Kayn srgb Kayn Wolfswinkel
Head of SEO

BrightonSEO: drie highlights

Namens Increase en ons SEO team ben ik afgelopen week afgereisd naar Engeland voor BrightonSEO. Ik had zelf geen idee wat ik kon verwachten, maar ik had hele lovende verhalen over BrightonSEO gehoord. Ik deel dan ook graag mijn ervaring met jullie.

BrightonSEO is ooit begonnen in een kleine ruimte boven een kroeg in Brighton, Engeland. Later is Brighton uitgegroeid tot het grootste evenement op het gebied van zoekmachinemarketing in Europa. Het is één van de grootste evenementen ter wereld. SEO’s van over de hele wereld komen één keer per half jaar naar Brighton om deel te nemen aan dit evenement.

Trainingen op donderdag

Traditioneel gezien worden er tijdens BrightonSEO op de eerste dag altijd trainingen gegeven. Ook deze editie was er een ruime keuze uit trainingen die gevolgd konden worden. Zelf heb ik de training ‘Digital PR for Link Building’ gevolgd. De training werd gegeven door Laura Crimmons en haar collega. Laura geeft deze training al enkele jaren en steekt deze iedere keer weer in een nieuw jasje. Naar verluidt is het een van de meest populaire trainingen die gegeven wordt op BrightonSEO.

PR en SEO vormen samen Digital PR

In principe is de informatie die Laura in haar training gaf niet nieuw. We kunnen allemaal de rekensom maken. Echter is de executie van dergelijke campagnes een heel ander verhaal. De kracht hiervan wordt echt onderschat en Laura heeft zeker onze ogen geopend. Laura en haar team hebben herhaaldelijk Engeland op zijn kop gezet en veel exposure gegenereerd met hun PR acties voor klanten. Een belangrijke bijkomstigheid is dat ze gigantisch veel relevante links hebben gegenereerd in het proces. Laura liet in haar training stap voor stap zien hoe zij en haar team dit soort acties op touw zetten. Daarbij werden diverse interessante cases uitgelicht, zoals London under the microscope.

De bottomline is dat het van belang is om content te creëren met een positief of negatief sentiment, maar in beide gevallen content die veel aandacht trekt van mensen. Neem het voorbeeld van London under the microscope, deze actie had voor zoveel opschudding gezorgd dat zelfs de burgemeester van Londen een statement erover heeft achtergelaten. Een andere gemene deler is dat de content deelbaar moet zijn. De content kan makkelijk deelbaar zijn in de vorm van bijvoorbeeld een infographic, zodat het eenvoudig te verspreiden is. Een andere manier is om het deelbaar te maken, is wanneer de content zoveel aandacht trekt, dat mensen een link naar de pagina gaan plaatsen. Dit was bijvoorbeeld het geval bij de interactieve content voor London under the microscope. Laura en haar team zetten vaker interactieve content in met hun acties.

De highlights van de vrijdag op BrightonSEO

Op vrijdag delen sprekers van over de hele wereld hun visie en best practices op het gebied van SEO. De opzet van de conferentie is interessant: de timetable is ingedeeld in blokken met verschillende onderwerpen. Onderwerpen die voorbij kwamen zijn bijvoorbeeld: Content, Tech SEO en Ecommerce. Deze waren allemaal in hetzelfde tijdvak ingedeeld, maar in andere ruimtes. Elk blok werd gevuld met drie presentaties van elk 20 minuten. Aan het eind was er nog ruimte voor vragen die we aan de sprekers konden stellen. Hieronder zal ik de drie presentaties uitlichten die ik persoonlijk het meest interessant vond.

Command Line Hacks For SEO

Tom Pool is echt een held en trok de aandacht van ons allen met zijn Command Line Hacks For SEO. SEO’s moeten vaak veel tijdrovende taken uitvoeren terwijl deze tijd veel beter aan nuttigere zaken besteed kan worden. Voorbeelden van deze taken zijn bijvoorbeeld: het samenvoegen van een groot aantal logfiles, het exporteren van de top 10 zoekwoorden of het uitvoeren van een Keyword Gap Analysis. De mogelijkheden zijn eindeloos en teveel om in 20 minuten toe te lichten. Met Tom Pools’ Command Line Hacks For SEO wordt het ons veel gemakkelijker gemaakt. Dit kan door een aantal standaard taken die SEO’s vaak herhaaldelijk moeten uitvoeren te automatiseren met een simpele (of soms wat meer ingewikkelde) Command Line. Tom leert ons hoe we tijdrovende taken uit kunnen voeren die we normaal in Excel zouden doen. Namelijk door gebruik te maken van MacOS Terminal. Houd Tom Pool in de gaten, binnenkort zal hij zijn ‘Cheatsheet’ met ons delen!

Advanced and Practical Structured Data with Schema.org

Alexis Sanders nam ons in haar presentatie mee in praktische maar soms geavanceerde toepassingen van Structured Data. Ze slaagde er in om in 20 minuten Schema.org’s cryptische documentatie om te zetten in een duidelijk en direct toepasbaar verhaal. Na deze presentatie is voor iedereen duidelijk welke Structured Data types waar en op welke manier geïmplementeerd dienen te worden.

Diving into HTTP/2 – Guide for SEOs

HTTP/2 is een technologie die de wereld voor SEO’s een stuk beter gaat maken. Deze technologie zorgt ervoor dat een website sneller en efficiënter geladen kan worden. Tom Anthony, zeker geen onbekende, legde in zijn presentatie uit hoe HTTP/2 werkt en wat het belang hiervan is. Hij refereerde naar requests als trucks die over een snelweg rijden. Zo werd het heel inzichtelijk wat het belang van HTTP/2 is.

Connecties leggen, sparren en plezier hebben

Naast dat BrightonSEO heel leerzaam is voor SEO’s, zijn er ook voldoende events rondom de trainingen en presentaties. Zo was er een PreParty, een borrel na de conferentie en een Afterparty. Genoeg mogelijkheden om onder het genot van een drankje minds-alike te ontmoeten en te sparren over diverse SEO vraagstukken. Daarnaast natuurlijk ook voor een beetje ontspanning en plezier. Al met al is BrightonSEO echt een aanrader om te bezoeken. De volgende editie is op 27 en 28 september 2018.

IMG_6482.jpg

De toegevoegde waarde van BrightonSEO

Wij gaan de komende periode druk aan de gang om de learnings toe te passen voor onze klanten. Ben je geen Increase klant maar wil je een keer vrijblijvend sparren over SEO kansen voor jouw site of shop? Neem dan contact met op.

Check ook mijn vlog over BrightonSEO om de gave sfeer te proeven!