Informatieverzameling vooraf aan het klantenpanel
Bij Increase vinden we het belangrijk dat er altijd twee panelleiders aanwezig zijn, zodat je kunt wisselen tussen de twee rollen. Deze rollen zijn cruciaal voor het verzamelen van data.
Data verzameling
Zorg ervoor dat je het panelgesprek opneemt. Als je met twee panelleiders werkt, kun je audiobestanden op 2 verschillende telefoons aanzetten of maak gebruik van andere opnameapparatuur. Meestal wordt de opname 60 dagen bewaard en worden daarna enkel de actiepunten als samenvatting opgeslagen. Door aan te geven wat er met de data wordt gedaan, zorg je voor transparantie, wat weer kan zorgen voor vertrouwen van de panelleden.
Rol 1: Presenterende leider
De presenterende leider is de spreker richting de deelnemers. Daarnaast leidt de presentator de deelnemers door de website heen. Vooraf aan een klantenpanel worden altijd vragen opgesteld. De presenterende leider stelt de vragen tijdens het panelgesprek.
Rol 2: Observerende leider
De observerende leider houdt het overzicht binnen de groep. De observator maakt notities naast de opname waarbij het belangrijk is dat het tijdstip erbij wordt gezet, zodat het achteraf terug te vinden is via de opname. Daarnaast stelt de observerende leider verdiepende vragen nadat de presenterende leider de vooraf opgestelde vragen stelt.
Niet alle informatie is even bruikbaar. Beide panelleiders zullen de opname en notities achteraf moeten prioriteren op de ontvangen punten en/of feedback momenten. Houd er rekening mee dat na het afnemen van het klantenpanel de administratie ook wat tijd in beslag neemt.