Skip to content
Opschudding in ecommerce-land Dutch Search Awards

Amazon ook naar Nederland

In 2019 lekte een interne memo van Amazon uit waarin stond dat de webwinkel uit gaat breiden naar Nederland. In januari 2020 kondigt Amazon ook officieel aan dat het aanbod op amazon.nl wordt uitgebreid naar miljoenen producten. Afgaande op buitenlandse markten, zoals de VS, UK en Duitsland, zal Amazon snel een belangrijke positie innemen in het Nederlandse e-commerce landschap.

Starten op Amazon

Webshops en merken die gebruik willen maken van het platform, doen er goed aan om hier snel aan te beginnen. Het starten van een shop kan veel tijd in beslag nemen. Naast het aanmelden bij Amazon, moeten verkopers ook hun organisatie hierop inrichten. Amazon verwacht van alle verkopers dat de service op orde is en de klantenservice snel reageert. Klinkt logisch, maar Amazon kan verkopers snel blokkeren, wanneer de service volgens hen niet naar wens is.

Voor goede prestaties op Amazon, moet je ervoor zorgen dat de drie-eenheid op het platform op orde is; merk, productinformatie en advertentieaccount.

Brand page op Amazon
Ontwerp een eigen merkpagina op Amazon. Binnen het platform creëer je daarmee een landingspagina om te werken aan zichtbaarheid en merkherkenning.

Een eigen merk verkopen

Amazon is een groot verkoopkanaal, maar biedt ook de mogelijkheid om je eigen merk te profileren. Wanneer je producten verkoopt die je zelf, of jouw bedrijf, produceert, heb je verschillende voordelen op Amazon. Merken krijgen namelijk bescherming, waardoor niet iedereen jouw producten op Amazon kan verkopen. Je kan zelf bepalen wie jouw merk verkoopt, hoe de productafbeeldingen eruitzien en welke productteksten er bij de producten horen.

Merken kunnen ook een eigen merkenpagina (Storefront) inrichten met meer informatie over jouw merk. Je Storefront kan je vergelijken met een website binnen Amazon, deze kan je structureren met je eigen menu en landingspagina’s. Hiermee creëer je meer zichtbaarheid op Amazon en kan je ook de merkbeleving overbrengen op de bezoekers.

Naast een merkpagina, beschikken merken ook over de mogelijkheid om Branded Content (A+ Content) op productpagina’s te plaatsen. Ook dit draagt bij aan de merkbekendheid en beleving bij consumenten.

Productaanbod op Amazon zetten

Om jouw productaanbod snel op Amazon te krijgen, is het aan te raden om een tussenpartij te gebruiken zoals Channable. Hiermee worden de producten op de juiste manier naar het platform gestuurd en zijn de producten die je aanbiedt altijd up-to-date. Daarnaast is het ook mogelijk om een orderkoppeling te maken tussen Amazon en jouw webshop, waarmee alle bestellingen opgenomen worden in jouw logistieke proces.

Wanneer je producten op Amazon zet, zorg er dan voor dat de productinformatie (titels, beschrijvingen en afbeelding) geoptimaliseerd zijn voor het platform. Dit is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat Amazon jouw producten ook hoog waardeert.

PPC campagnes op Amazon

Organisch verkopen en adverteren op Amazon gaan op het platform hand in hand. Zo dragen betaalde verkopen bij aan een groei in jouw organische resultaten. Dat komt door de manier waarop Amazon haar organische ranking samenstelt. De producten die het meest verkocht worden en goede reviews ontvangen, komen snel bovenaan in de zoekresultaten te staan. Wanneer je naast organische verkopen ook advertenties op Amazon plaatst, vergroot je daarmee je zichtbaarheid en ook verkopen. En meer verkopen leidt tot meer reviews en een hogere organische positie.

Met een seller-account op Amazon heb je verschillende mogelijkheden om te adverteren. Je kan adverteren met productadvertenties en merkadvertenties (merk + producten). Deze advertenties kan je plaatsen op zoekresultaatpagina’s en op productdetailpagina’s. Naast advertentietypen kan je op campagneniveau kiezen voor automatische campagnes, een soort dynamische campagne zoals in Google Ads, of handmatige campagnes.

Merkadvertentie op Amazon
Voorbeeld van een merkadvertentie op Amazon

Wanneer je begint met adverteren op Amazon, is het van belang om te testen welke campagnestructuur, campagnetypen, advertentietypen, biedstrategieën en targetingmogelijkheden werken voor jouw merk en producten.

Wil je met ons sparren over de mogelijkheden binnen Amazon, zowel organisch als op gebied van adverteren? Neem dan contact met ons op!