Mike 2024 Mike Bouwman
Head of Data & Innovation

Normale & Smart Shopping Campagnes

Shopping-advertenties zijn advertenties met uitgebreide productinformatie, zoals een afbeelding, de prijs van een product en de naam van de verkoper. Ze worden gemaakt op basis van kenmerken uit de productinformatie die je indient via het Merchant Center-datafeed en worden getoond aan mensen die al op zoek zijn naar de soorten producten die je promoot. Hierdoor kan je relevant verkeer inkopen voor je webshop.

Normale shopping campagnes

Google-Shopping-gratis-voor-webshops-1

Figuur 1: Logo Google Shopping

Door middel van je productfeed kan Google je productassortiment koppelen aan zoektermen binnen Google. Met een structuur kan je hier meer controle over krijgen. De voordelen van normale shopping campagnes zijn dat je hierbinnen veel controle hebt over je biedingen en bodaanpassingen op locaties, doelgroepen en apparaten. Ook heb je binnen je shopping campagnes veel inzicht in zoektermen. Dit kan je weer gebruiken voor het opzetten van search campagnes of het optimaliseren van je producttitels voor Google Shopping.

Smart Shopping

 

smart-shopping-opzetten

Figuur 2: Smart Shopping campagnes 

Smart Shopping bestaat nu sinds een paar jaar. Het is een product van Google wat gebruik maakt van machine learning. Hierdoor leert de campagne van de prestaties uit het verleden. Het is een krachtig middel omdat het op vele datapunten kan bijsturen. 

De voordelen van Smart Shopping campagnes zijn dat ze gebruik maken van Machine Learning en daardoor beter kunnen bijsturen op meerdere datapunten dan een mens kan doen. Smart Shopping kan vertoond worden binnen YouTube, Gmail, het zoek- en het displaynetwerk van Google.
Smart Shopping kent ook enkele nadelen. Zo kun je bijvoorbeeld geen bodaanpassingen doen op o.a. devices en doelgroepen. Ook kan je op campagneniveau geen plaatsingen uitsluiten, zoals in het display netwerk wel mogelijk is.

Combinatie Smart Shopping en Normale Shopping

De laatste tijd maken wij steeds meer gebruik van de combinatie van beide producten om alle voordelen te benutten en minder last te hebben van de nadelen van de producten. We laten de meeste artikelen draaien in de normale shopping campagnes. De hardlopers uit het assortiment pushen we richting Smart Shopping. We gebruiken hiervoor een script waarmee we verschillende performance data ophalen uit het account van de afgelopen 90 dagen. Die plaatsen we vervolgens in een spreadsheet.

Schermafbeelding 2021-04-23 om 13.42.00

Figuur 3: script ophalen performance date

De kolommen die wij ophalen per item-id zijn:

  • OfferId
  • Clicks
  • Impressions
  • CTR
  • Conversions
  • ConversionRate
  • ConversionValue
  • Cost

Deze spreadsheet laden we in een feed management tool en bundelen we aan de productdata. Vervolgens maken we binnen de tool regels om te bepalen wat hardlopers zijn voor de specifieke klant. Deze artikelen geven we een label mee in de productfeed richting Merchant Center. Door middel van dit label kunnen we een selectie gebruiken binnen Smart Shopping. Omdat de overige artikelen niet getarget kunnen worden binnen Smart Shopping zullen deze automatisch in de normale shopping campagnes getriggerd worden. Door deze werkwijze halen wij het maximale rendement uit beide producten.

Wil je betere resultaten uit Google Ads?

Spreekt de bovenstaande strategie je aan, maar lukt het niet om het uit te rollen of wil je graag een samenwerking met een bureau om het maximale uit Google Shopping te halen? Neem dan contact op met één van onze SEA-specialisten!