Skip to content
Structuur sleutel tot succes

Een optimale Google Ads structuur

De basis van goede resultaten met Google Ads (voorheen AdWords) is uiteraard een optimale structuur. Elke online marketeer of SEA’er weet het maar toch wordt het nog regelmatig onderschat. In dit blog kijk ik nog eens terug naar wat nu een goede basis is.

Hoe bouw je nou logisch jouw Google Ads zoekcampagnes op? Als je een Google Ads account inricht wil je vooral dat jouw account overzichtelijk blijft. Zo kan je makkelijk sturen op de behaalde resultaten. In dit blog bespreek ik enkele praktijkvoorbeelden aan de hand van de campagnes van onze klant Maaltijdservice.nl.

Campagnes en groepen structureren

In Google Ads kan je het best jouw account op de volgende manier opdelen:

  • Categorie
  • Thema
  • Product / dienst / service
  • Etc.

Als je de structuur van het account eenmaal hebt bepaald, dan is het vervolgens van belang dat je de zoekcampagnes logisch indeelt. Bouw aparte advertentiegroepen voor zoekwoorden met genoeg zoekvolume en zet zoekwoorden met weinig volume samen in één algemene advertentiegroep. Het opsplitsten van zoekwoorden met genoeg zoekvolume moet het waard zijn qua kwaliteitsscore, tijdsinvestering en rendement. In een algemene advertentiegroep kun je per zoekwoord een uiteindelijke URL instellen. Op deze manier kun je nog steeds efficiënt advertenties testen en een hoge kwaliteitsscore behalen.

Stel dat je een zoekcampagne bouwt voor verse maaltijden, dan maak je een advertentiegroep per subcategorie. Bijvoorbeeld: verse maaltijd, koelverse maaltijd en vriesverse maaltijd. Vervolgens hang je de zoekwoorden onder de bijbehorende advertentiegroep, zorg je voor een relevante advertentie en een landingspagina die precies aansluit op de maaltijd waarop gezocht wordt.

Zit er genoeg zoekvolume op de zoekwoorden? Het kan dan zinvol zijn om zoekwoorden met modifiers en exact op te splitsen in aparte advertentiegroepen. Hiermee kan je hoger bieden op exacte zoekwoorden. Zo kan je een zo hoog mogelijk vertoningspercentage creëren op de meest relevante zoekwoorden.

Het opsplitsen van advertentiegroepen zorgt ervoor dat je relevante advertenties kunt maken voor nauw samenhangende zoekwoorden. Zorg er altijd voor dat jouw zoekwoorden en de advertentietekst exact aansluiten op jouw landingspagina. Door jouw zoekcampagnes op deze manier in te delen, behaal je een hoge kwaliteitsscore per zoekwoord. Dit resulteert in een lagere CPC en meer kans op conversie.

Kwaliteitsscore sleutel tot lage CPC’s

Wil je dat jouw advertentie goed zichtbaar is in de zoekmachine van Google? Zorg er dan voor dat de kwaliteitsscore zo hoog mogelijk is. Zo blijft jouw CPC zo laag mogelijk! De kwaliteitsscore 1-10 in Google Ads is opgebouwd uit drie componenten:

  • Verwachte klikfrequentie: Geeft aan hoe waarschijnlijk het is dat er op jouw advertenties wordt geklikt wanneer deze worden weergegeven voor dat zoekwoord.
  • Advertentierelevantie: Geeft aan hoe nauw dit specifieke zoekwoord betrekking heeft op jouw advertenties.
  • Ervaring op bestemmingspagina: Een maatstaf die Google Ads hanteert om in te schatten hoe relevant en nuttig de bestemmingspagina van jouw website is voor mensen die op jouw advertentie klikken

De kwaliteitsscore bepaalt voor een groot deel de positie van jouw advertentie. Het belangrijkste dat je moet onthouden, is dat zelfs als jouw concurrenten hoger bieden, jij alsnog een hogere positie kunt behalen. Door gebruik te maken van zeer relevante zoekwoorden en advertenties kan dit tegen een lagere prijs.

Hoge kwaliteitsscore d.m.v. een goede campagne structuur:

Heb jij jouw advertentiegroepen goed onderverdeeld in een campagne met een soortgelijk thema? Voeg dan tenminste vier extensies toe op campagne of advertentiegroep niveau. Hoe relevanter de extensies zijn voor jouw advertentiegroep, hoe beter.  Vandaar dat je het best jouw extensies kan toevoegen op advertentiegroep niveau. Hiermee zorg je ervoor dat je meer relevante informatie kunt aanbieden in je advertentie. Daarnaast is deze informatie beter zichtbaar doordat de advertentie meer ruimte in beslag neemt.

Goed voorbeeld van een ad met extensies:

Wil jij dat alle bezoekers die jouw website verlaten zonder een aankoop of aanvraag te doen, nogmaals jouw advertentie zien? Maak in Google Ads of in Google Analytics doelgroepen aan, afhankelijk van de tag die je op de website hebt geplaatst. Voeg alle doelgroepen toe waaraan je nogmaals je advertentie wit laten zien. Vervolgens kun je de biedingen per doelgroep op een later tijdstip nog verhogen/ verlagen op basis van de binnengekomen data.

Wil jij een goed georganiseerd Google Ads account met optimaal ingerichte campagnes? Neem dan contact op met Increase. Wij helpen jou graag aan een goed georganiseerd Google Ads account.