Test

Waarom een goede business case essentieel is

Waarom een goede business case essentieel is

Om succesvol te zijn met als bedrijf is een goede business case een must.  Deze cijfermatige onderbouwing van een online strategie bepaalt de juiste inzet van marketingactiviteiten. Samen met jou als opdrachtgever stellen we uitdagende doelstellingen voor het komende jaar op en maken we inzichtelijk wat je terugkrijgt voor je investeringen.

Werk jij al met een business case voor jou digitale marketingstrategie? Zo niet, dan helpen wij je graag op weg.

Een business case maken in 3 stappen

Ieder bedrijf wil natuurlijk een zo goed mogelijke verhouding tussen de kosten en de baten van de marketingwerkzaamheden. Een heldere business case kan daarbij helpen. Wij werken deze altijd uit in 3 stappen. Op basis van deze stappen weet je al snel of het budget goed geïnvesteerd wordt of niet. Waar zit de groei en waar moet je misschien niet in investeren?

  1. Allereerst kijken we naar historische data van jouw website of -shop – Dit is belangrijk om te bepalen waar de grote winstpunten zitten. Dit doen we per kanaal, zoals Paid Search of Organic. We kijken bijvoorbeeld naar bereik, traffic en conversie ratio en bepalen zo of de meeste winst in je campagnes te halen valt of juist op de website zelf.
  2. Vervolgens kijken we naar zoekvolumes voor jouw producten of diensten. Dus hoeveel wordt er gezocht op voor jou relevante zoekwoorden? Dit is een belangrijke graadmeter om de potentiele hoeveelheid traffic te bepalen. Hierbij houden we ook rekening met de fase van de customer journey waarin dit zoekwoord zich bevindt.
  3. Ten slotte kijken we naar markttrends. Hiervoor sparren we veel met de opdrachtgever, zij kennen hun eigen markt immers het best. Als er data beschikbaar is, analyseren we data van derde partijen zoals het CBS. Dit geeft een beeld over hoe een markt zich ontwikkelt en/of gaat ontwikkelen.

De juiste KPI’s bepalen

Als je een business case hebt staan is dat natuurlijk pas het begin. Het is een belangrijke graadmeter voor al je marketingactiviteiten en stelt je in staat deze bij te sturen en nieuwe initiatieven voor te stellen. Een business case geeft ook inzicht in de groeipotentie van jouw bedrijf en hoeveel je hiervoor moet investeren. Je kan dus veel beter budgetteren en bepalen waarin je wel en niet investeert.

Als je de business case eenmaal rond hebt, heb je ook gelijk een target wat je wilt bereiken. Samen met de opdrachtgever bepalen we de juiste KPI’s voor jouw organisatie. Enkele concrete voorbeelden voor een webshop:

  • ROAS – Return on Ad Spend, hoeveel verdien je op je marketingbudget?
  • CPA – De cost per acquisition, of te wel de kosten voor het binnenhalen van een nieuwe klant
  • CPO – De cost per order, de kosten per order over alle klanten dus bestaand en nieuw

De juiste KPI’s bepalen

Als je een business case hebt staan is dat natuurlijk pas het begin. Het is een belangrijke graadmeter voor al je marketingactiviteiten en stelt je in staat deze bij te sturen en nieuwe initiatieven voor te stellen. Een business case geeft ook inzicht in de groeipotentie van jouw bedrijf en hoeveel je hiervoor moet investeren. Je kan dus veel beter budgetteren en bepalen waarin je wel en niet investeert.

Als je de business case eenmaal rond hebt, heb je ook gelijk een target wat je wilt bereiken. Samen met de opdrachtgever bepalen we de juiste KPI’s voor jouw organisatie. Enkele concrete voorbeelden voor een webshop:

  • ROAS – Return on Ad Spend, hoeveel verdien je op je marketingbudget?
  • CPA – De cost per acquisition, of te wel de kosten voor het binnenhalen van een nieuwe klant
  • CPO – De cost per order, de kosten per order over alle klanten dus bestaand en nieuw