Wouter srgb Wouter Schut
Head of SEA

Aan de slag met Big Data

Als digital marketing bureau werken wij dagelijks met veel data. Data is voor veel van onze werkzaamheden een uitgangspunt om te sturen en te optimaliseren. Onze specialisten kijken voornamelijk naar de data uit de kanalen die zij aansturen. Er is veel overleg binnen ons team om de kanalen te laten samenwerken en daarmee de beste resultaten voor onze klanten te behalen. Toch zaten wij nog met een aantal vragen; Hoe geven we onze klanten overzichtelijk inzicht in de resultaten uit alle kanalen? En hoe zorgen we voor nog meer synergie tussen kanalen?

Ecommerce Cockpit

Om de eerste vraag te beantwoorden, hebben we een Ecommerce Cockpit ontwikkelt. De businesscase die wij voor onze klanten maken geldt hierbij als uitgangspunt. Op basis van deze targets geven wij inzicht in de resultaten overall en per kanaal, kijken we of de targets richting het einde van de maand worden gehaald en vergelijken we deze resultaten met de maand en het jaar ervoor.

Klanten hebben altijd toegang tot dit overzicht, waarmee we zorgen dat we samen naar de juiste data kijken om conclusies te trekken.

monthly report

Datawarehouse

Om de tweede vraag te beantwoorden, hoe zorgen we voor nog meer synergie tussen kanalen, heeft Increase de stap gemaakt naar een datawarehouse. Dat betekent dat we voor elke klant de website-data vanuit Google Analytics, data uit advertentiekanalen zoals Google Ads, Facebook, LinkedIn, e.d. en data vanuit CRM, webshop (zoals Magento) en email samenbrengen op één plek.

We zorgen er uiteraard voor dat dit voldoet aan de AVG en de data is nooit herleidbaar naar een individu.

Met behulp van het datawarehouse dat wij gebruiken, Google Bigquery, kunnen we sneller en gemakkelijker analyses maken door het combineren van data uit verschillende bronnen. Op die manier hebben we inzichtelijk hoe de kanalen samenwerken en verdelen we beschikbare budgetten efficiënter.

Het datawarehouse wordt ook gebruikt als bron voor ons Ecommerce Cockpit. De analyses die wij uitvoeren, zijn daarmee ook inzichtelijk gemaakt voor onze klanten.

Wil jij ook een stap maken met het datamanagement van jouw bedrijf?

Wellicht kunnen wij je hierbij helpen! Neem gerust contact op voor vragen of om te sparren over jouw situatie.

advertising-overleg