Wouter srgb Wouter Schut
Head of SEA

Bing Ads tracking

Om het rendement op Bing Ads campagnes te monitoren en te optimaliseren is het belangrijk om inzicht te creëren. Hierdoor kan je de resultaten rapporteren en binnen Bing Ads (Microsoft Advertising) campagnes aansturen op resultaat. De tracking van de campagnes is tweeledig, binnen Bing Ads en de tracking van de Bing Ads campagnes in Google Analytics.

 

UET-tag in Bing Ads

Na het opzetten van campagnes in Bing Ads of het importeren van campagnes vanuit Google Ads is het belangrijk om de campagnes te optimaliseren om het rendement te maximaliseren. Om de campagnes binnen Bing Ads te sturen moet je weten uit welke campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden de conversies komen. 

Het instellen van de conversietracking in Bing Ads is daarvoor van belang. Dat kan met de UET-tag van Microsoft Ads. Deze code plaats je op alle pagina’s van je website, bijvoorbeeld met behulp van Google Tag Manager. Hiermee krijg je binnen Bing Ads inzicht in de resultaten die op de website behaald worden.

UET-tag-300x147

Figuur 1: De UET-tag wordt gegenereerd in Bing Ads en deze kan je makkelijk kopiëren.

Na het instellen van de UET-tag kan je een conversie aanmaken in Bing Ads. Bij het aanmaken van een conversie heb je meerdere mogelijkheden:

  • Op basis van URL; je gebruikt een pagina op je website. Wanneer deze bezocht is, wordt dit als conversie gerekend in Bing Ads.
  • Bezoekduur.
  • Aantal bezochte pagina’s.
  • Gebeurtenis; wanneer er een specifieke gebeurtenis plaatsvindt op je website wordt er een conversie geteld. Hiervoor moet je een aanpassing doen aan de UET-tag om deze gebeurtenis inzichtelijk te maken voor Bing Ads.
  • App installatie.
  • Offline conversie; deze kan je achteraf importeren in Bing Ads.

E-commerce tracking in Bing Ads

In geval van een webshop is het van belang om de UET-tag zo aan te passen dat er bij een aankoop ook conversiewaarde wordt meegenomen. Hiermee kun je het rendement op je campagnes berekenen, in plaats van alleen inzicht in het aantal conversies.

Bij e-commerce tracking in Bing Ads kan je bij zowel de URL-conversie als de gebeurtenis een omzet en valuta meegeven door een extra stukje code aan de site toe te voegen. Dit kan je, net zoals bij het inzetten van de UET-tag, via de Google Tag Manager doen.

 

<script>

   window.uetq = window.uetq || [];  

   window.uetq.push(‘event’, ”, {‘revenue_value’: ‘{{DLV – Transaction – Revenue}}’, ‘currency’: ‘EUR’});    

</script>

Voorbeeld van aanvulling van de UET-tag met conversiedata van een transactie.

Bing Ads tracking in Analytics

Naast het meten van conversies in Bing Ads, wil je ook de juiste data uit de campagnes in Google Analytics hebben staan. Hiermee kun je de resultaten van verschillende kanalen eenvoudig naast elkaar leggen en vergelijken. Om er voor te zorgen dat de data uit Bing Ads goed binnenkomt in Google Analytics, moet alles goed ingesteld staan.

Account-instellingen in Bing Ads kunnen voor verwarring zorgen. Als je niet weet waar je moet zoeken, kun je lang bezig zijn om alles goed te zetten. In Bing Ads moet je namelijk op twee verschillende plekken kijken om te bepalen of de tracking goed ingesteld staat. 

De meest stabiele oplossing is het correct instellen van de UTM-tracking van alle Bing Ads klikken. Hiermee komt alle informatie door in Google Analytics en kan je eenvoudig het resultaat van je campagnes analyseren. Om de instellingen in Bing Ads te controleren, moet je op twee plekken kijken:

  1. Wanneer je in het campagne-overzicht bij ‘Alle campagnes’ kijkt, klik dan op ‘Instellingen’. Je krijgt dan een overzicht van instellingen per campagne te zien. Bovenaan deze tabel kun je ook kiezen voor ‘Account instellingen’. Hier kun je een aangepast tracking template invullen, maar voor standaard UTM tracking is dat niet nodig. Je moet hier wel kiezen om de auto-tagging van het Click ID te activeren.
  2. Een tweede plek waar je moet kijken is bovenaan je scherm bij Tools > Voorkeuren. Je komt dan direct in de account instellingen terecht. Wanneer je op aanpassen klikt, kun je ook hier auto-tagging activeren. Kies er standaard voor om je bestaande tags te vervangen, zodat de UTM-tags goed ingesteld staan.

Met deze instellingen komen alle gegeven juist door. Je kunt nu in Google Analytics zien uit welke campagne, advertentie en zoekwoord het verkeer binnenkomt en converteert. Door Google Analytics als basis te gebruiken voor rapportages, kan je deze informatie gebruiken om bijvoorbeeld segmenten te bepalen.

Contact

Meer weten over hoe jouw organisatie Bing Ads tracking het best kan gebruiken? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!