Nena 2 Nena Berix
Content & E-mail Marketing Specialist

Inhaakkalender: wat is het belang en hoe gebruik je hem?

Ieder jaar is het weer lastig om nieuwe content te maken. Met de start van een nieuw jaar delen wij dan ook een handige content inhaakkalender. Met een zo’n kalender kun je eenvoudig een plan maken die leidend is voor jouw content marketing. De kalender biedt een overzichtelijk geheel van belangrijke dagen en grappige inhakers waarmee jij jouw social media kanalen met onder andere organische content kunt vullen. 

Inhaakkalender voor een integraal marketingplan

Een content inhaakkalender is niet alleen handig om een houvast te hebben voor organische content. Het wordt daarnaast ook makkelijker om online campagnes en offline activiteiten te bedenken en aan elkaar te koppelen. Denk bijvoorbeeld aan Valentijnsdag. Dit is binnen de e-commerce wereld een belangrijk moment in het jaar waarop we onze lover of een ander geliefd persoon in ons leven in het zonnetje zetten. Bied je nou met jouw bedrijf een product aan die een campagne vereist voor deze feestdag? Dan kun je met de inhaakkalender hier naartoe werken en een crossmediale campagne opzetten, die zowel offline als online (betaald én onbetaald) jouw product in de loop naar Valentijnsdag onder de aandacht brengt. Zo wordt de inhaakkalender gebruikt door verschillende disciplines met een gezamenlijk doel – jouw product op alle kanalen en op ieder vlak onder de aandacht brengen op bepaalde momenten. Oftewel: je bent relevant voor de juiste doelgroep, je zendt de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal.

Inhaakdagen gebruiken? Verplaats je in jouw doelgroep

Naast dat een inhaakkalender handig is voor het overzicht van campagnes, is het ook een manier om bereik te genereren bij jouw doelgroep. Door je als bedrijf zijnde te verplaatsen in de doelgroep die je wilt aanspreken, krijg je eenvoudig de aandacht van potentiële klanten wanneer je inspeelt op belangrijke of grappige inhaakdagen. Dit hangt samen met het overtuigingsprincipe ‘liking’ uit mijn eerdere blog over gedragsbeïnvloeding. Naast dat het slim is om je in je doelgroep te verplaatsen, is het ook een vereiste om te kijken naar de boodschap die je als merk wilt overbrengen. Kies daarom passende inhakers, zodat je niet content deelt om content te delen.

Increase inhaakkalender

Heb je hulp nodig bij het bedenken van content voor op jouw kanalen? Gebruik dan eens onze inhaakkalender. Download de kalender die op jouw van toepassing is en ga aan de slag met bedenken van passende content aan de hand van inhaakdagen.

advertising-overleg