Skip to content
Non-branded en branded strategie Dutch Search Awards

Non-branded en branded strategie in Google Shopping

Wanneer je gebruik maakt van de normale Google Shopping campagnes i.p.v. Smart shopping, dan doe je dit meestal omdat je controle wilt over je biedingen en/of inzichten op zoekterm niveau. Wat je vaak ziet binnen Google Shopping, is dat branded zoektermen een hoger conversiepercentage hebben dan non-branded zoektermen. Dit komt doordat iemand die zoekt naar “boormachine” minder goed weet wat hij wil dan iemand die zoekt naar “Makita boormachine”. Meestal wil je dit niet in dezelfde campagne, omdat je meer kan bieden voor branded zoektermen dan voor non-branded zoektermen. Webshops die merkproducten verkopen kunnen veel profijt hebben van deze strategie.

De aanpak van een non-branded en branded strategie

  • Voor een non-branded en branded strategie heb je twee identieke campagnes nodig. Eén voor non-branded zoektermen en één voor branded zoektermen. Zorg ervoor dat wanneer je een filter gebruikt, je dit op beide campagnes doet of alleen op de laagste prioriteit. Anders werkt het niet.
  • Binnen Google Shopping heb je bij instellingen campagne prioriteiten. Hier heb je de keuze uit hoog, middel en laag. Hiermee geef je aan naar welke campagne Google het eerst moet kijken om een bod in de veiling te plaatsen.
  • Voor een non-branded en branded strategie zet je de campagne met branded zoektermen op een lagere prioriteit dan je non-branded campagne. Zo komt al het verkeer in je non-branded campagne en alleen de termen waar je op wilt focussen in je branded campagne.
  • Ook de setup van adgroups moet hetzelfde zijn in beide campagnes. Wanneer je producten wilt uitsluiten moet je dit in alle lagen tegelijk doen. Dit om te voorkomen dat Google alsnog non-branded zoektermen binnen de branded campagne plaatst.
  • Op de non-branded campagne plaats je een lijst met uitsluitingen die je in de branded campagne wilt hebben. Zo komen in je onderste laag alleen branded zoektermen en heb je hier volledig grip op qua biedingen, vertoningsaandelen etc.
  • Werk daarnaast zoveel mogelijk met uitsluitingslijsten om het overzicht te bewaren. Wanneer je termen uitsluit, dan wil je dit over alle campagnes doen.
  • Maak gebruik van een gedeeld budget, omdat wanneer het budget van non-branded campagnes op zijn deze termen terecht komen in je branded campagne.
  • Wanneer je gebruikt maakt van bodaanpassingen van -100%, dan moet je dit op alle campagnes hetzelfde doorvoeren.
  • Tot slot kan je hiermee goed inzicht krijgen in de veilinggegevens; welke aanbieders bieden mee op welk merk?

Non-branded en branded strategie samengevat

  • Twee identieke campagnes
  • Gedeeld budget
  • Uitsluitingslijsten op alle shopping campagnes
  • Geen bodaanpassingen van -100% op devices, tenzij op alle campagnes doorgevoerd
  • Alleen een branded uitsluitingslijst op de non-branded campagne

Veelgemaakte fouten

Toch worden door veel bedrijven nog fouten gemaakt op het gebied van een non-branded en branded strategie. Houd daarom rekening met onderstaande veelgemaakte fouten.

  • Losse budgetten: Wanneer het budget van de hoogste prio op is, stromen al je termen naar de branded campagnes tegen hogere CPC’s.
  • Uitsluitingen alleen op non-branded campagnes: Deze termen komen terug in je branded campagnes maar dan tegen hogere CPC’s.
  • Bodaanpassing van -100% op non-branded: Wanneer je dit bijvoorbeeld voor mobiel doet, dan stroomt al het mobiele verkeer naar je branded campagnes.
  • Producten wel in de branded campagne, maar niet in non-branded: Hierdoor zullen die artikelen ook non-branded zoektermen triggeren in de branded campagnes.

Op zoek naar een strategische partner?
Wil jij een partner die met je meedenkt over een shopping strategie passend bij jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op, onze specialisten helpen je graag verder!