Wouter srgb Wouter Schut
Head of SEA

Marketing Automation: Ads Scripts

Sinds 2018 ontwikkelt Increase zelfgeschreven scripts om automatisering binnen Google Ads maximaal te benutten. Hiermee houden we de kwaliteit van onze accounts in de gaten en ondersteunen we handmatige werkzaamheden in accounts.

Steeds meer SEA-marketeers komen in aanraking met ads scripts. Maar als je hier nog nooit mee gewerkt hebt, wil je wellicht weten waar je moet beginnen. In dit blog bespreek ik de verschillende soorten scripts en de toegevoegde waarde ervan voor jouw account. Hierna kan je gericht op zoek naar scripts die jouw accounts ondersteunen.

Beginnen met Google Ads Scripts

Een groot deel van onze werkzaamheden betreft het opzetten, onderhouden en optimaliseren van Google Ads-campagnes voor klanten. Ads Scripts helpen ons, onder andere, bij de volgende werkzaamheden:

  • Monitoren van accounts om fouten snel op te sporen en op te lossen
  • Rapporteren van resultaten vanuit campagnes via mail of Google Spreadsheets
  • Herhaal-werkzaamheden, bijvoorbeeld het uitsluiten van zoektermen o.b.v. prestaties
  • Toepassen van biedingen aan de hand van historische data. Bijvoorbeeld bodaanpassingen of biedingen op zoekwoorden of producten.

Er zijn online een heleboel gratis Google Ads scripts te vinden. Een groot deel hiervan is gericht op rapporteren, dit zijn de scripts die door veel bureaus gebruikt worden. Scripts die daadwerkelijk helpen bij het efficiënter uitvoeren van werkzaamheden en het optimaliseren van biedingen op basis van onze wensen, zijn niet kant en klaar te vinden. Daarom zijn we gestart met adsscripts.com, een verzamelplaats voor de beste scripts voor Google Ads en toelichting hoe je deze kan toepassen.

schermfoto

Ads scripts voor Google Shopping

Eén van onze eerste scripts is gericht op Google Shopping campagnes. Voor veel klanten splitsen we onze Shopping-campagnes in branded en non-branded verkeer, omdat de KPI’s voor deze groepen ver uit elkaar liggen. Voor Shopping geldt echter dat je geen zoekwoorden kan targeten en slechts uitsluitingen kan doen. In non-branded Shopping campagnes kunnen we eenvoudig merk-gerelateerde termen uitsluiten, maar in branded Shopping campagnes kunnen we niet vooraf alle non-branded termen uitsluiten. Daarom moeten deze met regelmaat worden uitgesloten.

schermfoto2

Met behulp van aGoogle Ads scripts gebeurt dit nu elk uur. Elk uur kijkt het script naar de gebruikte zoektermen in de branded Shopping campagnes. Wanneer er zoektermen tussen zitten die de merknaam niet bevatten, sluiten we direct [exact] uit in de advertentiegroep. Door een advertentiegroep per merk te hanteren, kunnen we dit ook toepassen op grote webshops met veel merken.

Biedingen script Google Ads

Met Ads scripts kan je ook biedingen toepassen in accounts. Bijvoorbeeld bodaanpassingen op apparaten, doelgroepen of locaties op basis van de kosten per conversie. Maar je kan ook een stap verder gaan. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een unieke formule die aan de hand van historische, huidige en toekomstige factoren een bodaanpassing bepaald per zoekwoord, zoekterm, apparaat, uur van de dag, locatie of Google Shopping-productgroep. Deze factoren zijn per klant verschillend, maar je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan temperatuur, voorraad, budgetten of targets. Hiermee integreer je externe data in Google Ads campagnes om te sturen op variabelen die Google niet kent.

Ben je benieuwd of wij Google Ads scripts hebben die jij zelf kant-en-klaar kan gebruiken? Neem contact met ons op en we zorgen dat de scripts jouw kant op komen.