Joost srgb Joost Jonker
CRO Specialist

CRO tools

Er zijn talloze CRO-tools die de conversie op je website kunnen verbeteren, maar het kan een hele uitdaging zijn om er eentje te kiezen. Vaak komt dit ook doordat de functionaliteiten gedeeld worden.

In dit blog leggen we je uit wat CRO-tools zijn en welke inzichten ze je kunnen geven.

Wat zijn CRO-tools?

Conversion Rate Optimization (CRO) tools verzamelen gegevens over je website en haar bezoekers om je inzicht te geven in hoe mensen jouw website gebruiken. Ook kunnen ze deze gegevens analyseren en mogelijke veranderingen identificeren die de conversie kunnen verbeteren.

CRO-tools kunnen:

  • Inzicht geven in waarom je bezoekers niet kunt omzetten in klanten,
  • Mogelijke veranderingen analyseren en identificeren die de UX van de site en de conversieratio kunnen verbeteren, en
  • Wijzigingen die je aanbrengt op je site testen en vervolgens bijsturen om de hoogste conversieratio te bereiken.

Soorten CRO-tools

CRO-tools zijn doorgaans onder te verdelen in drie hoofdcategorieën:

  • Webanalyse CRO-tools, zoals Google Analytics
  • CRO-tools voor analyse van gebruikersgedrag, zoals Hotjar en Microsoft Clarity
  • CRO test tools, zoals Google Optimize

Google Analytics

Google Analytics (GA) is de populairste webanalyse tool met meer dan 29 miljoen website-installaties. Het is een gratis tool die je kunt upgraden naar GA 360 om meer gegevens te kunnen registreren.

Waar het goed voor is: met GA kun je jouw website activiteit, verkeersbronnen en conversiedoelen in realtime volgen. Het toont algemene statistieken zoals sessies, sessieduur, bouncepercentages, nieuwe gebruikers en gemiddelde engagement tijd.

Sinds kort is Google Analytics 4 gelanceerd. Hiermee kun je nog meer statistieken inzien. Mocht je momenteel werken met Google Analytics, zorg er dan voor dat je op de hoogte bent van de veranderingen en de mogelijkheden van Google Analytics 4. Op den duur zal Google Analytics verdwijnen en zullen we overgaan op Google Analytics 4.

Hotjar & Microsoft Clarity

Hotjar is een website analyse tool waarbij het gedrag van de bezoeker visueel gevolgd kan worden. Daarnaast kun je enquêtes aan de bezoeker voorleggen om meer inzicht te krijgen in het bezoek en waar de bezoeker eventueel vastloopt tijdens het bezoek.

Ook de (momenteel nog) gratis tool van Microsoft, Clarity, is een website analyse tool. De primaire functies van deze tool omvatten: 

  • Heat Maps – visualiseren wat websitebezoekers kunnen zien
  • Opnames – zien wat websitebezoekers kunnen zien 
  • Inkomende feedback – directe feedback van bezoekers in de vorm van emoji’s 
  • Enquêtes – vragenlijsten of enquêtes met open vragen om de context achter bezoekersacties te begrijpen.

Google Optimize

Gemak en kosten zijn de redenen waarom Google Optimize in onze lijst is opgenomen. Hoewel het niet de meest robuuste of gestroomlijnde tool is, kiezen onze klanten ervoor om met Google Optimize te werken vanwege de kosten en de integratie met Google Analytics. Je zult een developer bij de hand moeten hebben om je te helpen bij het maken van je experimenten, dus neem dit in overweging voordat je een keuze maakt voor het platform.

Een developer nodig?

Neem contact op met ons en vraag bij Increase naar de mogelijkheden. Wij kunnen je helpen met het implementeren van een CRO-tool.

DSC00590