Skip to content
Google Ads Smart Bidding Dutch Search Awards

Google Ads Smart Bidding

Er komen in Google Ads steeds meer mogelijkheden om werkzaamheden binnen advertising te automatiseren. Dit kan met algoritmes van Google zelf, of bijvoorbeeld door gebruik van scripts. Ben jij al begonnen met het automatiseren van campagnes? Hiermee zorg je ervoor dat je meer tijd overhebt voor de strategische ontwikkeling van je account(s).

Als je nog niet begonnen bent met het automatiseren van je Google Ads account, is het implementeren van Smart Bidding van Google een goede eerste stap. Hiermee kan je de biedingen op zoekwoorden of in Google Shopping campagnes automatisch laten optimaliseren door Google.

Slimme biedstrategieen

Google biedt meerdere slimme biedstrategieen aan via Google Ads. Deze strategieën passen biedingen aan op basis van de doelen die je zelf instelt. Het voordeel van Google’s Smart Bidding is dat biedingen worden aangepast op veiling-niveau. Dat betekent dat voor elke mogelijke vertoning een optimaal bod wordt geplaatst. Naast jouw input kijkt Google hiervoor naar meer verschillende factoren dan jij zelf zou kunnen doen.

Altijd kritisch blijven

Dit klinkt natuurlijk geweldig. Als Google alle biedingen optimaal benut, hoef je er nooit meer naar om te kijken. Toch? Niet helemaal. Want zo slim is dat Smart Bidding van Google niet. Deze biedstrategieën optimaliseren namelijk maar richting 1 doel.

Een voorbeeld: Wanneer je kiest voor ‘Maximize Conversions’, zal Google er alles aan doen om zoveel mogelijk conversies binnen te halen. Maar daarbij wordt niet gekeken naar de kosten per conversie. Die kunnen door gebruik van deze slimme biedstrategie heel erg oplopen.

Je moet dus altijd kritisch blijven kijken naar de prestaties van je campagnes, ook als je Smart Bidding gebruikt. Daarom adviseren wij dat je smart bidding altijd eerst goed test. Dit kan met behulp van concepten en experimenten in Google Ads.

Testen, testen, testen

Met behulp van experimenten kan je in Google Ads gemakkelijk wijzigingen in campagnes testen. Wanneer je smart bidding in Google Ads wilt testen, kan je het beste aan de gang gaan met campagnes die voldoende conversies hebben. Hoewel Google aangeeft met sommige slimme biedstrategieën te kunnen beginnen zonder conversiedata, zien wij dat meer conversies bijdragen aan betere resultaten uit automatische biedingen.

Wanneer je een concept aanmaakt van een bestaande campagne, in dit concept de gewenste biedstrategie instelt en daarna een experiment aanmaakt van het concept, kan je eenvoudig de voortgang bijhouden. De cijfers die je in de experiment-campagne ziet staan, moeten significant zijn voordat je deze slimme biedstrategie doorvoert in je bestaande campagne. Met een klein blauw sterretje geeft Google aan wanneer dit het geval is. Wanneer je cijfers significant zijn, weet je zeker dat de resultaten bij herhaling vergelijkbaar zullen zijn. Erg belangrijk dus, zorg er dan ook voor dat je een test lang genoeg laat lopen.

Kies een Smart Bidding strategie

Wil je nu weten welke slimme biedstrategie je het beste toe kan passen in jouw campagnes? Zorg dan dat je onze blog in de gaten houdt. Mijn collega Marelle zal binnenkort meer delen over het kiezen van de juiste biedstrategie.