In een van mijn vorige blogs heb ik al over Digital PR en het opbouwen van autoriteit geschreven. In dit blog vertel ik je graag meer over linkbuilding en enkele linkbuildingstrategieën die bijdragen aan het verbeteren van de autoriteit van jouw website.
Succesvol autoriteit opbouwen met je website
Wat is de autoriteit van je website?
Naast content en techniek is autoriteit één van de drie pijlers van SEO. Enerzijds gaat dit om naamsbekendheid en reputatie, dus in hoeverre ben jij online een autoriteit binnen jouw vakgebied? En anderzijds kan het ook de domain authority of de autoriteit van je website op het gebied van linkbuilding betekenen. In dit blog ga ik uit van autoriteit op het gebied van linkbuilding en de focus ligt hierbij op het opbouwen van waarde en autoriteit via linkbuilding.
Hoe bouw je autoriteit op?
Het opbouwen van autoriteit gebeurt voor een deel off-page, maar om succesvol autoriteit op te bouwen en te profiteren is het belangrijk dat je je interne linkstructuur in orde hebt. Hier kan je wel én geen invloed op hebben, hoe dat zit wordt later in dit blog toegelicht.
0-meting autoriteit
Een juiste nulmeting is belangrijk om in kaart te brengen op welke vlakken je wel en niet goed scoort op het gebied van autoriteit. Bij een nulmeting op het gebied van linkbuilding en autoriteit letten wij op de volgende factoren.
- Trust Flow: De Trust Flow meet op een schaal van 0 tot 100 de betrouwbaarheid van je website.
- Citation Flow: De Citation Flow meet op een schaal van 0 tot 100 de populariteit van een link, zonder iets te zeggen over de betrouwbaarheid van een link.
- Hoeveelheid backlinks: Hoeveelheid backlinks zeggen iets over de betrouwbaarheid. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Wanneer je een enorme hoeveelheid backlinks naar een pagina leidt kan dit niet natuurlijk ogen voor Google.
- Topical Trust Flow: De Topical Trust Flow wordt door Increase met name gebruikt om de relevantie van je linkprofiel op een bepaald thema te bepalen. Zo kan je onderzoeken of je wel de juiste links scoort in de niche waarin jij als bedrijf actief bent. De Topical Trust Flow geeft een score van 0 tot 100 op een bepaald ‘topic’.
- Anchorteksten: Een anchortekst, ook wel anker tekst of link tekst genoemd is de tekst waarmee een link wordt verwezen naar de doelpagina.
Aan de hand van de nulmeting wordt snel duidelijk waar de sterke kanten van je website liggen en kan er aan de hand van de zwakke punten een duidelijk actieplan worden opgesteld.
Linkbuilding strategieën in de praktijk
Er is geen enkele linkbuildingstrategie die in zijn geheel succesvol is om autoriteit op te bouwen. Wij zeggen bij Increase niet voor niets dat kwaliteit boven kwantiteit staat. Aan de hand van de 0-meting onderzoeken wij welke strategieën passend zijn en welke linkbuildingstrategieën wij kunnen hanteren om de autoriteit van jouw website naar een hoger niveau te brengen. Hieronder heb ik enkele van de vele methoden die er zijn op een rijtje gezet.
- Broken links fixen: Broken links zijn links die verwijzen naar een niet bestaande pagina. Door het ‘repararen’ van deze links geef je waarde door naar de doel-website.
- ABC Linkbuilding: ABC linkbuilding is een relatief traditionele manier om te linkbuilden, maar de ervaring leert dat deze strategie nog steeds werkt.
- Digital PR: Digital PR is voor een groot deel een methode om de naamsbekendheid van je website te verbeteren. Echter kan deze methoden tot meer backlinks leiden en is dit dus een goede manier om te linkbuilden. Mocht je je hierin verder willen verdiepen lees dan mijn blog over het creëren van een kwalitatief linkprofiel met digital pr.
- Gastbloggen: Naast Digital PR is gastbloggen een goede manier om de autoriteit van je website op een kwalitatieve manier te verbeteren. Bij Increase beschikken wij over een groot netwerk van gastbloggers waarmee we jouw content kunnen publiceren.
Wil jij meer weten over linkbuilding en domein autoriteit?
Of wil jij samen sparren hoe jij middels digital PR meer autoriteit kan vergaren?