. Denk bijvoorbeeld aan de aanloop naar een evenement of een tijdelijke kortingsactie.

Voor een countdown voeg je een extra kolom toe aan de Spreadsheet. Deze noem je bijvoorbeeld: Days left. Vergeet deze niet toe te voegen bij Instellingen van de Ad Customizer in Bedrijfsgegevens, anders kan Google deze kolom niet uitlezen:

In de kolom Days left ga je vervolgens aftellen naar de einddatum van de actie. Dit kan eenvoudig door het toevoegen van de volgende formule: =(Cel met einddatum)-VANDAAG()

 

Er verschijnt een getal van dagen tot het einde van de actie. Deze rond je af naar een heel getal en voeg je toe met de volgende formule:

=TEKST.SAMENVOEGEN(“Tot 50% Korting. “;ALS(D1>1;”Nog “&AFRONDEN.BOVEN(D1;1)&” Dagen”;”Alleen Vandaag Nog”))

In deze formule staat dat, als het aantal dagen groter is dan 1 de volgende tekst verschijnt: Tot 50% Korting. Nog X Dagen
Als het aantal dagen kleiner is dan 1 verschijnt de volgende tekst:
Tot 50% Korting. Alleen Vandaag Nog
In een advertentieformaat ziet de countdown er als volgt uit:

Je kan er natuurlijk voor kiezen om alleen de laatste week een countdown te laten zien in jouw adcopy. Dan laat je de originele actie lopen tot een week voor het einde van de actie, en voeg je een tweede regel toe met de formule zoals hierboven. Deze stel je dan in voor de laatste week.

Dan is het nu tijd om al de acties vooruit te plannen in de Spreadsheet, om tijd over te houden voor bijvoorbeeld het verdiepen in Smart Bidding!