Skip to content
Custom Intent Youtube Campagnes Dutch Search Awards

Hoe jij YouTube inzet met focus op de koopintentie

De afgelopen maanden zijn er flink wat ontwikkelingen geweest op het gebied van advertising via YouTube. Dit zie je met terug in bijvoorbeeld de targeting mogelijkheden. Veel adverteerders denken dat YouTube met name gebruikt wordt voor Branding doeleinden, maar je kan YouTube voor nog veel meer inzetten. Ik leg je graag uit hoe jij alles uit jouw YouTube advertising haalt.

Custom Intent Doelgroepen

Een manier om YouTube breder in te zetten, is door gebruik te maken van Custom Intent doelgroepen. Zoals de naam al zegt ga je zelf je doelgroep samenstellen, welke op basis van zoekintentie geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Hoe je dit precies moet doen leg ik je verderop in deze blog uit. Het is vooral belangrijk om te weten dat je via YouTube dus ook consumenten met een hoge koopintentie kunt bereiken. Daarbij hoeft deze consument niet eerder in aanraking te zijn geweest met één van jouw search advertenties!

custom intent doelgroepen

Op basis waarvan creëer je de Intent doelgroep?

Je maakt doelgroepen op basis van zoekwoorden of URLs. Vaak begin ik met het toevoegen van een lijst met zoekwoorden. Deze zoekwoorden kun je baseren op goed presenterende zoekwoorden uit je account, zoektermen op basis van de vertoningen of met behulp van de zoekwoordplanner.

Let op dat je de zoekwoorden toevoegt in de aangepaste intentiedoelgroep en niet in het tabblad zoekwoorden. Loop dus voor het activeren van je campagne al je instellingen nog even door, om te zorgen dat alles goed staat.

Hoe werkt het precies?

Google vertoont jouw display of YouTube advertentie aan consumenten die in de afgelopen 7 dagen binnen Google Search hebben gezocht op de betreffende zoektermen. Je bereikt dus een relevante doelgroep die op zoek is naar de producten of diensten die jij aanbiedt.

Mijn tip? Wees relevant!

Als je eerste campagne succesvol is opgezet is het belangrijk dat je gaat kijken naar waar je relevantie kunt aanbrengen binnen je YouTube of display campagnes. Laat je content aansluiten op diverse productgroepen of diensten die je aanbiedt.

  • Verkoop je heren en dames artikelen?
  • Verkoop je diverse kleuren sneakers?
  • Verkoop je vakanties naar verschillende bestemmingen?

Maak dan voor elke selectie een aparte video of bannerset en sluit daar de zoekwoorden binnen je intentiedoelgroep op aan.

Hoe krijg je meer inzicht in het succes van je campagne?

Door naast ‘’standaard’’ conversies binnen jouw account ook micro conversies toe te voegen aan je account krijg je meer inzicht in kleinere doelen. Zo kun je denken aan het aanvragen van informatie of het zoeken van contact. Door deze inzichten kun je betere keuzes maken qua optimalisaties en meer doortesten met diverse doelgroepen.

Is dit voor jou interessant?

  • Bevindt jouw bedrijf zich in een competitieve markt?
  • Zijn de CPC’s hoog door concurrentie?
  • Is jouw budget niet toereikend voor het behalen van 100% vertoningsaandeel?

Overweeg dan display of YouTube met custom intent doelgroepen. Wil je weten op welke manier custom intent doelgroepen ook iets voor jou is? Onze specialisten vertellen je hier graag meer over.