Skip to content
Marketing Automation: AdWords Scripts

Marketing Automation: AdWords Scripts

Tijdens Friends of Search 2018 werd het meerdere keren benoemd: 2018 wordt het jaar van de automatisering in online marketing. Op zich niks nieuws, want er zijn inmiddels al meer dan 5.000 partijen die hier, door middel van eigen programma’s, op aansluiten. Dus waar moet je beginnen?

Middels DashThis, SuperMetrics en Google Datastudio hebben we bij Increase onze rapportage voor klanten grotendeels al geautomatiseerd. Onze online marketingactiviteiten ondersteunen we nog niet met automatisering, maar dit gaat in 2018 veranderen. We beginnen met AdWords Scripts.

Beginnen met AdWords scripts

Een groot deel van onze werkzaamheden betreft het opzetten, onderhouden en optimaliseren van AdWords-campagnes voor klanten. AdWords Scripts kunnen ons onder andere helpen bij de volgende werkzaamheden:

  • Herhaal-werkzaamheden
    Bijvoorbeeld het uitsluiten van zoektermen o.b.v. prestaties
  • Bodaanpassingen
    Aan de hand van historische data biedingen aanpassen voor zoekwoorden of apparaten
  • Automatisch vernieuwen van advertentieteksten
    Wanneer productprijzen in de advertentieteksten actueel moeten blijven

Exclude QueriesEr zijn online een heleboel gratis AdWords Scripts te vinden. Een groot deel hiervan is gericht op reporting, dit zijn de scripts die door veel bureaus gebruikt worden. Scripts die daadwerkelijk helpen bij het efficiënter uitvoeren van werkzaamheden en het optimaliseren van biedingen op basis van onze wensen, zijn niet kant en klaar te vinden.

AdWords Scripts voor Google Shopping

Eén van onze eerste scripts is gericht op Google Shopping campagnes. Voor veel klanten splitsen we onze Shopping-campagnes in branded en non-branded, omdat de KPI’s voor deze groepen ver uit elkaar liggen. Voor Shopping geldt echter dat je geen zoekwoorden kan targeten en slechts uitsluitingen kan doen. In non-branded Shopping campagnes kunnen we daarom eenvoudig merk-gerelateerde termen uitsluiten, maar in branded Shopping campagnes kunnen we niet vooraf alle non-branded termen uitsluiten. Daarom moeten deze met regelmaat worden uitgesloten.

Exclude Non-branded keywords in Google Shopping

Met behulp van AdWords Scripts gebeurt dit nu elk uur. Elk uur kijkt het script naar de gebruikte zoektermen in de branded Shopping campagnes. Wanneer er zoektermen tussen zitten die de merknaam niet bevatten, worden deze zoektermen direct ‘exact’ uitgesloten uit de advertentiegroep. Door een advertentiegroep per merk te hanteren kunnen we dit ook toepassen op grote webshops met veel merken.

Predictive Bidding

Ons doel voor AdWords Scripts in 2018 is het ontwikkelen van een algoritme per klant, waarbij we niet alleen kijken naar historische data. Per klant ontwikkelen we een unieke formule die aan de hand van historische, huidige en toekomstige factoren een bodaanpassing bepaald per zoekwoord, zoekterm, apparaat, uur van de dag, locatie of Shopping-productgroep. Deze factoren zijn per klant verschillend, maar je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan temperatuur, voorraad, budgetten of targets.

Ben je benieuwd of wij scripts hebben die jij zelf kant-en-klaar kan gebruiken? Neem contact met ons op en we zorgen dat de scripts jouw kant op komen.