Skip to content
A/B testen in Google Ads Dutch Search Awards

A/B testen in Google Ads

Naast alle standaard optimalisaties binnen Google Ads is het ook belangrijk om te blijven testen met verschillende slimme biedstrategieën en de adcopy. In Google Ads kan je gemakkelijk een A/B test opzetten onder ‘Concepten en experimenten’. Het voordeel hiervan is dat je jouw hypothese eerst gaat testen, voordat je deze daadwerkelijk doorvoert in een campagne. Via ‘Concepten en experimenten’ in het campagne-overzicht kom je bij het concept gedeelte. Voordat je een experiment kan activeren, moet je eerst een concept aanmaken. In dit concept pas je de gewenste instelling aan die je wilt testen, zoals een biedstrategie of match types binnen de zoekwoorden.
Ik raad je aan het concept een duidelijke naam te geven, waaruit blijkt wat je aan het testen bent in de campagne. Zo herken je de campagne snel in het overzicht en zie je direct wat het experiment inhoudt.

Afbeelding 1: Voorbeeld benaming concept

Als je het concept hebt aangemaakt ga je naar onder ‘Concepten en experimenten’ naar ‘Campagne-experimenten’. Selecteer daar het concept die je hebt aangemaakt en geeft het experiment dezelfde naam als het concept. Hier kan je ook voor een einddatum van het experiment kiezen, of je kan wachten tot de data significant is, zonder einddatum.

Tenslotte moet het verkeer nog gesplitst worden. Dat wil zeggen dat de helft van het verkeer in de oorspronkelijke campagne terecht moet komen, en de andere helft in het experiment. Hiervoor heb je twee keuzes:

  • Verdeling op basis van zoekopdrachten
  • Verdeling op basis van cookies

Bij verdeling op basis van zoekopdrachten wordt al het verkeer gesplitst en verdeeld over de oorspronkelijke campagne en het experiment. Bij verdeling op basis van cookies krijgt iemand die het experiment te zien krijgt deze de volgende keer ook weer te zien. Wij kiezen altijd voor de verdeling op basis van zoekopdrachten, zo heb je sneller statistisch significante resultaten van het experiment.

Resultaten A/B testen in Google Ads

Vanaf de start van het experiment worden de resultaten bijgehouden en duidelijk getoond boven alle andere statistieken. Zo heb je snel een overzicht van de meest belangrijke KPI’s. Als je een blauw sterretje bij komt te staan, betekent dit dat de data significant is.

Afbeelding 2: Significantie van resultaten

Mocht het experiment niet succesvol zijn, blijft de oorspronkelijke campagne ongewijzigd en kan je deze rechtsboven in het scherm beëindigen. Is het experiment wel succesvol, kan je de originele campagne meteen updaten met de instellingen uit het experiment door rechtsboven op ‘toepassen’ te klikken en voor de bovenste optie te gaan:

Afbeelding 3: Campagne automatisch updaten na succesvol experiment

Advertentievarianten

Met behulp van advertentievarianten kan je makkelijk een bepaald gedeelte in je adcopy A/B testen, zoals een kop of beschrijving. Hoe je dit het beste kunt aanpakken lees je in dit blog.