Skip to content
#FOS19 Dutch Search Awards

Friends of Search 2019 – Onze highlights

Ook dit jaar was Increase sponsor van Friends of Search. Hét congres over digital marketing van de Benelux. Hier komen sprekers van over de hele wereld om online marketeers te vertellen over de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen het vak. Voor iedereen die werkt in de online wereld onwijs interessant en leerzaam. Ons team heeft daarom voor jou hun persoonlijke favorieten kort toegelicht. Zodra de presentaties online staan zullen we deze hier ook delen!

Jeffrey Luijf

Beste spreker: Frederick Valleys
Onderwerp: Achieve PPC Stardom with these Automation Tricks

Goede punten aan deze talk:

  • Waarom we aan het begin staan van een PPC-revolutie
  • 3 manieren waarop PPC beter werkt wanneer mensen en machines samenwerken
  • Begin vandaag nog met krachtige Google Ads scripts om het volledige beheer over Google Ads te herwinnen
  • Uitleg van Moore’s Law
  • Stukje uitleg over het gebruik van scripts in Bing Ads
  • Frederick deelde een aantal scripts die we gratis kunnen kopiëren en plakken

Frederick Vallaeys gaf een uitgebreide uitleg over het ‘Ad Component Report” script. Het concept van het script is simpel. Het script vindt alle advertenties die dezelfde kop, beschrijving, URL of advertentiepaden hebben en aggregeert de statistieken. Met dit rapport krijgt de adverteerder beter inzicht in welke advertentiecomponenten er een goede CTR, conversieratio of een combinatie van beide hebben door het hele account heen.

Frederick Vallaeys CEO van Optmyzyr combineert Google Ads data met slimme oplossingen via Google Ads scripts. Op deze manier optimaliseert hij Google Ads accounts op een snelle en slimme manier.

Bron 1: https://friendsofsearch.nl/sessies/frederick-vallaeys-optmyzr/
Bron 2: https://searchengineland.com/get-more-conversions-by-deconstructing-your-ppc-ads-310642

Rick Post

Beste spreker: Arturo Ronchi
Onderwerp: How to win the IT-resources battle

Mijn key takeaways waren:

  • SEO’s moeten zich niet laten beperken door IT resources
  • Hoe Takeaway.com creatief omgaat met outsourcing van IT
  • Hoe Takeaway.com een change-monitoring tool heeft gebouwd in Google Spreadsheets

Arturo Ronchi liet in diverse case studies zien hoe SEO’s creatief kunnen omgaan met IT resources

Door slim om te gaan met IT resources hebben Arturo en zijn team een Food Wiki kunnen opzetten voor Takeway.com waardoor ze veel meer zichtbaarheid hebben gerealiseerd in de zoekmachines. Om wijzigingen op grote websites zoals die van Takeaway.com bij te kunnen houden liet Arturo ook zien hoe hij een change monitoring tool heeft gebouwd in Google Spreadsheets in combinatie met Google Apps precies volgens zijn vereisten.

Tibbe van Asten

Beste spreker: Christopher Gutknecht
Onderwerp: How to get started with Machine Learning for PPC

Goede punten aan talk:

  • Veel nieuwe informatie
  • Technische content
  • Concreet voor implementatie
  • Verdieping op meer algemene talk van Frederick Vallaeys

Zeer technisch verhaal van Christopher Gutknecht over Machine Learning

Tijdens zijn talk vroeg Frederick Vallaeys de zaal wie zijn eigen Ads Scripts schrijft, waarbij slechts 2 van de 300 handen de lucht in gingen. De informatie van Christopher Gutknecht was nog een stapje verder en daarom voor mij juist heel interessant. Zonder eromheen te draaien, werd uitgelegd hoe je machine learning kan toepassen in Ads Scripts. Voor iedereen die tegen de limitering van rule-based automatisering aanloopt zeer interessant. Daarbij werden voorbeelden en code beschikbaar gesteld aan alle bezoekers, dus we kunnen hier ook echt mee aan de slag.

Danique Nueboer

Beste spreker: Melanie Deziel
Onderwerp: The Five Characteristics of Effective Content

Het vertellen van een verhaal lijkt misschien makkelijk, maar het overbrengen ervan is een hele opgave. Tijdens een gesprek (in reallife) heb je allerlei omstandigheden die het een goed of slecht gesprek maken. Denk aan lichaamstaal, intonatie, gezichtsuitdrukking, alles draagt eraan bij. Maar online is dat niet zo. Hoe zorg je er dan toch voor dat jouw passie uit het beeldscherm spat?

Melanie Deziel is een journalist die marketeers over de hele wereld inspireert tot het vertellen van een verhaal, in plaats van het forceren van verkopen. Ze maakt gebruik van een simpel model: TRUTH, waarbij iedere letter staat voor een onderdeel voor het maken van een goed verhaal. T-Teach, R-Reputable sources, U-Uniqueness, T-Tension, H-Human connection. Handvatten die je kunt gebruiken bij ieder artikel dat je schrijft. Leert het de lezer iets, is het betrouwbaar, is het uniek, zit er een bepaalde spanning in waardoor je wil blijven lezen, én wat is de connectie met de mens waardoor we ons verbonden voelen?

Statistieken zijn statisch en niets meer dan een paar lijnen, maar zodra iedere lijn een verhaal of individu representeert, gaat het ineens leven. Dat gevoel wil je online over kunnen brengen. Al die vragen kun je gebruiken tijdens het schrijven om zo jouw merk onderscheidend en opvallend te maken. Bind je klanten aan jouw merk, en je zal het terug zien in de resultaten. Win-win!

Loes Sluis

Beste Spreker: Brendan Almack & Alan Coleman- Wolfgang Digital
Onderwerp: Conversion Boosting Tactics Google Doesn’t Want You to Know About

Zoals we weten zijn er altijd verschillen in de data interpretatie tussen Facebook en Google Analytics. Deze twee heren deelden interessante insides om hier nogmaals een verdiepingsslag in te maken. Daarnaast vertelden ze over het delen van AdWords doelgroepen met Facebook en het tracken van offline store visits.

Daarnaast leverde Friends of Search mij over het algemeen weer een aantal ‘’Ow ja’’ momenten op: zicht op conversie voor mobile niet verliezen, blijven sturen op Page Speed en de opkomst van Voice Search.