Naast producten verkopen via je eigen webshop, kun je dat ook doen via zogenaamde marktplaatsen. Het grote voordeel is dat je kunt meeliften op het grote bereik. Zeker wanneer je eigen naamsbekendheid laag is. Eén van de bekendste marktplaatsen in Nederland is bol.com. In dit blog leg ik uit hoe je je producten kunt verkopen via bol.com en waar je rekening mee moet houden.
Hoe kan ik mijn producten verkopen via bol.com?
Verkoopaccount maken
Allereerst zul je een verkoopaccount moeten aanmaken. Dit kun je zien als jouw eigen stukje winkel binnen bol.com.
Artikelen toevoegen
Daarna ga je je winkel vullen met artikelen. Dit kan per stuk of in bulk (excel-bestand). Per stuk is alleen aan te raden bij kleine aantallen. Bij Increase maken we gebruik van een Feed Management Tool (Channable). Het voordeel hiervan is dat er een directe API koppeling met bol.com is. Hierdoor wordt je productdata automatisch bijgewerkt. Daarnaast is het vrij simpel om nieuwe producten toe te voegen. Let er wel op dat ieder artikel een eigen EAN code moet hebben. Dit is een unieke (13-cijferige) code. Dit kun je vinden op het artikel zelf.
Waar moet je op letten:
- Ieder artikel moet een eigen EAN hebben.
- Plaats artikelen in de juiste productgroep. Dit heeft invloed op je zichtbaarheid en de commissie die je betaalt.
- Vul productinformatie zo volledig mogelijk in. Denk hierbij aan een pakkende titel, beschrijving van je product, aantrekkelijke afbeeldingen. Overige (vereiste of optionele) productinformatie is afhankelijk van de productgroep.
- Per verkocht artikel betaal je commissie. Hoe hoog deze is hangt af van de productgroep. Een overzicht daarvan kun je hier vinden.
- Bestellingen boven de €20 moeten verplicht gratis verzonden worden. Hierbij kun je ervoor kiezen om de verzendkosten door te berekenen in de prijs. Hou er dan wel rekening mee dat je duurder kunt zijn dan de concurrentie.
Prijsstrategie
Belangrijk om te weten is dat bol.com met jouw producten waarschijnlijk ook adverteert binnen Google Ads (Search en Shopping). Dus als je dat zelf ook doet is het van belang dat je prijsstrategie daar goed op is afgesteld. Je verkoopt je producten liever via eigen kanalen, omdat je dan geen commissie hoeft af te dragen. Een tweede punt om rekening mee te houden zijn de prijzen van de concurrentie.
Verzenden van bestellingen
Bestellingen kunnen op verschillende manieren worden verzonden:
- Pakketzegels via bol.com – Als verkooppartner kun je verzendzegels kopen tegen een gereduceerd tarief. Hierdoor zijn verzendingen goedkoper dan wanneer je dit zelf zou regelen.
- Verzenden via bol.com – Bestellingen die bij jou binnen komen worden door een bezorger opgehaald en afgeleverd bij de klant
- Logistiek via bol.com – Het logistieke proces wordt van opslag tot levering door bol.com verzorgd.
Ben je benieuwd of jij verkopen via bol.com kunt inzetten binnen jouw online strategie?
Neem vrijblijvend contact op om samen te kijken naar de mogelijkheden.