Skip to content
Samen groeien

Digitale marketing in huis of uitbesteden?

Sta jij op het punt de keuze te maken tussen het aannemen van een online marketing medewerker of het uitbesteden van je digitale marketingactiviteiten? ’In deze blog ga ik je niet voorzien van een lijstje met voor- en nadelen van beide mogelijkheden. Mijn mening is uiteraard gekleurd (iets met WC-eend) en ik vertel je graag waarom én wanneer je in mijn ogen het beste uit bent met een marketingbureau.

Investering, geen kosten

Om te beginnen moet je marketing zien als een investering en geen kostenpost. Zowel qua tijd, geld en aandacht. Misschien heb je een marketingmedewerker in huis, maar houdt deze alle ballen hoog? Voor bijvoorbeeld offline marketing, maar ook voor SEO, SEA, e-mail marketing en conversieoptimalisatie. De volgende vraag die je jezelf moet stellen is: gebeurt dit met de tijd en aandacht die je zou willen? Is er voldoende focus op dat wat moet gebeuren? Het inschakelen van een online marketingbureau betekent niet dat je álle online aspecten moet uitbesteden. Je bepaalt samen welke behoefte er is en welke expertise in eigen huis ontbreekt. Je bent wel verzekerd van de juiste aandacht om continu scherp gehouden te worden.

Misschien heb je zelf ook wel kennis van bijvoorbeeld SEA of SEO en wil je naast het runnen van je bedrijf ook mee beslissen over de optimalisatiemogelijkheden. Vergeet dan niet dat er bij een online marketingbureau tijd geïnvesteerd wordt in het ontwikkelen van de benodigde marketingexpertises. Voor jou is het een taak erbij. Bij Increase besteden we wekelijks aandacht aan onze eigen ontwikkeling en bezoeken we ook evenementen zoals Friends of Search.

Moet je iemand aannemen om je (online)marketingteam uit te breiden of op te zetten? Stel jezelf de vraag of het de kosten en tijd waard is. Is dit bedrijfs- en omzettechnisch de juiste beslissing?

Effiency en stappen maken

Reken maar uit: een gemiddelde medior/senior online marketeer kost al snel € 4.000,- tot € 5.000,- per maand inclusief alle kosten. Bij een bureau krijg je voor ditzelfde bedrag een enorme hoeveelheid tijd en expertise voor jouw digitale marketing. Bovendien kan je ook veel lager beginnen qua prijs, heb je veel flexibiliteit en loop je weinig risico. Waar een in-huis marketingexpert recht heeft op minimaal 24 vakantiedagen per jaar en onverwachts afwezig kan zijn, is je dekking met een online marketingbureau altijd gegarandeerd. Iedere dag (en bij ons soms zelfs ‘s nachts).

Bij Increase heb je bijvoorbeeld één contactpersoon die de eindverantwoordelijkheid draagt, maar uiteindelijk werkt een heel team van experts aan jouw campagnes. Veel bureaus werken op afstand of zijn eens per maand aanwezig voor een voortgangsgesprek. Bij Increase kiezen we ervoor zoveel als nodig fysiek aanwezig te zijn. Zo worden we echt het verlengstuk van jouw organisatie.

Samen groeien

Je kunt met een bureau dus de arbeidskosten verlagen en je flexibiliteit vergroten. Maar als je bedrijf groeit, kom je een keer op het punt dat jouw organisatie de kracht heeft een volledige FTE met voldoende focus te dragen. Op dat moment doen wij een stapje terug óf we gebruiken de tijd om samen nog beter te worden. Dan bereiken we samen de (in onze ogen) ideale situatie: een online marketeer in-house die ook terug kan vallen op een ervaren bureau met een grote diversiteit aan expertises. Want ook voor ons is een duidelijk aanspreekpunt met online ervaring een meerwaarde.

Wat in mijn ogen dus de ideale mix is? Een bureau jou en je team laten versterken. Dit levert je namelijk een aantal dingen op:

  • Meer continuïteit en focus
  • Behoud van efficiency door een optimale samenwerking
  • Minder risico op arbeidskosten
  • Meer flexbiliteit
  • Een bak aan ervaring
  • Altijd up-to-date over de nieuwe ontwikkelingen en kansen

Benieuwd hoe wij van Increase het verlengstuk kunnen zijn van jouw organisatie? We gaan graag het gesprek aan om een solide business case uit te werken zodat je weet wat het je gaat opleveren. Want elke investering vraagt om een goede onderbouwing. Op basis van data en kennis maken wij een gerichte prognose.